Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Potentiaal batterijpolen

Een vraag waar ik nooit zo bij heb stilgestaan.

De min van een auto-accu zit bijvoorbeeld aan het chassis verbonden. Nou kan ik me niet voorstellen dat we graag een potentiaalverschil hebben tussen onze auto en de aarde. Maar is de potentiaal van de minkant van die accu ook inderdaad 0V, of zie ik iets over het hoofd?

Zie het schematisch zo:
accu_aarde
accu_aarde 1103 keer bekeken
Hoe groot moeten de waarden van de weerstanden zijn opdat ik op punt A, B of C een aarde kan vastknopen zonder dat die aardleiding stroom gaat voeren?

En hoe zit dat met andere batterijen/accu's?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Gebruikersavatar
kotje
Artikelen: 0
Berichten: 3.330
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 12:30

Re: Potentiaal batterijpolen

Ik denk dat aan rubberbanden van een auto roet (koolstof) is toegevoegd om de elektrische weerstand klein te houden. Als dit juist is dan krijgen we in A bijna kortsluiting, in B stroom en in C nog een kleinere stroom.

M.a.w. ik begrijp de vraag niet :D

Ik denk dat aan rubberbanden van een auto roet (koolstof) is toegevoegd om de elektrische weerstand klein te houden. Als dit juist is dan krijgen we in A bijna kortsluiting, in B stroom en in C nog een kleinere stroom.

M.a.w. ik begrijp de vraag niet :P
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

EvilBro
Artikelen: 0
Berichten: 7.221
Lid geworden op: vr 30 dec 2005, 09:45

Re: Potentiaal batterijpolen

Hoe groot moeten de waarden van de weerstanden zijn opdat ik op punt A, B of C een aarde kan vastknopen zonder dat die aardleiding stroom gaat voeren?
Stroom gaat altijd in een rondje. Aangezien de aardleiding de enige verbinding is, is het niet mogelijk dat er stroom door die aardleiding gaat lopen, want die stroom kan niet terug. Je mag je weerstandswaarden dus zo kiezen als je zelf wilt.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Potentiaal batterijpolen

Vergeet die banden en dat roet (dat overigens niks met de elektrische eigenschappen van banden te maken heeft, het verlengt voornamelijk de levensduur van je banden).

Bouw de schakeling als in mijn topicstart. Neem voor elke weerstand voor mijn part 100 ohm. Is érgens in die schakeling de potentiaal 0 (m.a.w., gelijk aan de potentiaal van de aarde) zodat, als ik aan dat punt een aardleiding vastknoop, door die aardleiding geen stroom zal vloeien, omdat er geen potentiaalverschil is?

Ik heb stiekem het vermoeden dat mijn antwoord ergens in de elektrochemie ligt. Hoe zit dat voor verschillende typen batterijen/accu's? En voor bijvoorbeeld de voeding van mijn GSM om nmaar eens een voorbeeld te noemen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Potentiaal batterijpolen

Als er geen aardleiding is aangebracht is het potentiaalverschil tussen enig punt in de accukring en de aarde onbepaald. Aangezien het twee losstaande systemen zijn hebben ze qua potentiaal geen relatie met elkaar.

Zodra je een aardleiding aanbrengt komt het geaarde punt op aardpotentiaal te liggen en dat is het dan.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Potentiaal batterijpolen

Stroom gaat altijd in een rondje. Aangezien de aardleiding de enige verbinding is, is het niet mogelijk dat er stroom door die aardleiding gaat lopen, want die stroom kan niet terug.
klazon schreef:Aangezien het twee losstaande systemen zijn hebben ze qua potentiaal geen relatie met elkaar.

Zodra je een aardleiding aanbrengt komt het geaarde punt op aardpotentiaal te liggen en dat is het dan.
OK, wat ik nog even niet bevat is of dat altijd geldt, of slechts na het instellen van een evenwicht (hoe kort dat ook moge duren)

Overdreven: ik zet 100 auto-accu's in serie, neem een aardleiding met gevoelige ampèremeter en sluit dat op de pluspool van mijn batterij aan. Wat gebeurt er?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 7.933
Lid geworden op: ma 09 mei 2005, 23:52

Re: Potentiaal batterijpolen

Volgens mij gebeurt er dan helemaal niks. Op zich is het wel een interessant experiment, maar waar haal je zo gauw 100 accu's vandaan?
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Potentiaal batterijpolen

Nou ja, wat 100 accu's doen zal één accu óók doen (gesteld dat er iets gebeurt) , maar minder makkelijk meetbaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
ghrasp
Artikelen: 0
Berichten: 413
Lid geworden op: di 19 apr 2005, 20:18

Re: Potentiaal batterijpolen

Er gebeurt inderdaad weinig alleen vanaf het moment dat een pool geaard is staat de andere wel onder spanning terwijl die daarvoor ook onbepaald is.

Het is gebruikelijk om het punt waar je de aarding legt ook gewoon als nul volt aan te geven. Bij een zwevend systeem weet ik niet wat gebruikelijk is maar kan in principe elk punt als O worden genomen, het gaat immers toch steeds om het potentiaalverschil.

Als je bij A ook een aardverbinding krijgt is de lekstroom groter naarmate de weerstanden hoger zijn. Hoe groter die zijn des te groter is de spanning over die weerstanden. Of begrijp ik de vraag hier niet goed ?

De situatie waarbij je chassis geaard is via de banden is in wezen niet verschillend van een geaard net in huis behalve dan dc in plaats ac.
Ahoyyyy
Artikelen: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 22:38

Re: Potentiaal batterijpolen

Als je 1 pool van je batterij aan de aarde legt zal er een piekstroom een hele korte tijd vloeien. Omdat de grond en de andere pool van je batterij een (zeer kleine) condensator is (2 geleidende stoffen gescheiden door een diëlektricum). Eigenlijk zal er een constante stroom vloeien(condensator geraakt nooit helemaal opgeladen). Maar die is verschrikkelijk klein en niet meetbaar vrees ik :D .

Is dit een antwoord op jou vraag?
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Potentiaal batterijpolen

Ahoyyyy schreef:Als je ..//..

Is dit een antwoord op jou vraag?
Dát zocht ik. Dat "gevoel" had ik eerlijk gezegd, maar ja, het zal niet de eerste keer zijn dat ik op intuïtie op mijn bek ga.... :D .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
ajw
Artikelen: 0
Berichten: 379
Lid geworden op: zo 12 nov 2006, 23:13

Re: Potentiaal batterijpolen

Ahoyyyy schreef:Als je 1 pool van je batterij aan de aarde legt zal er een piekstroom een hele korte tijd vloeien. Omdat de grond en de andere pool van je batterij een (zeer kleine) condensator is (2 geleidende stoffen gescheiden door een diëlektricum). Eigenlijk zal er een constante stroom vloeien(condensator geraakt nooit helemaal opgeladen). Maar die is verschrikkelijk klein en niet meetbaar vrees ik :D .

Is dit een antwoord op jou vraag?
Ik moet ook op basis van gevoel spreken, maar is het effect van het chemische evenwicht dat aan de anode of kathode ingesteld wordt niet vele malen groter dan het bovengenoemde condensator effect (aangenomen dat dit nog niet gebeurd is bij de productie van de batterij)?

En welke constante stroom bedoel je, lekstoom doordat lucht of isolatiemateriaal niet 100% isoleert?
EvilBro
Artikelen: 0
Berichten: 7.221
Lid geworden op: vr 30 dec 2005, 09:45

Re: Potentiaal batterijpolen

Dát zocht ik.
Je bent iets te gretig. Je moet je namelijk ook nog even afvragen of hetgeen je zocht inderdaad klopt. Dat doet het volgens mij niet anders zou galvanische scheiding onzin zijn en ik kan je vertellen uit ervaring dat dat niet zo is.
Gebruikersavatar
DePurpereWolf
Artikelen: 0
Berichten: 9.239
Lid geworden op: wo 12 mar 2003, 19:44

Re: Potentiaal batterijpolen

Men heeft elektronen nodig voor de reactie, die zijn alleen te leveren via de positieve kant (de elektronen lopen van negatief naar positief). De 'aarde' (of de auto) kan geen positieve ionen leveren, bijvoorbeeld protonen, want die geleiden niet in metaal, gaten geleiden, maar protonen niet.

Je kunt dus rustig de accu aan de negatieve kant aan de aarde hangen, want er kunnen geen ionen het systeem inlopen.

Elektronen kunnen zich makkelijk verplaatsen in een metaal, ook al is er geen gesloten kring, dat betekend dan gewoon dat de andere kan van het metaal wat positief geladen word.

ads

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

EvilBro
Artikelen: 0
Berichten: 7.221
Lid geworden op: vr 30 dec 2005, 09:45

Re: Potentiaal batterijpolen

Je kunt dus rustig de accu aan de negatieve kant aan de aarde hangen, want er kunnen geen ionen het systeem inlopen.
Volgens mij kun je elk willekeurig punt aan aarde hangen. Zolang je maar niet meer dan 1 punt aan aarde legt (Want aardlussen!).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!