In de fossielen die we tegenkomen zien we dat het leven er vroeger anders uitzag dan tegenwoordig. Meer kunnen we er niet uit afleiden zonder te gaan speculeren waarbij we onbewezen en soms onbewijsbare aannames doen. Natuurlijk zijn ze consistent met de daadwerkelijke feiten, maar dat is niet echt uitzonderlijk, en deze consistentie is op geen enkele wijze bewijs voor deze speculaties.
Daadwerkelijke verandering hebben we zeker wel waargenomen, zie o.a mijn vorige post
Wat ik echter probeer duidelijk te maken is dat verschil niet alleen maar verandering hoeft te impliceren.
Zie boven.
Evenals dat overeenkomsten niet perse verwantschap hoeft te impliceren.
En wat betekend dit in de praktijk? Dat phylogenie en genealogie gewoon van tafel geveegt kunnen worden? Welke specifieke onderdelen van die 2 velden van de wetenschap val je eigenlijk aan? (daarbij dus een kleine oproep, of het wat minder algemeen kan en wat meer over de daadwerkelijke vakgebieden waar we het hier eigenlijk over hebben

) Immers, we weten dat genetische informatie veranderd, en dat het niet zomaar verschillen zijn. Zouden we dan de stamboom van jouw familie ook maar hop weg kunnen gooien? Trouwens, volgens mij is dit (wat ik hier van je quote) ook al veel eerder langs gekomen.
Voordien moet men eerst laten zien hoe deze verschillen door een specifieke, continue serie van veranderingen kan plaatsvinden, pas dan kan men spreken over ontwikkeling of evolutie.
Waar haal je het vandaan dat dat moet? Nogmaals, "macro evolutie" is simpelweg de naam van een waarneming, dat doet nog geen uitspraak over de mechanismen die daar achter zitten.
Als men echter kan bewijzen dat deze verschillen niet veroorzaakt kunnen worden door een continue serie van natuurlijke veranderingen dan heeft men bewezen dat deze verschillen geen veranderingen zijn, maar alleen verschillen. (En wederom, de feiten zijn hier consistent mee).
Maar men heeft zeker wel veranderingen waargenomen. Dat is ook het handige van moleculaire phylogenie: daar gaat het om het erfelijke materiaal. Immers, elk individueel dier heeft voorouders.
De volgorde der soorten zoals die uit de fylogenetisch boom volgen klopt met de geologie, voor zover mij bekend. Er discussies over moleculaire klokken, ik weet het, maar de overeenkomst tussen boom en geologie is toch wel frappant, vind je niet?
De boom is juist afgeleid uit fossiele vondsten

Waar het juist om gaat, zijn hypothetische "missing links". De boom zoals we die nu hebben, is natuurlijk niet hetzelfde als die van 200 jaar geleden. In die tijd zijn veel vondsten gedaan. Op basis van die vondsten en de al bestaande boom maakt men dan voorspellingen over zogenaamde hypothetische missing links. Archeoptryx bijvoorbeeld was ooit zo'n hypothetische missing link, nu we daadwerkelijk een matchend dier (de Archeoptryx dus) hebben gevonden, is dat weer een stap vooruit.