Sidenote: Religie en godsdienst overlappen gedeeltelijk maar niet helemaal. Boeddhisme is bijvoorbeeld wel een (agnostische) religie maar geen godsdienst, subtiel verschil. Bepaalde groepen boeddhisten doen aan voorouder aanbidding en vrijwel allemaal hebben heiligen die geëerd worden met heilige feestdagen en iconen.
Ik ben blij dat je dit aanhaalt, want zelf vind ik het erg belangrijk om een onderscheid te maken tussen de begrippen "
religie", "
godsdienst" en "
geloof". Dat laatste bijvoorbeeld is veel ruimer dan de eerste twee en niemand kan zonder het geloof in bepaalde "zekerheden" en waarden, die daarom niet per se van godsdienstige aard hoeven te zijn.
1207 schreef:Ypsilon
ik veronderstel het expliciet omdat het een nogal veel voorkomende reden is waarom mensen niet geloven
Dat is meer van hetzelfde, 1207. Je zegt dan niet meer dan: "Mensen geloven niet in God omdat God niet bestaat." Gezien ik dit laatste liever uit de discussie weer omwille van het feit dat dat element al ontzettend vaak aan bod is geweest zonder dat er een conclusie uit kwam rollen, kun je eigenlijk alleen maar zeggen: "Mensen geloven niet in God omdat ze niet geloven dat God bestaat." En dat is natuurlijk geen bijdrage.
Al ben ik het met je eens (omdat je er nu eenmaal oeverloos over kunt discussiëren), ypsilon, toch komt het element "God bestaat niet" steeds terug in dit soort discussies. Het feit dat het nog nooit een bevredigende conclusie heeft opgeleverd hoeft echter niet te betekenen dat het een onnuttige toevoeging is die geweerd moet worden. Misschien wel het ergerlijkste in godsdienstdiscussies (voor mij althans) is dat je niet kan bewijzen of er wel of geen god bestaat omdat wat gelovigen onder het begrip "god" verstaan dat verhindert. Mijn devies is dan: "Onbestaande tot
het tegendeel bewezen is." (en aangezien er niets te bewijzen valt kan dat verkort worden tot: "Onbestaande.").
Met "foute dogma's" bedoelde ik dogma's waarmee men het niet eens kan zijn.
Een nogal vreemde omschrijving. Een dogma is te accepteren of niet en het is niet iets waar je het "mee eens kan zijn". Als je een geloof (en de bijbehorende dogma's) accepteert kan daar niet meer aan getornd worden.