Moderator: physicalattraction
Bedankt.Verstoring. Dank voor de opmerking.
Nee, dat vindt de moderatie niet goed. En dat is niet omdat we hier geen discussie op basis van wetenschappelijke argumenten willen voeren (integendeel), maar omdat jouw link aantoont dat dit topic de verkeerde kant op zou gaan.basbas schreef:Als de moderatie het goed vindt zou ik deze discussie ook hier willen voeren.
Ik denk dat ik namelijk middels wetenschappelijke argumenten mijn gelijk kan aantonen.
Goed, ik heb daarbij hulp vanuit Engeland, dat lijkt me enkel maar van toegevoegde waarde.
Een andere quoteThe basic idea I have is that the speed of light is not a velocity at all. I think that the lightspeed is the absolute minumum speed.
You can see that as the absolute point zero of space and time.
Dus, basbas: mocht je dit idee willen uitwerken, ben je van harte uitgenodigd je een topic openen in het forum Theorieontwikkeling.This ridiculous thread is simply a continuation of one already closed down by the mods.
Quasar and rudolfhenriques are not astronomers, and have made no posts other than to their own pseudo-mystical threads, where they promulgate their claptrap ideas. They know no science (neither apparently does GeorgeC) - even their grasp of written English is poor - and have no place in a serious scientific forum.
Maar geluid accelereert duidelijk wel.Jan van de Velde schreef:Ik stel voor om dat Engelse topic maar buiten beschouwing te laten. Ik vind de discussie daar tot heden weinig verheffend.
En ik snap niet waarom licht per se een accelleratie nodig zou hebben. Beschouw het gewoon als golf. Vragen hoe een golf accellereert is zoiets als vragen hoe geluid accellereert (of een watergolf). Het antwoord: gewoonweg niet.
Het vraagstuk van de golf-deeltjes dualiteit oplossen is dan de volgende opdracht.
Dat vindt ik helemaal goed. Want de huidige natuurkunde heeft er nog geen eenduidige verklaring voor.Phys schreef:Nee, dat vindt de moderatie niet goed. En dat is niet omdat we hier geen discussie op basis van wetenschappelijke argumenten willen voeren (integendeel), maar omdat jouw link aantoont dat dit topic de verkeerde kant op zou gaan.
Een andere quote
Dus, basbas: mocht je dit idee willen uitwerken, ben je van harte uitgenodigd je een topic openen in het forum Theorieontwikkeling.
Dit topic gaat vanaf nu weer over wat de huidige natuurkunde zegt over hoe fotonen aan hun snelheid komen.
Als dat voor jou duidelijk is, maak het mij dan eens duidelijk? Want hoe dicht ik ook naar de geluidsbron ga, ik meet steeds dezelfde verhouding tussen afstand bron/waarnemer en de tijd die het signaal nodig heeft om van bron naar waarnemer te gaan.Maar geluid accelereert duidelijk wel.
Je kent het dopler effect toch?Als dat voor jou duidelijk is, maak het mij dan eens duidelijk? Want hoe dicht ik ook naar de geluidsbron ga, ik meet steeds dezelfde verhouding tussen afstand bron/waarnemer en de tijd die het signaal nodig heeft om van bron naar waarnemer te gaan.
Het doppler-effect beschrijft een verandering van de golflengte, niet van de golfsnelheid.Je kent het dopler effect toch?
De golfsnelheid is inderdaad afhankelijk van de temperatuur en druk van de lucht. Maar wel van voor tot achter constant.En verder verschilt de snelheid van geluid ook in lucht. Dat heeft dan weer met temperatuur te maken.
Die trilling zorgt voor een verandering van de luchtdruk op een bepaalde plaats en op een bepaald moment. De snelheid waarmee die verandering wordt doorgegeven, is de geluidssnelheid. Hoe snel de trilling zelf is, heeft daar geen invloed op.Ook zou ik willen stellen dat de bron waar het geluid geproduceert wordt een zekere start snelheid heeft.
Geluid verplaats zich met ongeveer 360 m/sec dacht ik, het heeft deze snelheid echter niet instantaan. Er is namelijk een eerste trilling die onstaat op een bepaald moment, het onstaan van de trilling is tevens de acceleratie van de geluidssnelheid.
Waarom?Zonder acceleratie zou er ook geen geluidsbariere waarvandaan je nog sneller kunt gaan dan geluid.
Het is natuurlijk wat moeilijk te zeggen: neen, zoiets bestaat niet/kan niet. Maar de conventionele beschrijving beschouwt het proces als volgt. Locaal (daar waar het deeltje terugvalt) is er een perturbatie van het elektromagnetische veld. Deze perturbatie plant zich voort aan de lichtsnelheid, net zoals geluid zich voortplant aan de geluidssnelheid (er is daar geen versnelling voor nodig, dat zit ingebakken in de karakteristieken van lucht, of in de wetten die het elektromagnetisme beheersen).
Ik vind dit ook een goede uitleg, maar betekent dat dan niet dat licht een voortplantingsmedium nodig heeft net als geluid ?... Locaal (daar waar het deeltje terugvalt) is er een perturbatie van het elektromagnetische veld. Deze perturbatie plant zich voort aan de lichtsnelheid, net zoals geluid zich voortplant aan de geluidssnelheid (er is daar geen versnelling voor nodig, dat zit ingebakken in de karakteristieken van lucht, of in de wetten die het elektromagnetisme beheersen) ...
Naar mijn idee kan geluid alleen versnellen als het in een gebied terecht komt waar de luchtdruk en/of temperatuur veranderen. M.a.w. de dichtheid van het medium kan veranderen en daarmee ook de geluidssnelheid. Dit geldt dan ook voor licht.basbas schreef:Maar geluid accelereert duidelijk wel. ... Het heeft ook verschillende snelheden in verschillende condities.
Geluid beginnt met het in beweging brengen van lucht. Geluiden kunnen we wel in een acceleratie schema plaatsen.
Ook een golf beweging begint met een aavangsnelheid van 0. ...
1) The numerical value is what it is because of OUR choices of the units for meter and second.
2) Since the units do not matter, ultimately there are only three real choices for the speed of light: 0, finite and infinite. A universe with 0 speed of light would be very boring because it would be static. Nothing would ever happen. If the speed of light were infinite, we would be back to Newtonian physics but there could be no electromagnetic waves (all hyperbolic equations of second order lead to a finite velocity). So if we want to have a world that resembles ours, the speed of light has to be a finite number.