Waarom banjeren er geen reuzenmieren of gigantische kevers in onze achtertuinen rond? Röntgenfoto's van kevers laten zien dat zuurstofgebrek insecten dwingt klein te blijven.
Lees meer ... Noorderlicht
Insecten die door blijven groeien moeten vervellen. Voor zover ik weet maakt hen dat tijdens het vervellen en kort daarna kwetsbaarder. Het verse chitine skelet moet eerst uitharden om maximale bescherming te bieden. Trouwens wel apart dat Wikipedia als hoofdreden het gewicht van het exoskelet aanvoert:Ik vind het wel nogal een vreemde uitleg. Omdat het exoskelet niet meegroeit kunnen ze dus niet meer en grotere ademhalingsbuisjes hebben. Maar stel nu dat de insecten een groter exoskelet krijgen door mutatie dan is dit toch perfect mogelijk?
Een logische verklaring van wat precies? En wat versta jij onder "handig leven?". Het gaat er in het artikel toch juist om te verklaren waarom er geen reuzeninsecten zijn. Als jij als argument aanvoert dat er geen reuzeninsecten zijn omdat grotere (door toevallige mutaties ontstane) insecten zich nog steeds minder succesvol hebben kunnen voortplanten dan de kleinere soortgenoten, dan verklaart dat toch nog steeds niet WAAROM dat dan zo is?Er lopen geen reuze insecten. is ook niet handig leven denk ik. evolutie heeft plaatsgevonden en de insect is uitgegroeit tot wat al niet meer. lijkt mij een logische verklaring
Hangt er van af van wat je 'zeer groot' vindt. Ik weet dat ik de kokoskrab groot genoeg vind en dat die zeker niet in water leeft (hij verdrinkt zelfs).Of is een kenmerk van alle zeer grote krabben dat zij WEL uitsluitend in water leven?
Je schijnt te pleiten voor 'alles moet kunnen' en lijkt daarbij niet geremd door enige kennis. Aangezien we hier op een wetenschapsforum zitten is dit uitgangspunt niet te accepteren. Je dient dus je stellingen wetenschappelijk te onderbouwen (of, als je dat niet wilt of kunt, niet te posten).Ik veronderstel meer de redeniring dat naarmate de insect groter werd deze muteerde in misschien wel een hagadisachtige of een kat, weet jij veel.
Dat zie ik nu ook inderdaad. Shocking.Ik denk dat je aan dat artikel in wiki niet teveel waarde moet hechten, zeker als je het vergelijkt met de engelse tegenhanger...
Geen idee, maar er zijn uitzonderingen: zie dit.Ten derde is het korte leven van insecten (waarom eigenlijk?) van belang.
Je gedrag doet echter anders vermoeden. Je hebt zonder blikken of blozen geopperd dat een insect in een reptiel of een zoogdier kan evolueren. Dat sluit niet aan bij de huidige kennis over evolutie, er is geen enkele aanwijzing dat dit uberhaupt kan en er zijn genoeg aanwijzingen dat dit niet kan. Je doet dus een uitspraak waar geen enkel bewijs voor is. Dit kan alleen als je denkt dat de toetsing aan de werkelijkheid niet nodig is, wat er dus op neer komt dat je zegt 'alles moet kunnen'.ik ga zeker niet uit van de alles moet kunnen filosofie.
Dit is dus zo'n uitspraak die je dient te onderbouwen. Waarom MOET dat? Bij welke grootte? Wat is je bewijs? enz...Elke dier dat een bepaalde grote heeft oet zijn ogen onafhankelijk kunnen draaien van zijn lichaam.
Nee, je hoeft in principe alleen die zaken te onderbouwen die niet stroken met algemeen geaccepteerde theorie (voor die algemeen geaccepteerde theorie is immers al voldoende onderbouwing te vinden). Als je echter niet weet wat de algemeen geaccepteerde theorie is, en ik denk gezien je uitspraken dat dat het geval is, dan is het verstandig om onderbouwing voor al je uitspraken te zoeken. Op die manier leer je vanzelf wat er bekend is en voorkom je rare zinloze uitspraken.Moet ik dan elke keer alles uitleggen?
Daar zou het probleem wel eens kunnen zitten... Het is erg makkelijk om verhalen te verzinnen. Het is veel lastiger om een wetenschappelijke theorie te verzinnen.Zelf denk ik heel erg snel, en vrij simpel eigenlijk.
dit en dit. Deze organismen hebben dus niet bestaan omdat ze geen onafhankelijk draaiende ogen hebben en natuurlijke selectie ze uberhaupt niet toestaat ooit bestaan te hebben?Natuurlijke selectie heeft het in iedergeval niet toegestaan.
En volgens jou valt "insect naar zoogdier"-evolutie in deze categorie?Ik stel graag ideeen voor die haalbaar zijn
Je bent hier of een redenaarstruuk aan het promoten of dit is het geval omdat die ander wel weet waarover hij het heeft. In beide gevallen heeft het in ieder geval niks met wetenschap te maken.Hoe meer je de ander laat invullen, hoe groter de kans dat je wel eens gelijk kan hebben.