Inderdaad. Metabolische systemen zijn niet analoog te stellen met dode materie. Kijk eens op het [url=http://peer1.%20prs.com/publication/welcome.cfm]Nasa Human Research Book[/url]
Je link doet het niet, maar dat terzijde. Het onderzoek dat Nasa doet of finianciert is gericht op de effecten van verminderde zwaartekracht op allerlei systemen. Niet voor niets, want *dat* is waar je bij ruimtevaart mee te maken krijgt. Relativistische effecten zijn ook bij de snelheden waarmee bijvoorbeeld spaceshuttles zich voortbewegen, verwaarloosbaar klein.
Alleen in theorie kun je het vergelijk overeind houden. Het is toch duidelijk dat de fysische status van je bet-overgrootouders zich anders heeft ontwikkeld in de tijd van hun geboorte tot nu (dood), dan dat van een stuk berggraniet in dezelfde tijdsspanne.
De moleculen en atomen in berggraniet zijn totaal verschillend van die in levende materie, en er vinden dan ook totaal andere reacties mee plaats. In beide gevallen laten de processen die optreden zich uitstekend verklaren met dezelfde chemie. Leven is een magnifiek gebeuren, en chemisch gezien uitermate bijzonder en interessant, maar het blijft chemie, net als - ik noem maar wat - het verbranden van aardgas.
Nee, geen sprake van. Als je zelf - als ik - niet over 'ruime fondsen' beschikt, is het ook waardevol een bijdrage te leveren aan twijfel over het geaccepteerde. Dat kan bijvoorbeeld tot twee dingen leiden, die beide positief zijn:
- de twijfel wordt in dialoog met argumenten weg genomen, wat bijdraagt aan de (algemene) acceptatie van een wet;
- de twijfel leidt tot nader onderzoek (theoretisch en/of empirisch), wat ook in het algemeen belang is, omdat het a.) de grondslagen van de wet verstevigt, of b.) leidt tot een nieuwe of aangespitste wet.
In beide gevallen is er sprake van vooruitgang en versteviging van het kennisniveau.
Dat is wel zo, maar alleen twijfel is niet genoeg. Het moet natuurlijk wel onderbouwde twijfel zijn, in dit geval zul je echt goed moeten onderbouwen waarom de chemische reacties in biologische systemen zich aan andere wetten zouden houden dan die in niet-biologische.
In alle gevallen is het echter, wetenschappelijk gezien, onaanvaardbaar om een ander op te dragen een experiment te doen omdat jij twijfelt aan de juistheid van een theorie. En in alle gevallen is het ook nog eens zo, dat als je een goed idee hebt, het (laten) uitvoeren van dat idee ineens niet zo moeilijk meer is.