Ik vraag me af of de Planck-grootheden werkelijk het uiterste van iets is, ik zal een aantal Planckgrootheden neerzetten met de waarde erbij.
Planckdichtheid: 5,2x10^96kg/m3
Planckenergie: 1,2x10^28eV
Planckvermogen: 3,6x10^52W
Planckkracht: 1,2x10^44N
Planckdruk: 4,6x10^108bar
Planckversnelling: 5,6x10^51m/s2
Planckfrequentie: 1,9x10^43Hz
Planckspanning: 1,0x10^27V
Planckelektrisch veld: 6,5x10^61V/m
Planckmagnetische flux: 2,2x10^53T
Plancktijd:10^-44s
Plancklengte:10^-35m
Plancktemperatuur:10^32K
Planckstroom: 7,4x10^23A
(uit http://motionmountain.dse.nl/text.html)
Het ziet er naar uit dat alle grootheden waarvan aanvankelijk (voor gemak dan) eerst geen limiet gold, door Planck ervoor te zetten het ineens een uiterste limiet heeft gekregen.
Maar is dat wel zo?
Bijv de Planck vermogen, ofwel volgens Planck het grootst mogelijk vermogen dat in de natuur kan voorkomen is 3,6x10^52W, hoewel dat ongelovelijk veel is betekent dit dat er in principe nooit een (hyper)motor of (hyper)krachtcentrale kan bestaan, ook niet speculatief, die meer vermogen heeft dan 3,6x10^52W.
Lijkt mij enigsinds onwaarschijnlijk, maar daar komt het dus op neer.
Of nog zo iets, de frequentie, die zou dus volgens Planck nooit hoger, ook niet speculatief, dan 1,9x10^43Hz kunnen worden. Terwijl mij is geleerd dat er aan frequentie theoreties geen limiet is, dus WEL oneindig.
Evenzo geldt dit dan ook voor de temperatuur, druk, spanning, dichtheid, overal waar Planck voor staat.
Terwijl ik altijd had verondersteld dat deze grootheden naar boven geen limiet hadden.
Tot slot wil ik nog even een tegenstrijdigheid melden, de Plancklengte is dus blijkbaar de onderlimiet wat afmeting betreft, 10^-35m. Echter de galaxy compton wavelengt (ook uit http://motionmountain.dse.nl/text.html) is 10^-85m en factor 10^50 kleiner dan de Plancklengte!
Waarom kan dat dus wel?
Wat is dat toch met al die Planckgrootheden? Ik weet dat die genoemd zijn naar een natuurkundige die Max Planck heette. Had hij dan moeite met oneindigheden?
Ik weet wel hoe hij daar aan kwam met al die berekeningen waar de snelheid van het licht vaak een grote rol in speelde
bijv. planckdruk: c^7/Gh=4,6x10^113Pa of 4,6x10^108bar.
Maar waarom zijn de planckgrootheden nou speciaal de uiterste waarden, waarom lopen de grootheden in principe niet door tot het oneindige?
Zelf geloof ik niet dat alle planckgrootheden het uiterste zijn, ik wil zeggen het is al een tijdje gelden en ik denk toch zeker dat men iets zal ontdekken dat een planckgrootheid zal overtreffen, als men erin slaagt om de quantumtheorie te verenigen met de relativiteits theorie.
In principe moet dat toch kunnen dat een bepaalde grootheid de planckwaarde overtreft?
Puzzels