Puzzel Puzzels
Phys
Artikelen: 0

Re: Perpetuum mobile

Alle energie in het heelal is er "tijdens" de Big Bang ingestopt.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

qrnlk
Lorentziaan

natran schreef:Er zijn toch al heel veel van die perpetuum mobileehorloges ? Mijn rolex is er bijvoorbeeld een.

En zo heb je toch ook zo een magnetisch ronddraaiend ding wat ze in aders plaatsen wat nooit stopt en waar geen elektriciteit voor nodig is of welke brandstof dan ook ? Is dat allemaal niet wat gelijkaardigs ?
Leg het maar eens neer op een niet bewegende ondergrond en wacht tot dat het stopt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

StefanH

Ik vraag me af waarom er niet smalender wordt gereageerd. Hou ons zeker op de hoogte. :D
Redbok

bouwkunde33 schreef:Mensen die Perpetuum mobile uitvinden zijn een gevaar in de ogen van machtshebbers.

Zei hebben natuurlijk veel liever dat eerst alle olie en andere energiebronnen voor miljarden euro's verkocht worden.

Als er een gratis energiebron komt is zijn hun fossile brandstoffen niks meer waard...

Denk hier even over na: Alle techniek gaat vooruit, behalve de principe van aandrijvind van een voertuig. Dat is na meer dan honderd jaar nog steeds hetzelfde; door verbranding van fossile brandstoffen. Er zijn al lang alternatieve methoden als je het mij vraagt maar deze worden verzwegen door machtshebbers.

Mensen die een perpetuum mobile uitvinden worden volgens mij eerst bespot en als dat niet werkt gewoon opgesloten, geen haan die er naar kraait...
De techniek van het aandrijven van voertuigen gaat ook vooruit: elektrische voertuigen, hybride voertuigen,... Het rendement van de huidige wagens is ook wel een tikkeltje beter dan pakweg 100 jaar geleden. Verder worden ook overal windmolens geplaatst, die trouwens enorm duur zijn als je kijkt naar hoeveel kilowatt ze leveren. En zo kan ik nog wel enkele voorbeelden opnoemen.

Verder is er ook nog zoiets als de wet van behoud van energie. Deze zegt weliswaar dat een perpetuum mobile theoretisch mogelijk is, maar sluit wel een perpetuum mobile uit dat zelf nog eens energie kan opwekken.

De tweede hoofdwet van de thermodynamica zegt dat energie enkel maar degradeert. Deze wet sluit dan ook het bestaan van een perpetuum mobile volledig uit. Of dat is toch wat machtshebbers ons willen doen geloven.
Jan van de Velde

De tweede hoofdwet van de thermodynamica zegt dat energie enkel maar degradeert. Deze wet sluit dan ook het bestaan van een perpetuum mobile volledig uit. Of dat is toch wat machtshebbers ons willen doen geloven.
Nou moet dat conspiracy-gezever rondom dit onderwerp eens écht ophouden.

Thermodynamica is al anderhalve eeuw een wetenschap die wereldwijd beoefend wordt. Oók in landen (en dan zijn de meeste) die geen spetter olie of gas hebben en daar duur voor betalen, en waar de machthebbers er dus alles aan zouden hebben om een PM juist niet in de doofpot te stoppen.

De wereld van de échte wetenschap is te open om zoiets verborgen te houden. We praten bij PM niet over technische vindingen, we praten over natuurwetten. Daar wordt draadje voor draadje aan gerafeld. Steeds als er weer zo'n draadje ontward is vindt er een publicatie plaats. Pas bij het duizendste draadje zou daar mogelijk eens een PM uit kunnen komen rollen. Dat duizendste draadje verstoppen helpt niet meer, want de 999 draadjes die naar dat duizendste leidden kent de rest van de wereld ook. Vroeg of laat (en met de huidige communicatiesnelheden eerder vroeg dan laat) komt elders in de wereld dat duizendste draadje óók tevoorschijn.

Kortom, dat duizendste draadje IS er niet. Niet in de kluizen van de machthebbers, nergens. En áls het er tóch mocht komen én iemand zou het in de kluis leggen, dan kan het nooit lang duren of het komt elders tóch tevoorschijn. Dat weten ook machthebbers. Die leggen zoiets niet in een kluis totdat een ander het onvermijdelijk óók vindt, maar die laten dat zo snel mogelijk ontwikkelen tot iets bruikbaars, en ze zorgen dat ze daarmee de eersten zijn. Want dán heb je pas échte macht.
StefanH

Jan van de Velde schreef:Nou moet dat conspiracy-gezever rondom dit onderwerp eens écht ophouden.

Thermodynamica is al anderhalve eeuw een wetenschap...
second that

Verscheidene bronnen praten ook over een 'conspiracy' waarin de olie-industrie en iedereen die daar een hand in heeft wel lobby't om investeringen in de waterstofmotor e.d. tegen te houden. Wederom hetgene wat Jan al zei: Dit is 2008, door internet en de gevoelig hogere scholingsgraad van de mensen (en slome filmpjes als 'An Inconvenient Truth') wordt er zoveel over energie gepraat dat de kans dat dat 1000e draadje nog gevonden wordt met de seconde kleiner.

Alhoewel je na het lezen van artikels bv. over supergeleiding wel eens begin te dromen, kan je met je gezond verstand wel redeneren dat een rendement van 100% niet bestaat. De thermodynamica zegt toch al tientallen, honderden jaren dat niet alle warmte terug kan omgezet worden in nuttige energie, dat warmte een minderwaardige vorm van energie is en elk systeem kent warmte.. Daarmee is de kous van alle PM's af dunkt me?
Redbok

Jan van de Velde schreef:Nou moet dat conspiracy-gezever rondom dit onderwerp eens écht ophouden.

Thermodynamica is al anderhalve eeuw een wetenschap die wereldwijd beoefend wordt. Oók in landen (en dan zijn de meeste) die geen spetter olie of gas hebben en daar duur voor betalen, en waar de machthebbers er dus alles aan zouden hebben om een PM juist niet in de doofpot te stoppen.

De wereld van de échte wetenschap is te open om zoiets verborgen te houden. We praten bij PM niet over technische vindingen, we praten over natuurwetten. Daar wordt draadje voor draadje aan gerafeld. Steeds als er weer zo'n draadje ontward is vindt er een publicatie plaats. Pas bij het duizendste draadje zou daar mogelijk eens een PM uit kunnen komen rollen. Dat duizendste draadje verstoppen helpt niet meer, want de 999 draadjes die naar dat duizendste leidden kent de rest van de wereld ook. Vroeg of laat (en met de huidige communicatiesnelheden eerder vroeg dan laat) komt elders in de wereld dat duizendste draadje óók tevoorschijn.

Kortom, dat duizendste draadje IS er niet. Niet in de kluizen van de machthebbers, nergens. En áls het er tóch mocht komen én iemand zou het in de kluis leggen, dan kan het nooit lang duren of het komt elders tóch tevoorschijn. Dat weten ook machthebbers. Die leggen zoiets niet in een kluis totdat een ander het onvermijdelijk óók vindt, maar die laten dat zo snel mogelijk ontwikkelen tot iets bruikbaars, en ze zorgen dat ze daarmee de eersten zijn. Want dán heb je pas échte macht.
Die opmerking over machtshebbers was eigenlijk maar een sarcastisch grapje... :D

Ik dacht dat uit het eerste deel van men post wel bleek hoe ik over dit onderwerp dacht.
Phys

Ik moet zeggen dat ik nog even twijfelde, maar toen besloot ik dat het inderdaad duidelijk een grapje was. Misschien dan andere lezers toch nog iets hebben aan de 'reprimande' van Jan :D
Worldsaver

wombat schreef:Een ding is zeker. Als er geen mensen waren zoals Dhr. Danny dan zag de wereld er anders uit.

Persoonlijk geloof ik niet in perpetuum mobilie enz. maar wie weet is het toch een slim idee.
Tja Wombat, Ik persoonlijk geloof dat het wel mogelijk is.

Ik heb een gifje gezien dat enige jaren geleden hier op het forum geplaatst was door jaja.

Het leek op de eerste instantie te werken, maar werkt toch niet.

Wel denk ik een oplossing te zien hoe het wel werken kan.

Het is een kleine aanpassing aan het systeem dat jaja gemaakt / bedacht heeft!

De bollen die achter hangen moeten korter op de as komen, dit door op de nu rechte klappende delen te vervangen door kromme delen! (achter omlaag voren omhoog)

Hierdoor vallen de ballen achter iets verder naar binnen en voren steken ze verder uit, wat dan betekend dat het gewicht voren zwaarder wordt en achter lichter!

Ik zie het als een weegschaal, de lijn van 9/3 uur is horizontaal(de weegschaal).

Als het dus nu niet werkt is het geheel in evenwicht anders zou het achteruit wel lopen.

Door de krommingen er in te maken wordt het 9uur gewicht verder geschoven in richting 3uur, wat 3uur zwaarder maakt.

Ook onder zou dan het gewicht van de onderste bol(6uur) op half 6 of zelfs 5uur hangen, en dus zorgen voor een beetje meer werkende zwaartekracht.

Helaas heb ik niet de financiële middelen om ook maar een patent aan te vragen.

Dit vindt ik ook absoluut oneerlijk, maar daar zal wel nooit verandering in komen.

Graag zou ik horen wat deze aanpassing zou bewerken (zou het dan wel functioneren?)

Helaas kan ik niet de geanimeerde gif plaatsen want die is te groot. (73,6k)

Dit is dus een tekening van het gif bestand wat ik een beetje heb bewerkt om het te verduidelijken.

Het draait dus in de richting van de klok mee!
Bijlagen
perp_ani_bewerkt_nog_niet_af_
(4.1 KiB) 980 keer gedownload
klazon
Pluimdrager

Helaas heb ik niet de financiële middelen om ook maar een patent aan te vragen.
Die financiële middelen heb je ook niet nodig. Want het heeft pas zin om patent aan te vragen, als je eerst hebt vastgesteld dat je plan werkt.

Dus maak eerst eens een proefopstellnig. Daar heb je vast wel middelen voor, want zo'n hand vol ijzerwaren kan je de kop niet kosten. Vervolgens kom je tot de ontdekking dat het aanvragen van een patent niet nodig is, want het werkt niet.
Worldsaver

klazon schreef:Die financiële middelen heb je ook niet nodig. Want het heeft pas zin om patent aan te vragen, als je eerst hebt vastgesteld dat je plan werkt.

Dus maak eerst eens een proefopstellnig. Daar heb je vast wel middelen voor, want zo'n hand vol ijzerwaren kan je de kop niet kosten. Vervolgens kom je tot de ontdekking dat het aanvragen van een patent niet nodig is, want het werkt niet.
Ik heb ook een aantal dingen die ik zou willen patenteren die werken zeker, maar alleen al een vooronderzoek kost al ca5000Euro en dan nog eens 15 of20000 alleen voor het eerste jaar!

En ook als ik een patent zou hebben voor een jaar , heb ik nog niets verdiend!

Maar goed, volgens jou zou het dus niet werken? Is daar dan ook een reden voor?

Wordt het achter niet lichter en voren zwaarder?

World Saver.
WendyTje

Worldsaver schreef:Wordt het achter niet lichter en voren zwaarder?

.
Jawel, precies tot het punt dat evenwicht berijkt is.
EvilBro

klazon
Pluimdrager

Maar goed, volgens jou zou het dus niet werken? Is daar dan ook een reden voor?
Ja, de reden is de wet van behoud van energie. Je kunt dat ding wel een zwieper geven waardoor hij gaat draaien, maar door de wrijving zal hij op een bepaald moment tot stilstand komen als je geen energie blijft toevoeren. Ik denk dat een normaal fietswiel nog langer door zal draaien dan deze ballenkrans.

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Worldsaver

Ja, de reden is de wet van behoud van energie. Je kunt dat ding wel een zwieper geven waardoor hij gaat draaien, maar door de wrijving zal hij op een bepaald moment tot stilstand komen als je geen energie blijft toevoeren. Ik denk dat een normaal fietswiel nog langer door zal draaien dan deze ballenkrans.
Dank je klazon voor de uitleg.

Het blijft wel stof dat interessant blijft voor me.

Ik heb enige jaren geleden iets gezien waarvan ik niet snap hoe dit kan functioneren.

Het was namelijk een idee van een Duitser die ermee op tv was, hij voerde voor dat een koperen as(buisje) in een aluminium buisje met olie ertussen een mini motor vormde.

Het geheel moest met een boormachine op gang gebracht worden, maar eens op toeren verhoogde zich de toeren van zelf!

Dit kan ook andersom geweest zijn, koper in aluminium of aluminium in koper...

Hij had er geen patent op en wilde het ook niet, als ik het niet zou hebben gezien dan zou ik het niet geloven.

Zeer waarschijnlijk zit zo iets dergelijks nu in inline-skates. (iets wat ze in de rapportage voorstelde)

Enig idee hoe dat kan werken?

Nogmaals dank voor jullie uitleg hier op dit fantastische forum! :D

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”