Puzzel Puzzels
mcmelis
Artikelen: 0

Menselijke energie gebruiken als bron

Hallo wetenschapsgasten

Loop al een tijdje met het volgende idee rond.

We kunnen van alles uitvinden om "vrije" energie op te wekken, maar bedacht me dat de mens een hoeveelheid energie in zich heeft die hij om kan zetten in beweging. Deze beweging kunnen we om zetten in energie. Er zijn zoveel mensen op deze aarde, laten we niet iets uitvinden dat voor veel geld moet worden verkocht, maar laten we iets goedkoops maken dat iedereen om kan zetten in energie.

Ik ben zelf absoluut niet technisch dus ik vraag jullie hierover na te denken in de hoop dat er bij jullie een eureka-effect ontstaat en dit idee een begin kan hebben.

Idee:

Maak een soort van "bewegingsklikker" die door beweging een stroompje opwekt. Bijvoorbeeld in je schoenen. Klik s'avonds je schoenen in de " meterkast" en je hebt voor een bepaalde tijd stroom.

Idee:

Bevestig deze "klikker" in draaideuren, onder stoeptegels en in grote miljoenen steden worden al deze stroompjes omgezet in energie.

Het klinkt absurd, maar ik geloof niet zozeer in één machine, maar ik geloof wel in een poging collectief te beseffen dat we zelf het perpetuum mobile zijn.

Maarten

ads

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

E.Desart

Re: Menselijke energie gebruiken als bron

Ik ben zelf absoluut niet technisch dus ik vraag jullie hierover na te denken in de hoop dat er bij jullie een eureka-effect ontstaat en dit idee een begin kan hebben.
Het is de droom van het Eureka effect dat er voor zorgt dat er zoveel mensen een leuke en leerzaam tijdsverdijf of hobby aan hebben. En dat zijn er veel. Toen ik 14-16 was dacht ik, samen met een ander broer ('k heb er 5), ook dat men vanalles over het hoofd gezien had. Water, magneetjes, vanalles .... Maar het was leuk ...., en leerzaam (en het net was er nog lange na niet, om te zien dat massas dezelfde idees hadden). Ik had een nog oudere broer met een eigen draaibank en werkhuis die vanalles maken kon ...

En ik leerde dat die gekke wet van behoud toch wel ergens van kwam. En dat dingen maken uit het niets een job was voor Merlijn de Tovenaar.

Gewoon jouw idee in praktijk:

Een fiets met een dynamo: Je moet toch trappen om ergens te geraken, dus dat wiel draait toch. En die dynamo gebruikt dat toch reeds draaiend wiel. Met een beetje handigheid kan je die stroom in plaats van je fietslamp te laten branden ook opslaan in een battery. Dus gratis energie, ik was toch aan het fietsen, dat wiel draaide toch, waarom niet eventjes gratis stroom aftappen en opslaan???

Wel heel simpel: de stroom die je maakte moest je er zelf eerst insteken door harder te trappen, + moest je nog de inefficientie en verliezen van die dynamo mee compenseren door extra harder te trappen.

Dit kost dus extra boterhammen = energie.

Je kan nergens niets van aftappen zonder het er eerst extra ingestoken te hebben. En gezien het feit dat niets met een 100% rendement werkt (verliezen), moet je er meer insteken dan dat je eruit kunt halen.

Dus geen Eureka ...... spijtig.

.
Eric
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Tommeke14

Het klinkt absurd, maar ik geloof niet zozeer in één machine, maar ik geloof wel in een poging collectief te beseffen dat we zelf het perpetuum mobile zijn.
Wij steken ook energie in ons lichaam.

Door te eten krijgen we energie, die in planten/dieren zat

het meeste van die energie wordt gebruikt om te groeien, en om onze levensfuncties te onderhouden, dus we hebben ook een slecht rendement.

Ik ken de cijfers niet, maar als we 10% van de binnengekregen energie al kunnen omzetten in bruikbare energie (door bijvoorbeeld te gaan fietsen, of door jouw kliksysteem te gebruiken) zal het al bijzonder veel zijn

Ik ben het wel eens met je over je ongeloof in die machine, ik geloof persoonlijk ook niet echt in een perpetuum molbile, maarja ernaar zoeken is en blijft een leuke bezigheid :D

Over je kliksysteem: stel dat je het bijvoorbeeld in een draaideur steekt

Door dat kliksysteem gaan mensen harder aan die deur moeten gaan draaien, gaan bijgevolg meer energie verbruiken, en moeten daardoor meer gaan eten, ok, het zal geen extra boterham zijn, maar het is niet zo dat die klikkertjes "gratis" energie geven
mcmelis

Het gaat er mij niet om dat we geen echt perpetuum mobile zijn, want natuurlijk raakt onze machine niet uitgeput als we niet eten, maar het gaat om de verkeerde zoektocht. Zoeken naar een machine die automatisch energie genereert is geen optie voor de toekomst. We moeten zoeken naar de bereidheid om zelf onze energie om te zetten in een puls via een " klikker" ( of wat dan ook voor slim speeltje ). De kracht zit hem in het aantal mensen op aarde, het wonder zit hem in de bereidheid te zien dat we allemaal samen de oplossing voor ons energieprobleem bij ons dragen.

De hoop bij mij is het moment waarop dit idee "klikt" en iemand zegt: " ja, ik weet hoe dat moet!!"
klazon
Pluimdrager

De kracht zit hem in het aantal mensen op aarde, het wonder zit hem in de bereidheid te zien dat we allemaal samen de oplossing voor ons energieprobleem bij ons dragen.
Het idee is heel nobel, maar het gaat niet werken. Het zou al een stuk helpen als al die dagdromers zouden leren rekenen.

Zet b.v. eens alle 6 miljard aardbewoners op de fiets en laat ze 24 uur per dag achter elkaar fietsen. Kijk dan eens hoeveel energie we zo met zijn allen kunnen opbrengen. Inventariseer dan eens hoeveel energie alleen al de industrie wereldwijd opslokt, en je zult zien dat we met zijn allen maar een klein percentage van de gevraagde energie bij elkaar kunnen fietsen.

De moderne maatschappij is zo energieintensief geworden dat we dat met zijn allen niet bij elkaar getrapt krijgen, zelfs al zou iedereen de bereidheid hebben om zich daar maximaal voor in te zetten.
eendavid

Deze ideeen passeren nu en dan de revue. Niet lang geleden ging het er in (het Belgische weekblad) Knack over. Hier bijvoorbeeld ook, hoewel de ideeen in Knack iets beter stonden uitgewerkt. Misschien dat deze technologieen een klein steentje kunnen bijdragen, maar het grote-schaal probleem oplossen lijkt moeilijk.
da_doc

Dat gefiets kost natuurlijk meer energie dan het opbrengt. Een mens is een bioreaktor met efficiency < 100%: eten erin, arbeid eruit.
Iwerke

en nog zo iets, je kan energie niet gewoon opslaan, moest dat kunnen dan hadden we al lang energiestations die bij inslag van de bliksem die energie zouden opslaan en dergelijke.

er wordt 's nachts ook minder energie geproduceerd omwille van het feit dat er ook minder energie wordt gebruikt.

dus het feit van even een klikkertje in je schoen steken en 's avonds deze energie effe in de meterkast inpluggen en klaar is kees gaat niet echt opgaan.

misschien kan je er wel de batterij van je mp3 speler mee opladen of iets dergelijke maar meer ook niet.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_
Dalton

Daar dacht ik vroeger ook wel eens aan.

Waarom niet een dynamo in alle hamsterwieltjes, draaidingen in de speeltuin, hometrainers, onderaan de regenpijp, in iedere schoorsteen, in rioolbuizen en overal waar iets in beweging is.

Simpel:

Al die dynamo's zijn een stuk duurder dan wat ze besparen dus niemand neemt de moeite ze te installeren.

Als geld en moeite geen probleem was zou iedereen wel een paar zonnepanelen op het dak hebben staan.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.
Spaceman

Nou mcmelis, je hebt wel degelijk een punt. Niet zozeer in je (voor zover) fijnere uitwerking, maar je hebt alsnog wel een punt. Zo las ik ooit dat de mens tijdens het lopen, energie 'verpilt'. Door de energieverspilling te kunnen opvangen, kan je dat (zeer kleine hoeveelheid) energie gebruiken voor bijvoorbeeld het opladen van je ipod (ik noem maar wat). Die machine zag groots uit, is nog te zwaar, en nog te ineffecient, maar de onderzoekers denken voorbij deze problemen te komen. Maargoed, deze is dan gericht op het verspilling van energie, wat dus theoretisch inhoudt dat jij er helemaal nix van moet merken qua inspanning. De bron is moeilijk te vinden, maar zodra ik hem heb gevonden, plaats ik em hierbij.

linkje: http://www.nrc.nl/wetenschap/article928666...nergie_opwekken

Dit was ook de methode waar ik het ook over had. Dit was niet precies hetzelfde artikel (ik las die van mij op T.net), en wat ik hierboven schreef over de energieverspilling zou ook uit me duim gezogen kunnen zijn. Ik zweer erbij dat ik me zoiets kan herinneren, maar het is zo lang geleden. :P Het had in ieder geval wel met een kniebeugel te maken en vandaar dat ik deze post, maar typ maar in Google, energie uit lopen wekken, en je krijgt veel hits. :P

edit: typo.

edit2: bron + disclaimer :D .
klazon
Pluimdrager

Het had in ieder geval wel met een kniebeugel te maken....
Dat hebben ze kortgeleden laten zien op National Geographic Junior, in het programma Let's get inventing. Maar de jongen bij wie de kniebeugel werd aangemeten moest wel degelijk extra moeite doen bij het lopen om de dynamo in beweging te brengen.
eendavid

Een van de dingen waar ik op doelde teruggevonden: dit. Vermoedelijk geen (niet al te veel?) extra inspanning voor de drager dus, maar met een (relatief) klein potentieel.
Bear

Wat maakt het nou uit dat we niet in 1 keer alles kunnen opwekken wat de industrie verbruikt?

Het gaat erom dat we met het idee iets kunnen met energie die we anders gewoon zouden weggooien.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar ook niet eenvoudiger dan dat.

(Einstein)
klazon
Pluimdrager

We gooien toch geen energie weg? Als we naast de normale energie die we gebruiken voor lopen, fietsen, dansen, of wat dan ook, ook nog eens elektriciteit moeten opwekken, dan moeten we daar extra lichaamsenergie in steken. Om dat te kunnen doen moet je extra eten. Dus waar zit de winst?

De gedachtenfout die alle wereldverbeteraars maken is dat ze denken dat al die energie voor niks vrijkomt. Maar alle energie moet ergens vandaan komen. Je moet er altijd extra inspanning voor leveren.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

eendavid

Dat is niet juist. De energie die we gebruiken, bijvoorbeeld om te wandelen, gaat helemaal niet netjes naar onze kinetische energie. Als we bijvoorbeeld de schokken van onze kledij aanwenden om energie op te wekken, dan kunnen we, theoretisch, die energie net zo goed gebruiken om onze gsm mee op te laden. Dat is helemaal niet extra beladen van onze lichaamsbeweging, dat is gewoon energie voor iets anders gebruiken dan luchtbeweging.

Het grote probleem met zo'n kleine ideetjes is dat nauwkeurig bekeken moet worden of er niet meer wordt verbruikt om het toestel te maken dan er energie mee wordt gewonnen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!