Puzzel Puzzels
Antoine47
Artikelen: 0

Re: Verabsolutering van andermans levensinstellingen zonder aantoonbaar inzicht

Nou, heel even kort dan:Zie daarvoor mijn laatste post in het "moedertopic" waar dit vandaan komt. Kunnen we er ook over verder gaan.
Ja, dat heb ik ook nog eens opgezocht. Ik kan daar uiteraard een heel eind in meegaan, maar wat me dwars blijft zitten is dat als je met doordenkende gelovigen (zoals jij er zonder twijfel een bent) in discussie gaat, ze zich vaak verschuilen achter een soort geloof dat met mainstream religie niets meer te maken heeft. Het is toch wel godgeklaagd (figuurlijk) dat veel theologen in hun ivoren toren helemaal geen moeite hebben met een niet-bestaande god, maaar dat zulke concepten vanaf de kansel nooit of hoogst zelden worden verkondigd. Ik heb er wat (moeilijk te lezen) geschriften van Hans Kueng op nageslagen. Eén soort religieus denken voor theologen en een ander voor het volk?

In de titel van deze subtopic lees ik trouwens het dilemma waar Prospector, jij en ik kennelijk moeite mee hebben: We dienen levensinstellingen te verabsoluteren (of noem het objectiveren) om niet voortdurend op de man te spelen, en krijgen dan in dezelfde titel a.h.w. het verwijt dat we ons niet in de persoonlijke levensvisie van onze gesprekspartner hebben verdiept. M.a.w. we voelen ons intuitief persoonlijk aangevallen en onbegrepen als we het over een onderwerp hebben dat ons na aan het hart ligt. Daar gaat deze subtopic toch over, of heb ik dat ook verkeerd begrepen? Ik vind dat ik bv. islamitische houdingen en levensinstellingen naar hartelust zou moeten mogen bekritiseren, zonder daarmee individuen te veroordelen. Maar kennelijk beginnen er dan veel schoenen pijnlijk te wringen, want men is beledigd. Bij veel andere gelovigen vind je dat ook, zij het vaak niet zo extreem.

Ik ga me nu wijden aan profane bezigheden als geld verdienen, en kom wellicht vanavond laat of morgen pas weer terug.
believing is really not knowing

ads

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

prospector

Rodenbach is in Westmalle bij wet verboden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Johan2

Goeie post Antoine, nou komen we ergens. Alleen:
Ik ga me nu wijden aan profane bezigheden als geld verdienen, en kom wellicht vanavond laat of morgen pas weer terug.
Ben jij ook Belg? Mij zie je hier in ieder geval vanavond niet meer terug!!!
Rodenbach is in Westmalle bij wet verboden.
Maar Rodenbach is zo lekker als het bloedheet is!! Westmalle is voor de winter.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Antoine47

Goeie post Antoine, nou komen we ergens. Alleen:Ben jij ook Belg? Mij zie je hier in ieder geval vanavond niet meer terug!!!

Nee, ik ben Nederlander, zij het dat ik dat af en toe vergeet omdat ik niet in Nederland woon. Meestal heb ik na het voetballen nog wel een uurtje, trouwens. Goed dat Nederland van Roemie gewonnen heeft - ik had helemaal geen zin in het geblaat van de Italianen over doorgestoken kaarten. Zo is het veel beter. En mijn goede vriend Marcello praat ook weer met me. Die was de hele week stil geweest. Ook een leuk voorbeeld van het door elkaar halen van persoonlijke en collectieve zaken, en dat ging dan nog alleen maar over voetbal!
believing is really not knowing

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!