Johan2 schreef:50 jaar kon bij een gemengd RK-Prot. huwelijk alleen voor de kerk worden gehuwd als één van beiden van geloof veranderde . En zelfs bij een interprotestants huwelijk, b.v. NH-Luth, moest de Luth partner beloven kinderen NH op te voeden.
Allemaal niets van over.
En nu dan ken ik een Egyptenaar, moslim, die gehuwd is met een Nederlandse, PKN, waarvan de kinderen zijn gedoopt. Niet echt mainstream, maar wel iets waar we heen gaan, tenminste als de fundi's - waartoe ik evengoed jou en Wilders reken - het niet beletten.
Het is gevaarlijk om processen die zich in Europa hebben afgespeeld binnen de christelijke leefwereld onverkort te projecteren op andere culturen.
Er zullen ongetwijfeld hier en daar moslims zijn die hun eigen weg bewandelen. Ik weet ook van dergelijke moslims, zelfs van hele gemeentes die bijv in de VS opgingen in de christelijke/seculiere omgeving. Maar ik heb geen enkele reden om te veronderstellen dat het gaat om meer dan incidentele gevallen, hooguit enkele procenten van de hele populatie. Zogauw moslims sociale controle op elkaar kunnen uitoefenen doordat ze elkaar regelmatig ontmoeten, kunnen de strenge elementen een nieuwe islamisering opgang brengen. Dit is precies wat de islamisten beogen.
Of we echt de kant opgaan van een situatie waarin moslims hun kinderen helemaal vrij laten in de keuze van de levensbeschouwing, is nog niet te zeggen, hooguit dat er prille aanzetten vallen waar te nemen.
Dat er fundi's zijn die dat zouden willen beletten, klopt, maar dat zijn de salafisten en wahabisten die met saoedisch geld bezig zijn met re-islamisering. Een seculiere islam is precies wat ik wil, maar nog maar niet van de grond zie komen, en ik veronderstel dat Wilders ook liever een seculiere islam ziet komen dan een fanatieke islam zoals de Taliban.
Wat dit laatste betreft, begrijp ik niet hoe je aan zo een dwaas idee komt. Waarom zou Wilders willen beletten dat er een seculiere islam ontstaat?