Moderator: Rhiannon
Ahzo,dus om te weten wat je zelf essentieel vindt aan de mens moet je eerst een -isme kiezen en dan in een of andere handleiding gaan uitpieren wat je zelf denkt te moeten denken of zo?Nikolaos schreef:Het probleem van deze vraagstelling is dat de beantwoording ervan verschilt per geloofsovertuiging.
De evolutionist behandelt deze vraag evolutionistisch en de christen christelijk.
De boeddhist ziet de aard weer anders.
En verder...zouden er ook -ismelozen bestaan? en kunnen die dan niet denken?
Uiteraard, dezen vallen onder het Ismelozisme, de overtuiging dat er geen overtuiging bestaat.
peterA schreef:Zou er dan echt geen methode bestaan die overtuigingloos feiten kan leveren over 'de mens' en zijn specifieke eigenschappen?
Zo ja,welke zou dat dan zijn?
Ik weet niet of het vermoeden van een aard bij mensen een overtuiging is. Ik kan overtuigingloos het verschil tussen een mes en een vork beschouwen bvb.Nikolaos schreef:Is het geen overtuiging dat de mens een aard heeft?
Natuurlijk kan een mens niet zonder overtuiging.
De mens is bezig een plek in het leven en de wereld te vinden. Dat kan niet zonder overtuiging, die kaders biedt.
Maar ten diepste zijn alle overtuigingen gebaseerd op aannames, axioma's, hoe je het ook wil noemen.
'Gek' is, denk ik, sterk afwijkend van de modus, van Jan Modaal dus.... om niet als "gek" over te komen.
Als hij doet wat de kudde verlangt, is dat egoïsme, want hij wil niet uit de kudde gestoten worden. Samengevat ben je dus zover gekomen:kwabbernoot schreef:volgens mij is de mens een egoïstisch kuddedier.
Uiteindelijk handelt hij alleen uit eigen belang en doet hij wat al de anderen doen om niet als "gek" over te komen.
Is dat in dit kader hetzelfde als integreren?De mens probeert in gegeven omstandigheden het hoofd boven water te houden door zich naar vermogen te conformeren.
De aard van het beestje zeg maar.peterA schreef:Levende wezens hebben een en ander gemeen,gewervelden ook,zoogdieren ook,net als primaten,net als menselijke primaten.
Waarom zou het zoeken naar specifieke eigenschappen van bovenstaande groepen per definitie met een overtuiging gepaard moeten gaan? Waarom zouden ze niet objectief te vergelijken kunnen zijn?
en protoplasma doorgeven.De aard van de mens is: OVERLEVEN
en het schiet nauwelijks op.... hebben er een dagtaak aan.
peterA schreef:Ik weet niet of het vermoeden van een aard bij mensen een overtuiging is. Ik kan overtuigingloos het verschil tussen een mes en een vork beschouwen bvb.
Levende wezens hebben een en ander gemeen,gewervelden ook,zoogdieren ook,net als primaten,net als menselijke primaten.
Waarom zou het zoeken naar specifieke eigenschappen van bovenstaande groepen per definitie met een overtuiging gepaard moeten gaan? Waarom zouden ze niet objectief te vergelijken kunnen zijn?
Ik denk dat dit een deel van het antwoord is. Overigens schreef ik al eerder, dat de aard van een mens het getal 5 is in mystiek opzicht, maar ik heb begrepen, dat men niet die kant op wil, hoewel deze opmerking niet off-topic is. Maar men wil concreet blijven.we zijn immers een naakte aap die zijn denk-hersenen moest gaan gebruiken