Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
ypsilon
Artikelen: 0
Berichten: 11.076
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 18:03

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

Heb je zelf een idee? Als je er over nadenkt: je zou ervan uit moeten gaan dat er één essentieel kenmerk is dat alle mensen gemeen hebben, en dat zich uit door bepaalde daden die we allen stellen. Dit kan natuurlijk op omfloerste wijze zijn. Volgens mij is deze vraag zeer moeilijk te beantwoorden.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

ferry
Artikelen: 0
Berichten: 954
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 17:45

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

Aha, de vraag is nu: heeft de mens en essentie? Ja, dan kunnen we nu helemaal los! Want voor de essentie van de mensen zullen we ook moeten vaststellen wat de mens onderscheid van de rest van het ondermaanse, aangezien het anders niet de menselijke essentie zou zijn.

Veel plezier allemaal!

:D
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Nikolaos
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 21:56

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

Het probleem van deze vraagstelling is dat de beantwoording ervan verschilt per geloofsovertuiging.

De evolutionist behandelt deze vraag evolutionistisch en de christen christelijk.

De boeddhist ziet de aard weer anders.

Welk aspect van de mens kan je verheffen tot de aard van de mens?

Ten diepste is volgens mij religie de aard. Religie vat ik op als waar bschouwen van enkele zaken.

Ieder mens kan al zijn beweringen en opvattingen uiteindelijk niet meer verklaren.

De keuze voor het rationele is niet rationeel te verklaren.

De keuze voor empirie is ook niet empirisch te verklaren.
peterA
Artikelen: 0
Berichten: 672
Lid geworden op: za 11 jun 2005, 15:53

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

Nikolaos schreef:Het probleem van deze vraagstelling is dat de beantwoording ervan verschilt per geloofsovertuiging.

De evolutionist behandelt deze vraag evolutionistisch en de christen christelijk.

De boeddhist ziet de aard weer anders.
Ahzo,dus om te weten wat je zelf essentieel vindt aan de mens moet je eerst een -isme kiezen en dan in een of andere handleiding gaan uitpieren wat je zelf denkt te moeten denken of zo?

Hoe werkt dat?

En verder...zouden er ook -ismelozen bestaan? en kunnen die dan niet denken?
huh?
ferry
Artikelen: 0
Berichten: 954
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 17:45

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

En verder...zouden er ook -ismelozen bestaan? en kunnen die dan niet denken?


Uiteraard, dezen vallen onder het Ismelozisme, de overtuiging dat er geen overtuiging bestaat.
peterA
Artikelen: 0
Berichten: 672
Lid geworden op: za 11 jun 2005, 15:53

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

Uiteraard, dezen vallen onder het Ismelozisme, de overtuiging dat er geen overtuiging bestaat.


Zou er dan echt geen methode bestaan die overtuigingloos feiten kan leveren over 'de mens' en zijn specifieke eigenschappen?

Zo ja,welke zou dat dan zijn?
huh?
Gebruikersavatar
kombelpeter
Artikelen: 0
Berichten: 752
Lid geworden op: za 17 sep 2005, 16:18

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

Ik denk dat de mens een wezen is dat voortdurend er op uit is om zijn zelfbewustzijn te ontplooien. Dit gaat gepaard met een autonomer moreel besef.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
Nikolaos
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 21:56

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

peterA schreef:Zou er dan echt geen methode bestaan die overtuigingloos feiten kan leveren over 'de mens' en zijn specifieke eigenschappen?

Zo ja,welke zou dat dan zijn?


Is het geen overtuiging dat de mens een aard heeft?

Natuurlijk kan een mens niet zonder overtuiging.

De mens is bezig een plek in het leven en de wereld te vinden. Dat kan niet zonder overtuiging, die kaders biedt.

Maar ten diepste zijn alle overtuigingen gebaseerd op aannames, axioma's, hoe je het ook wil noemen.
Gebruikersavatar
thermo1945
Artikelen: 0
Berichten: 3.112
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 23:29

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

Wat is de aard van de mens

Praktisch: knap eigenwijs en leert veel te weinig van historische gebeurtenissen waardoor hij voortdurend overbodige fouten maakt.

Religieus: hij zou een soort schaduw , projectie of andersoortig beeld zijn van God.
peterA
Artikelen: 0
Berichten: 672
Lid geworden op: za 11 jun 2005, 15:53

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

Nikolaos schreef:Is het geen overtuiging dat de mens een aard heeft?

Natuurlijk kan een mens niet zonder overtuiging.

De mens is bezig een plek in het leven en de wereld te vinden. Dat kan niet zonder overtuiging, die kaders biedt.

Maar ten diepste zijn alle overtuigingen gebaseerd op aannames, axioma's, hoe je het ook wil noemen.
Ik weet niet of het vermoeden van een aard bij mensen een overtuiging is. Ik kan overtuigingloos het verschil tussen een mes en een vork beschouwen bvb.

Levende wezens hebben een en ander gemeen,gewervelden ook,zoogdieren ook,net als primaten,net als menselijke primaten.

Waarom zou het zoeken naar specifieke eigenschappen van bovenstaande groepen per definitie met een overtuiging gepaard moeten gaan? Waarom zouden ze niet objectief te vergelijken kunnen zijn?
huh?
Gebruikersavatar
thermo1945
Artikelen: 0
Berichten: 3.112
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 23:29

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

... om niet als "gek" over te komen.
'Gek' is, denk ik, sterk afwijkend van de modus, van Jan Modaal dus.
kwabbernoot schreef:volgens mij is de mens een egoïstisch kuddedier.

Uiteindelijk handelt hij alleen uit eigen belang en doet hij wat al de anderen doen om niet als "gek" over te komen.
Als hij doet wat de kudde verlangt, is dat egoïsme, want hij wil niet uit de kudde gestoten worden. Samengevat ben je dus zover gekomen:

Uiteindelijk handelt hij alleen uit eigen belang. Punt.
De mens probeert in gegeven omstandigheden het hoofd boven water te houden door zich naar vermogen te conformeren.
Is dat in dit kader hetzelfde als integreren?
Gebruikersavatar
Veertje
Artikelen: 0
Berichten: 6.715
Lid geworden op: wo 08 dec 2004, 17:43

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

peterA schreef:Levende wezens hebben een en ander gemeen,gewervelden ook,zoogdieren ook,net als primaten,net als menselijke primaten.

Waarom zou het zoeken naar specifieke eigenschappen van bovenstaande groepen per definitie met een overtuiging gepaard moeten gaan? Waarom zouden ze niet objectief te vergelijken kunnen zijn?
De aard van het beestje zeg maar.

Maar we hebben het in die context wel ontzettend moeilijk met onszelf te beschrijven. Psychologen, anthropologen, sociologen, theologen, historici, medici, etc. etc. hebben er een dagtaak aan.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Gebruikersavatar
thermo1945
Artikelen: 0
Berichten: 3.112
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 23:29

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

De aard van de mens is: OVERLEVEN
en protoplasma doorgeven.
... hebben er een dagtaak aan.
en het schiet nauwelijks op.
Nikolaos
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 21:56

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

peterA schreef:Ik weet niet of het vermoeden van een aard bij mensen een overtuiging is. Ik kan overtuigingloos het verschil tussen een mes en een vork beschouwen bvb.

Levende wezens hebben een en ander gemeen,gewervelden ook,zoogdieren ook,net als primaten,net als menselijke primaten.

Waarom zou het zoeken naar specifieke eigenschappen van bovenstaande groepen per definitie met een overtuiging gepaard moeten gaan? Waarom zouden ze niet objectief te vergelijken kunnen zijn?


Wat is objectiviteit? Kan de mens objectief zijn?

Ieder mens heeft zijn denkkaders, die zijn blik op de wereld kleuren.

Dus om te antwoorden op jouw vraag: nee, een mens kan niet objectief vergelijken.

Hoogstens intersubjectief.

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Gebruikersavatar
Kiwiwoman
Artikelen: 0
Berichten: 179
Lid geworden op: ma 19 nov 2007, 01:22

Re: Is de mens van nature goed of slecht?

we zijn immers een naakte aap die zijn denk-hersenen moest gaan gebruiken
Ik denk dat dit een deel van het antwoord is. Overigens schreef ik al eerder, dat de aard van een mens het getal 5 is in mystiek opzicht, maar ik heb begrepen, dat men niet die kant op wil, hoewel deze opmerking niet off-topic is. Maar men wil concreet blijven.

OK

Nog een deel van de aard van de mens, die zich onderscheidt van andere levende wezens is zijn nieuwsgierigheid. Er zullen best wat dieren zijn, die ook nieuwsgierig zijn, hoewel ik er geen kan noemen. Chimpansees misschien?

Nieuwsgierigheid heeft ervoor gezorgd, dat we nu zijn waar we zijn.

Al het andere komt daaruit voort, denk ik.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!