Hoe bepaal ik het traagheidsmoment tov het zwaartepunt van deze stang?
De lengtes van de twee delen zijn gegeven.
Moderator: physicalattraction
Kdocht: mm4 of cm4 of m4 ! Maar kan het mis hebben!Redbok schreef:Ik weet niet goed wat jij berekent, maar ik ben op zoek naar een traagheidsmoment.
Een traagheidsmoment heeft eenheden kg*m^2.
Je hebt een massadichtheid vanRedbok schreef:Ik weet niet goed wat jij berekent, maar ik ben op zoek naar een traagheidsmoment.
Een traagheidsmoment heeft eenheden kg*m^2.
Jij hebt het over het oppervlaktetraagheidsmoment welke je nodig hebt bij sterkteberekeningen. Redbok doelt op het massatraagheidsmoment welke je gebruikt bij dynamicaberekeningen.Kdocht: mm4 of cm4 of m4 ! Maar kan het mis hebben!
Sorry, ik begrijp je vraag niet. Wat bedoel je met een "vast punt" en doel je op het massacentrum van het geheel of het massacentrum van 1 van de staven?Stel dat het massacentrum geen vast punt is, mag je dan de stelling van Steiner toepassen?
Je bedoeltMm, die uitwerking van Sjakko ziet er mij toch maar raar uit. Hij vergeet nog een stap; de I_x en I_y die hij berekent van de verschillende balkjes zijn tov de traagheidsassen van dat balkje. Die verschillen tussen beide profielen, je moet eerst de I_x en I_y roteren (met invoering van I_yx). Dan pas kan je ze optellen.