Puzzel Puzzels
DePurpereWolf
Artikelen: 0

Re: Potentiaal batterijpolen

En ik meen van niet, door een bron van elektronen aan te bieden kan in de batterij de positieve ion reageren aan de kathode, dit zal niet meteen gebeuren maar kan wel voor een lekstroom zorgen en een passief laagje rond de kathode creeeren.

In een batterij zit een zuur, dat is negatief geladen, deze negatieve lading kan niet weg, een positieve lading kan zich niet door metaal transporteren. Een negatieve lading kan dat wel, en dit kan problemen opleveren als je de positieve kant aan de aarde hangt.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Ahoyyyy

Met de lekstroom bedoel ik inderdaad dat lucht geen perfecte isolator is maar ook dat een condensator nooit volledig opgeladen geraakt. Hoe dit komt weet ik niet. Misschien kan iemand hier een verklaring voor geven?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

klazon
Pluimdrager

Purpere Wolf, wil je hier mee beweren dat je de plus van een accu niet aan aarde mag leggen?

Nou, dat ligt toch een beetje anders. Vroeger werd in Engelse auto's standaard de plus van de accu aan het blik gelegd. En in telecominstallaties wordt ook standaard de plus van de accu's geaard. Dat heeft iets te maken met bescherming tegen galvanische corrosie.

Het heeft helemaal niks te maken met het al dan niet kunnen bewegen van elektronen of ionen. Er gaat pas wat bewegen als er een gesloten stroomlus is.
Iwerke

is het niet gewoon hetzelfde als de regel dat je niet beide polen tegelijk mag vastnemen. bijvoorbeeld als je je batterij vervangt kan je toch makkelijk zonder bescherming een pool afkopelen en dan de andere.

hetzelfde gebeurd wanneer je startkabels aanbrengt. aangezien jij in contact staat met de aarde lijkt mij hetgeen wat klazon hier boven zegt toch correct.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_
DePurpereWolf

klazon schreef:Purpere Wolf, wil je hier mee beweren dat je de plus van een accu niet aan aarde mag leggen?

Nou, dat ligt toch een beetje anders. Vroeger werd in Engelse auto's standaard de plus van de accu aan het blik gelegd. En in telecominstallaties wordt ook standaard de plus van de accu's geaard. Dat heeft iets te maken met bescherming tegen galvanische corrosie.

Het heeft helemaal niks te maken met het al dan niet kunnen bewegen van elektronen of ionen. Er gaat pas wat bewegen als er een gesloten stroomlus is.
Het gaat hier niet zo zeer om Kirchoff's wetten, maar om wat er gebeurt als je een loden staaf in sulfur-zuur steekt en dat aan de aarde hangt.
klazon
Pluimdrager

Het gaat hier niet zo zeer om Kirchoff's wetten, maar om wat er gebeurt als je een loden staaf in sulfur-zuur steekt en dat aan de aarde hangt.
Leg dan eens uit wat er gebeurt, en waarom het verschil maakt of die loden staaf wel of niet met aarde verbonden is?

Volgens mij haal je er dingen bij die er helemaal niks toe doen.
EvilBro

In een batterij zit een zuur, dat is negatief geladen, deze negatieve lading kan niet weg, een positieve lading kan zich niet door metaal transporteren. Een negatieve lading kan dat wel, en dit kan problemen opleveren als je de positieve kant aan de aarde hangt.
Haal ergens een batterij vandaan. Pak je multimeter. Steek 1 pen van de multimeter in de grond. Zet de multimeter op de gevoeligste stand om stroom te meten. Bekijk of het uitmaakt of je de andere pen los hebt, aan de positieve of aan de negatieve pool van de batterij...
DePurpereWolf

De vergelijking:

Anode
\(\mbox{Pb} (s) +\mbox{HSO}_{4}^{-} (aq)+\mbox{H}_{2}\mbox{O} (l) \leftrightarrow \mbox{PbSO}_{4} (s) +\mbox{H}_3\mbox{O}^+ (aq)+2e^- \quad\epsilon^o = 0.356 \ \mathrm{V}\)

Kathode:
\(\mbox{PbO}_{2} (s) +3\mbox{H}_3\mbox{O}^+ (aq)+\mbox{HSO}_{4}^{-} (aq) +2e^- \leftrightarrow \mbox{PbSO}_{4} (s) +5\mbox{H}_2\mbox{O} (l) \quad\epsilon^o = 1.685 \ \mathrm{V}\)

Oxidatie vind dus eerder plaats (lager potentiaal) dan reductie.
klazon
Pluimdrager

Je hebt blijkbaar meer verstand van chemie.

Maar deze formules zeggen mij niks. In ieder geval verklaren ze niet dat aarden van een batterijpool iets aan de situatie verandert.
DePurpereWolf

Ik weet ook niks van chemie,

Maar dit is een discussie forum, ik rijk ideeen aan over waar het aan zou kunnen liggen.

Ik heb niet overal antwoorden op, ik zou erg slecht fungeren in een wetenschapsquiz. Daar gaat het echter niet om, via logica moeten we uiteindelijk tot een goeie oplossing kunnen komen. Maar opmerkingen als: meet eens een batterij', heb ik niks aan.

ads

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

klazon
Pluimdrager

Maar opmerkingen als: meet eens een batterij', heb ik niks aan.
Daar heb je juist heel veel aan. Want als je dat doet zul je zien dat er helemaal niks gebeurt als je 1 van de polen aan aarde legt.

Ik hoef het niet meer te proberen. Ik heb in mijn leven al zoveel aan elektrische circuits gemeten dat ik zonder te proberen ook wel weet wat er gebeurt. Niks, noppes, nada.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!