Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Cassanne
Artikelen: 0

Re: Plegen dieren soms zelfmoord?

Ik wel eens een verhaal gehoord dat de dolfijn die Flipper gespeeld had zelfmoord gepleegd heeft (door zijn adem in te houden oid), na enkele jaren verkommeren in een veel te klein dolfinarium. Geen idee of dat echt waar is of een 'urban legend'. Kent iemand anders dit verhaal?

Verder stoppen heel oude katten vaak met eten en drinken en sterven dan binnen een dag, maar dat kan je ook zien als gevolg van pijn?

Ik denk persoonlijk dat er inderdaad zelfbewustzijn moet zijn om het zelfmoord te kunnen noemen. Nou heb ik wel een sterk vermoeden dat dolfijnen en sommige apen zelfbewustzijn hebben, dus op zich zou het kunnen.

Wacht, hier heb ik wat:
Simpson, a medical doctor by profession who also holds a British passport, was reported to US Customs by animal activist, Ric O'Barry, once a dolphin trainer for the TV series Flipper . O'Barry abandoned his highly paid career 30 years ago when Cathy, one of the five dolphins who played Flipper, died in his arms from 'self-asphyxiation'. He asserts that dolphins undergo considerable suffering in captivity, including deep depression, and has since campaigned to close all dolphinariums.
Bron: http://observer.guardian.co.uk/cuba/story/...,656198,00.html

Uit een verdere search blijkt dat deze O'Barry de enige bron van het bericht is. Wetenschappelijk niet erg interessant dus, vrees ik.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Impulske

Ik kreeg van iemand ooit de vraag of bijen en wespen eigenlijk wel weten of ze sterven als ze iemand steken... Helaas kon ik die vraag niet beantwoorden... Ze steken wel als ze zich bedreigd voelen, maar weten ze dan ook wel dat ze gaan sterven? I don't know really... Misschien iemand van jullie? Ik dacht persoonlijk van wel, omdat ze wel weten dat hun steken giftig is en zo hun nest kunnen beschermen, maar ze steken ook als ze alleen zijn en zich bedreigd voelen. Is het dan slim om iemand te vergiftigen als je er zelf van sterft en je nest er niets aan heeft???
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Veertje

Ik heb eens in een dierentuin schorpioenen gezien die in een kleine glazen bak zaten en allemaal de eigen stekel in de eigen rug hadden gestoken. Ze waren dood, maar ik vond het toch raar, omdat ik altijd dacht dat giftige dieren immuun waren voor hun eigen gif? En of dit zelfmoord was? Heeft iemand van jullie ook wel eens zoiets gezien?
Anonymous

zelfmoord is per definitie :bewust en opzettelijk een eind aan het eigen leven maken. Alle voorbeelden die hier aangehaald zijn, geven niet duidelijk weer dat een bewust een eind aan het leven wordt gemaakt.

De dood is meer een vervelende bijkomstigheid in de hierboven beschreven voorbeelden.
meneer cavia

dieren kunnen bewust geen zelfmoord plegen omdat hun verstand niet zo ver ontwikkeld is. de reden dat dieren soms "zelfmoord" plegen nadat hun baasje gestorven is komt door het feit dat ze in de war raken doordat hun dagelijks leven is verstoord en hierdoor zijn ze sneller geneigd om een ongeval te krijgen.
meneer cavia

Ik kreeg van iemand ooit de vraag of bijen en wespen eigenlijk wel weten of ze sterven als ze iemand steken... Helaas kon ik die vraag niet beantwoorden... Ze steken wel als ze zich bedreigd voelen, maar weten ze dan ook wel dat ze gaan sterven? I don't know really... Misschien iemand van jullie? Ik dacht persoonlijk van wel, omdat ze wel weten dat hun steken giftig is en zo hun nest kunnen beschermen, maar ze steken ook als ze alleen zijn en zich bedreigd voelen. Is het dan slim om iemand te vergiftigen als je er zelf van sterft en je nest er niets aan heeft???

je zoekt het te ver, vriend.

bijen en wespen steken omdat dat hun natuur is.

dieren hun bewustzijn is niet zover ontwikkeld dat ze nadenken of ze "steken" of niet.

je laat het uitschijnen dat dieren denken als mensen.

dit is helemaal niet waar
BiologischeWolf

Om eigelijk op de vraag van de topic starter te kunnen antwoorden moet men zich eerst afvragen of/welke dieren zich wel bewust zijn van het leven, de dood en het verschil ertussen.

Olifanten gaan soms toch naar een olifantenkerkhof

dit moet toch een bewijs zijn dat sommige dieren zich wel bewust zijn van leven en dood
meneer cavia

Knownothing schreef:Om eigelijk op de vraag van de topic starter te kunnen antwoorden moet men zich eerst afvragen of/welke dieren zich wel bewust zijn van het leven, de dood en het verschil ertussen.

dit moet toch een bewijs zijn dat sommige dieren zich wel bewust zijn van leven en dood
ik moet hier weer terug verwijzen naar het feit dat dieren geen ontwikkeld bewustzijn hebben. olifanten gaan naar een olifantenkerkhof omdat dat nu eenmaal in hun natuur ligt. ze beseffen niet eens dat ze dat doen, zoals ze van niets een besef hebben.
Cassanne

En hoe weet jij dat? Ben je een olifant?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Cycloon

En hoe weet jij dat? Ben je een olifant?

Tis een cavia, maarja, die zullen mekaar wel al es ontmoet hebben :shock:
Dimevil

BiologischeWolf schreef:
Knownothing schreef:Om eigelijk op de vraag van de topic starter te kunnen antwoorden moet men zich eerst afvragen of/welke dieren zich wel bewust zijn van het leven, de dood en het verschil ertussen.

ik moet hier weer terug verwijzen naar het feit dat dieren geen ontwikkeld bewustzijn hebben. olifanten gaan naar een olifantenkerkhof omdat dat nu eenmaal in hun natuur ligt. ze beseffen niet eens dat ze dat doen, zoals ze van niets een besef hebben.
Het zelfbewustzijn bij dieren wordt imo door zeer veel mensen sterk onderschat. Van sommige dieren weten we dat ze een zelfbewustzijn hebben, denk maar aan onze naaste verwanten, de mensapen. Ze herkennen zichzelf in een spiegel, en als je jezelf herkent, tja, dan weet je dat je bestaat (niet dat dat een reden is om zelfmoord te plegen natuurlijk :shock: )

Of dit bij olifanten zo is, dat weet ik niet,...

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Anonymous

De meeste dieren waarvan het lijkt dat ze zelfmoord plegen plegen in werkelijkheid geen zelfmoord. De reden dat ze dood gaan is gewoon een natuurlijk proces. Dus deze dieren gaan bijvoorbeeld dood om anderen te sparen of te helpen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!