hey
Als ik het goed voorheb zijn zowel het muon als de waarnemer het eens over de afstand die wordt afgelegd.
Neen, niet goed. Afstand aardoppervlak-deeltje volgens stilstaand aardoppervlak en volgens bewegend deeltje zijn niet hetzelfde (vraag, voor als je dat niet ziet: wanneer is de symmetrie dat A even snel naar B beweegt als B naar A niet aanwezig? Betekent dit dat lengtecontractie nooit optreedt?)
Het muon is in rust in zijn eigenstelsel en meet de afstand twee maal op dezelfd plaats (in zijn eigen oorsprong), de waarnemer doet een tijdsmeting op twee verschillende plaatsen (in de lucht en op de grond) en meet dus geen eigentijd. De waarnemer is zal dus een grotere tijd meten dat het deeltje 'overleeft'.
Ik begrijp je zinnen niet. Het muon meet een gecontraheerde lengte (tov de lengte die het aardoppervlak meet) atmosfeertop-aardoppervlak en in zijn ruststelsel kan het een tijd gelijk aan zijn levensduur aan. Dat het op het aardoppervlak raakt komt vanuit het perspectief van het muon door de verkleinde lengte.
Het aardoppervlak meet een gedilateerde tijd (tov de tijdsmeting van het muondeeltje), en volgens het aardoppervlak kan het muon dus meer tijd groter dan zijn levensduur aan. Vanuit het perspectief van het aardoppervlak komt het muon dus op aarde door de verlengde levensduur. Ik geloof dat je tot deze conclusie was gekomen.