Ik vraag mij af of er bewezen is welk menssoort er eerder was, de negroïde mens of de blanke mens? En is de ene biologisch gezien een verdere in de evolutie?
Hai,
Toevallig las ik niet zo lang geleden een artikel op Dienekes over een nieuwsberichtje in "Science"van vorig jaar
dat ging over een genetisch onderzoek naar de evolutie van huidskleur.
Ik citeer uit dat berichtje van Science:
AMERICAN ASSOCIATION OF PHYSICAL ANTHROPOLOGISTS MEETING:
European Skin Turned Pale Only Recently, Gene Suggests
Ann Gibbons
PHILADELPHIA, PENNSYLVANIA--At the American Association of Physical Anthropologists meeting, held here from 28 to 31 March, a new report on the evolution of a gene for skin color suggested that Europeans acquired pale skin quite recently, perhaps only 6000 to 12,000 years ago
bron
Dat onderzoek naar het SLC24A5 gen zegt dus dat de blanke huidskleur van Europeanen heel waarschijnlijk pas 6000
tot 12000 jaar is ontstaan.
Ten aanzien van de eerste Europese culturen van voor die tijd was er al eerder een vermoeden dat die mensen
die hier al die mooie rotstekeningen in grotten maakten (cro magnon) en degenen die die Venusbeeldjes maakten
(moedergodin cultus) er waarschijnlijk veel meer uitzagen als wat we nu kennen van afrikaanse bosjesmannen en
pygmeeen stammen. Iets waar dan ook op gewezen wordt is de steatopygia als schoonheids ideaal.
Maar in die tijd van het Mousterien leefden er naast die waarschijnlijk donkere Homo Sapiens ook nog de
Neanderthalers die al veel langer in onze streken vertoefden. Hoewel je die (ook) niet over een kam kan
scheren zijn er genetische aanwijzingen dat bij de Neanderthalers het fenotype voorkwam met een blanke
huid en rood haar.
(zie o.a. )
NRC okt2007: "Neanderthaler was blank met rood haar"
Dan een opmerking over dat je "Mensensoorten" noemt, en daarbij "de negroïde mens" en "de blanke mens"
noemt. Dat zijn natuurlijk geen "mensensoorten", slechts verschillende fenotypes van dezelfde soort, namelijk
de H.Sapiens waar jij en ik, en alle andere nu levende mensen toe behoren.
H.Sapiens en H.Neanderthalensis waren wel verschillende mensensoorten, en die waarschijnlijk "blanke"
Neanderthalers waren er eerder dan die "waarschijnlijk aanvankelijk donkere" Homo Sapiens. Maar ook
bij die Neanderthalers kan dat fenotype waarschijnlijk pas later zijn onstaan en te maken hebben met
aanpassing aan de omgeving.
Ook heeft die blanke huidskleur en roodharigheid bij die Neanderthalers niets te maken met het voorkomen
van een blanke huidskleur en roodharigheid bij mensen van nu, die allemaal tot dezelde H.Sapiens behoren.
De huidige fenotypische kenmerken die we nu tot raskenmerken rekenen zijn allemaal vrij recent onstaan.
groet.