Vroeger zag je aan het eind van een bewijs QED (Quod erratum demonstrandum, geloof ik) hetgeen betekent: hetgeen te bewijzen viel.
Tegenwoordig zie je KiK (Klaar is Kees)
Het is Quod Erat Demonstrandum, "wat bewezen moest worden".Vroeger zag je aan het eind van een bewijs QED (Quod erratum demonstrandum, geloof ik)
Wel leuk, maar dat heb ik nog nooit gezienTegenwoordig zie je KiK (Klaar is Kees)
of "hetgeen te bewijzen was/viel", zoals Thermo zei (dan vat je het niet op als een gerundivum).Het is Quod Erat Demonstrandum, "wat bewezen moest worden".
Nee maar ik vond het aardig en daardoor vermeldenswaardig.Phys schreef:of "hetgeen te bewijzen was/viel", zoals Thermo zei (dan vat je het niet op als een gerundivum).
Maarre, thermo1945: heb je een discussiepunt?
Heb ik nog nooit gezien en ik zou een wiskundeboek nooit serieus kunnen nemen als ze dat erin zouden zetten.Tegenwoordig zie je KiK (Klaar is Kees)
Mijn eigen wiskundeleraarWaar ben je dit eigenlijk tegengekomen, thermo1945?
Dat vierkantje kom je tegen in de meeste wiskundige vaktijdschriften en is standaard in AMS-LaTeX. Naar het schijnt heeft de wiskundige die het introduceerde het overgenomen van populaire tijdschriften, waar een vakje gebruikt werd ter afsluiting van een artikel. Ik vind het zelf veel esthetischer en bescheidener dan het streberigere en ouderwetse 'QED'.Heeft er iemand nog een andere verklaring?
Ik gebruik ook nog steeds QED op mijn examens. De enige reden wat mij motiveerd om iets fatsoenlijk aan te tonen is dat ik op het einde kan zetten "q.e.d." (dan lijk ik slimmerHet ziet er inderdaad wat eleganter uit en eigenlijk ook mooier in een moderne tekst, maar de "QED" had wel een zekere charme vond ik.
waarna we in koor uitroepen K.I.K. (koffie is klaar)!Ik gebruik ook nog steeds QED op mijn examens. De enige reden wat mij motiveerd om iets fatsoenlijk aan te tonen is dat ik op het einde kan zetten "q.e.d." (dan lijk ik slimmer) Ik heb het overigens ooit van mijn scheikunde leraar geleerd op de middelbare school.