Ik kan me moeilijk voorstellen dat religieuze voorschriften en ethiek zouden botsen. Kun je daar een reëel voorbeeld van geven?Redenen om te breken met het geloof ... ethiek.
Moderator: Rhiannon
Ik kan me moeilijk voorstellen dat religieuze voorschriften en ethiek zouden botsen. Kun je daar een reëel voorbeeld van geven?Redenen om te breken met het geloof ... ethiek.
zal wel persoonlijk zijn zeker?Wat motiveert een mens om religie wel of niet te aanvaarden? Angst, onwil, onwetendheid, wetenschap, foute dogma's, ...?
In dit stukje kan ik me volledig vinden. Ik vraag dikwijls aan mensen die geloven in een almachtige en barmhartige schepper waarom er dan toch zoveel onheil is. Sommigen kunnen of willen niet antwoorden op die vraag, anderen verklaren dat m.b.v. de duivel of een andere duistere macht. Vervolgens vraag ik: "Maar het aantal mensen dat een gelukkig leven heeft is veel kleiner dan het aantal van hen die ellende kennen. Is de duivel dan machtiger dan God?" Op dat punt haakt haast iedereen af en kan niemand een bevredigend antwoord geven.Wanneer ik dan ook nog eens bekijk hoeveel onrechtvaardigheid en oorlogen religie in de loop van de geschiedenis en ook vandaag nog heeft teweeg gebracht, dan kan ik spijtig genoeg niet kiezen voor één religie en blijf ik maar ongelovige thomas met atheïstische neigingen. In dit opzicht is godsdienst inderdaad opium voor het volk...
Natuurlijk!Ik kan me moeilijk voorstellen dat religieuze voorschriften en ethiek zouden botsen. Kun je daar een reëel voorbeeld van geven?
Ik zou in deze discussie toch graag één-tweetjes à la "God is verzonnen"-"is 'ie niet"-"is 'ie wel"-etc. graag vermijden. Je mag impliciet veronderstellen dat dit zo is omdat verdere argumentaties anders onmogelijk worden, maar maak hier geen centraal punt van, anders zitten we zo weer in een off-topicdiscussie die al tig keer gevoerd is.opgevoed worden zonder religies, goden en aanverwanten waardoor je al heel snel inziet dat het verzonnen wezens zijn.
Deze vraag is ambigu (en suggestief).Wat motiveert een mens om religie wel of niet te aanvaarden? Angst, onwil, onwetendheid, wetenschap, foute dogma's, ...?
Is dat zoiets als hospitalisatie?Merk op dat peer pressure, een gewoonte om zich te conformeren of om conflicten te vermijden vaak ook sterke factoren kunnen zijn bij de keuze die men maakt. De meerderheid van de mensheid is helaas vaak zeer vatbaar voor degelijke invloeden.
Het vereist soms enige inspanning om een neutrale taal te ontwikkelen. (Maar verwar neutraal niet met objectief@qrnlk: mooie set van definities. Werkt zeker verhelderend. Bedankt.
Niet helemaal, het is breder. Het heeft meer te maken met de neiging van mensen tot projectie van ongewenste aspecten in hun zelf op anderen. Combineer dit met een een sterke behoefte aan zingeving (bv: het deel willen uitmaken van iets dat groter en vooral blijvender is dan jezelf) en je hebt het recept voor menig evangelische gemeenschap. Natuurlijk hoeft dit niet slecht te zijn, met een beetje goede wil en leiding kan de persoon leren om deze aspecten van zichzelf te aanvaarden. Natuurlijk verzwakt dit de behoefte om deel te willen uitmaken van een specifieke groep.Is dat zoiets als hospitalisatie?
Dat heb ik nooit beseft. Ik herken het domweg niet waardoor ik het niet kan bevestigen of ontkennen.Men haat in een andere wat men in zichzelf ontkent en op de andere projecteert.
Theologie wordt op universitair niveau onderwezen als een wetenschap. Waardoor is 'de' wetenschap dan tegen godsdienst?Een theologie is een leer of theorie die uitspraken doet over god of goden, vaak gebaseerd op persoonlijke ervaring of openbaring uit een andere bron.
Niet iedereen heeft een reden om te hatenDat heb ik nooit beseft. Ik herken het domweg niet waardoor ik het niet kan bevestigen of ontkennen.
Ah.. maar daarmee komen wel op een van de grote ironische kanten van de moderne seculaire samenleving. Theologie als onderwerp is iets heel anders dan theologie als overtuiging.Theologie wordt op universitair niveau onderwezen als een wetenschap. Waardoor is 'de' wetenschap dan tegen godsdienst?
"Aanvaarden van religie" is m.i. niet hetzelfde als "geloven" of "lid worden van een religieuze organisatie". Dat komt door het ontbreken van het lidwoord "een". Er staat NIET: Wat motiveert een mens om een religie wel of niet te aanvaarden?Wat motiveert een mens om religie wel of niet te aanvaarden? Angst, onwil, onwetendheid, wetenschap, foute dogma's, ...?
Bij het ontbreken van dat lidwoord ga IK er zelf vanuit dat het hier gaat om de vraag waarom mensen het fenomeen religie al dan niet aanvaarden. Klintersaas bijvoorbeeld begreep de vraag volgens mij ook op die manier. Hij voelde daarbij ook een bepaalde suggestie in de topicvraag:Deze vraag is ambigu (en suggestief).
De reden waarom iemand een theologie aanvaard is meestal overtuiging. Waarom iemand ergens van overtuigd raakt is een interesante vraag maar waarschijnlijk vreselijk moeilijk te beantwoorden. Het heeft te maken met een heleboel factoren waaronder biologie, neurologie, opvoeding, cultuur en informatie...
Grappig is dat de suggestie die Michel en qrnlk bij de vraag gewekt zien, haast tegenovergesteld is aan de suggestie die Klintersaas in de vraag ziet, in die zin dat de suggestie in het ene geval gelovigen lijkt te betreffen, in het andere geval juist de niet-gelovigen. Dat toont m.i. in ieder geval aan dat het ontbreken van een lidwoord door verschillende mensen verschillend wordt geïnterpreteerd. Is het woordje bewust weggelaten om een verschil tussen persoonlijk geloof en religie als fenomeen aan te duiden? Of is het gewoon weggelaten, zoals men wel vaker lidwoorden weglaat uit gemak? Vooral is m.i. duidelijk dat we hier niet over hetzelfde praten.Ik krijg het gevoel dat je met bovenstaand lijstje mensen die godsdienst niet aanvaarden als verkeerd bestempelt. Ik wijs in ieder geval elke vorm van godsdienst af en één van de redenen daartoe is dat ik vind dat de wetenschap een veel ondubbelzinnigere, bruikbaardere, controleerbaardere en geloofwaardigere bron van kennis is.
YpsilonJe mag impliciet veronderstellen dat dit zo is omdat verdere argumentaties anders onmogelijk worden, .