Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Hildebrand
Artikelen: 0

Re: Bacterie maakt evolutionaire reuzensprong

Heb ik (of iemand anders) dat ooit gezegd? Nee.
Heb ik ooit gesteld dat jij - of iemand anders - dat beweerde?
Niet enkel reusachtige stappen als de verandering van prokaryoot naar eukaryoot vallen onder evolutie. In dit geval (verandering in stofwisseling) en in jouw voorbeeld (resistentie tegen antibiotica) is er sprake van een kleine verandering in het organisme teneinde zich beter aan te passen aan zijn eveneens veranderende omgeving. Dát is evolutie.
Men, jij, wilt zo'n kleine verandering evolutie noemen terwijl het slechts een mutatie betreft die, in het resistentiegeval, toevallig leidt tot aanpassing. In het geval van de E. coli in het petrischaaltje is het een mutatie die niets oplevert. Het is geen bewijs voor evolutie in de zin zoals Darwin ons wil doen geloven: een stapsgewijze ontwikkeling van de ene levensvorm uit de andere met als belangrijkste kenmerken een toename van orde, complexiteit en informatie-inhoud. Bijvoorbeeld een bacteriestam (we moeten ergens beginnen) die van prokaryoot - met allerlei tussenstappen - verandert in een eukaryote levensvorm met een celkern.
Klintersaas schreef:Niet alle organismen evolueren even snel. Beschouw bijvoorbeeld het beroemde voorbeeld van de berkenspanner die als gevolg van de verontreiniging door zware industrie een andere kleur krijgt (lees hier veel meer) of het ontstaan van diverse nieuwe soorten cichliden in de slenkmeren in het Oost-Afrikaans breukengebied. Daar heeft de evolutie snel plaatsgegrepen.

Daartegenover staan bijvoorbeeld de coelacant en de degenkrab die gedurende miljoenen jaren nauwelijks veranderingen doormaakten omdat die niet nodig waren. Hun bouw was nagenoeg perfect geschikt voor en aangepast aan een leven in hun betreffende milieu.
Dank voor de moeite van het zoeken maar de voorbeelden die je aandraagt hebben niets van doen met wat ik hierboven al schreef.
Ik zie bijgevolg geen enkele reden waarom een populatie E. coli zou moeten evolueren tot eukaryoten.
Ik ook niet, er is immers toch nooit sprake van moeten in het evolutieproces? Maar het zou wel hét onomstotelijk bewijs leveren dat Darwin het bij het rechte eind had.
PS: Als je echt 'evolutie in actie' wilt zien zoals jij het begrijpt (dus het ontstaan van een soort uit een andere soort) kan je dit en dit eens lezen.
Zie boven.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

ads

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Hildebrand

Ger schreef:Hildebrand, heb je het hele artikel wel gelezen?

In die 20 jaar zijn er 44.000 generaties geweest. De mutatie heeft zich rond de 31.500e generatie voorgedaan in één petrischaaltje. De anderen hadden dit ook kunnen ontwikkelen in die tijd, maar deden dat dus niet. Een ander punt is dat het opnemen en afbreken van citroenzuur niet binnen de mogelijkheden van een E. coli-bacterie hoort. En vooruit, nog een belangrijk punt: het resultaat van het experiment kon herhaald worden. Dat maakt het wetenschap.

Ger, achter die laatste zin wil ik graag een 'Amen' plaatsen. Maar wat je er voor de rest mee duidelijk wil maken... ?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Klintersaas
Social:

Heb ik ooit gesteld dat jij - of iemand anders - dat beweerde?
Als we taalkundig muggenziften: neen. Maar je hebt dit in mijn ogen wel erg gesuggereerd.
Men, jij, wilt zo'n kleine verandering evolutie noemen terwijl het slechts een mutatie betreft die, in het resistentiegeval, toevallig leidt tot aanpassing.
Een mutatie is een voorbeeld van genetische variatie en dat is één van de belangrijkste kenmerken van evolutie. Bovendien bestaat een deel van evolutie juist uit toevalligheden
Het is geen bewijs voor evolutie in de zin zoals Darwin ons wil doen geloven: een stapsgewijze ontwikkeling van de ene levensvorm uit de andere met als belangrijkste kenmerken een toename van orde, complexiteit en informatie-inhoud.
De constructie "ons wil doen geloven" is wel erg suggestief (als we toch bezig zijn over taalkundige pietluttigheden), maar dit terzijde. Evolutie is véél breder dan wat jij hier schrijft.
Bijvoorbeeld een bacteriestam (we moeten ergens beginnen) die van prokaryoot - met allerlei tussenstappen - verandert in een eukaryote levensvorm met een celkern.
De manier waarop dat gebeurde is hoogstwaarschijnlijk veel complexer dan wat jij hierboven laat uitschijnen (getuige o.a.
Dank voor de moeite van het zoeken maar de voorbeelden die je aandraagt hebben niets van doen met wat ik hierboven al schreef.
Geen dank. Het was dan ook geen moeite. De meeste van die links heb ik tussen mijn 'Favorieten' staan omdat ik ze inmiddels al zoveel gebruikt heb in discussies zoals deze. Verder hebben die voorbeelden juist wél 'iets van doen met wat je hierboven al schreef'. Jij schreef:
evolutie in de zin zoals Darwin ons wil doen geloven: een stapsgewijze ontwikkeling van de ene levensvorm uit de andere met als belangrijkste kenmerken een toename van orde, complexiteit en informatie-inhoud.
Mijn voorbeeld van het ontstaan van nieuwe cichlidesoorten is daar een perfect toonbeeld van.
Ik ook niet, er is immers toch nooit sprake van moeten in het evolutieproces? Maar het zou wel hét onomstotelijk bewijs leveren dat Darwin het bij het rechte eind had.
Dat klopt, maar er is reeds meer dan genoeg bewijs dat Darwin het bij het rechte eind had (en heeft). Enkel in de wiskunde kan je iets onomstotelijk bewijzen, maar het bewijs dat de evolutietheorie ondersteunt is zo goed als onomstotelijk te noemen.
Zie boven.
Ook jij, zie boven, want ook dit zijn voorbeelden die te vergelijken zijn met dat van de cichliden.

Afbeelding

(eukaryoten zijn rood, archaea groen en bacteriën blauw)
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Hildebrand

Men, jij, wilt zo'n kleine verandering evolutie noemen terwijl het slechts een mutatie betreft die, in het resistentiegeval, toevallig leidt tot aanpassing.
Een mutatie is een voorbeeld van genetische variatie en dat is één van de belangrijkste kenmerken van evolutie. Bovendien bestaat een deel van evolutie juist uit toevalligheden
Dat is mij allemaal bekend. Wat ik stelde m.b.t. het bedoelde geval is overigens juist. Mutaties en/of selectie door omgevingsfactoren leiden tot variatie maar deze overschreiden nooit de grenzen die er kennelijk aan zijn gesteld. Eenvoudig gezegd, er kan nooit meer uitkomen dan er in is gestopt.
Het is geen bewijs voor evolutie in de zin zoals Darwin ons wil doen geloven: een stapsgewijze ontwikkeling van de ene levensvorm uit de andere met als belangrijkste kenmerken een toename van orde, complexiteit en informatie-inhoud.
De constructie "ons wil doen geloven" is wel erg suggestief (als we toch bezig zijn over taalkundige pietluttigheden), maar dit terzijde. Evolutie is véél breder dan wat jij hier schrijft.
De darwinist heeft alleen bewijs in handen v.w.b. de mogelijkheid tot variatie binnen gestelde grenzen.
Bijvoorbeeld een bacteriestam (we moeten ergens beginnen) die van prokaryoot - met allerlei tussenstappen - verandert in een eukaryote levensvorm met een celkern.
De manier waarop dat gebeurde is hoogstwaarschijnlijk veel complexer dan wat jij hierboven laat uitschijnen (getuige o.a. deze en deze link en de afbeelding onderaan mijn post).
Hier begin je het doolhof van speculatieve argumenten en tegenargumenten te betreden. Dat heeft qua bewijsvoering niet veel nut. Het feit dat het evolutieverhaal steeds ingewikkelder moet worden om het darwinistisch gebouw overeind te houden is mijns inziens een veeg teken.
Verder zijn de organismen waaruit de eukaryoten geëvolueerd zijn niet te vergelijken met de huidige organismen op aarde. Het zou zoiets zijn als verwachten dat uit een populatie bonobo's mensen evolueren (terwijl - grote misvatting - mensen niet uit apen geëvolueerd zijn, maar mensen en apen gemeenschappelijke voorouders hebben).
Zien prokaryoten er tegenwoordig zo anders uit dan vroeger? Het komt me voor dat zij allen gedurende de 2 miljard jaar dat ze nu bestaan één heel belangrijk kenmerk met elkaar gemeen hebben gehad: het missen van een celkern.
Klintersaas schreef:Tot slot, zie ook wat Zwam reeds zei:

Het is waar, bacteriën vermenigvuldigen zich veel sneller. Maar betekent dit dat grote evolutiestappen nu in 20 jaar tijd moeten gebeuren? Tussen het ontstaan van de eerste bacteriën en de eerste eukaryoten heeft er 100en miljoenen jaren gezeten, dus dan vraag je wel wat veel als je deze evolutie even in 20 jaar wil zien gebeuren, denk je niet?
Zowel Zwam als jij redeneren op dit punt verkeerd. Ik heb het over 'aanzet tot' gehad'. Het is helemaal niet raar te veronderstellen dat, als een bacteriestam na tienduizenden delingen door mutaties opeens citroenzuur blijkt te kunnen verwerken, er ook mag worden verwacht dat bij een prokaryoot minieme veranderingen kunnen worden waargenomen die je zou kunnen interpreteren als een eerste aanzet tot het verkrijgen van een celkern. Je kunt je niet achter het tijdargument verschuilen. Honderden miljoenen jaren gebruiken om de onaannemelijkheid van het veronderstelde gebeuren aannemelijk te maken is te makkelijk. Waarom niet verschillende prokaryoten bij elkaar gestopt en kijken of er na tientallen jaren aanwijzingen zijn voor endosymbiose? Het 'ingevangen' worden van een bacterie door een andere hoeft echt geen honderden miljoenen jaren te nemen. En dan bij succes gewoon eens kijken of het allemaal wel zo harmonieus verloopt tussen 'gast' en 'gastheer'.
Klintersaas schreef:Geen dank. Het was dan ook geen moeite. De meeste van die links heb ik tussen mijn 'Favorieten' staan omdat ik ze inmiddels al zoveel gebruikt heb in discussies zoals deze. Verder hebben die voorbeelden juist wél 'iets van doen met wat je hierboven al schreef'. Jij schreef:

evolutie in de zin zoals Darwin ons wil doen geloven: een stapsgewijze ontwikkeling van de ene levensvorm uit de andere met als belangrijkste kenmerken een toename van orde, complexiteit en informatie-inhoud.

Mijn voorbeeld van het ontstaan van nieuwe cichlidesoorten is daar een perfect toonbeeld van.
Dat is het dus niet. We hebben hier alleen maar van doen met vormvariaties binnen een geslacht. De rest wordt er bij gefantaseerd.
Dat klopt, maar er is reeds meer dan genoeg bewijs dat Darwin het bij het rechte eind had (en heeft). Enkel in de wiskunde kan je iets onomstotelijk bewijzen, maar het bewijs dat de evolutietheorie ondersteunt is zo goed als onomstotelijk te noemen.
Men komt niet verder dan het aandragen van indirecte aanwijzingen die vervolgens in de theorie worden 'hineininterpretiert'.
Klintersaas schreef:Ook jij, zie boven, want ook dit zijn voorbeelden die te vergelijken zijn met dat van de cichliden.

Gereduceerd: van de originele grootte [ 1122 x 741 ] - Klik om het plaatje op ware grootte te bekijken

(eukaryoten zijn rood, archaea groen en bacteriën blauw)
Het plaatje zegt alleen iets over de moeilijkheid die evolutionisten hebben met een beeld dat steeds complexer (moet) word(t)(en). Zou men denken het uiteindelijk sluitend te hebben gekregen dan is het nog een aanname en geen feitelijk bewijs.
Drs.P

Het is geen bewijs voor evolutie in de zin zoals Darwin ons wil doen geloven: een stapsgewijze ontwikkeling van de ene levensvorm uit de andere met als belangrijkste kenmerken een toename van orde, complexiteit en informatie-inhoud. Bijvoorbeeld een bacteriestam (we moeten ergens beginnen) die van prokaryoot - met allerlei tussenstappen - verandert in een eukaryote levensvorm met een celkern.

Hierbij vergeet je echter dat Darwin alleen de basis voor de huidige evolutietheorie heeft gelegd. Je zou de huidige theorie kunnen uitleggen als "Neo-darwinisme". Net zoals elke theorie, wordt de evolutietheorie verder verfijnt terwijl we meer kennis verwerven. Het idee dat soortvorming moet leiden tot een toename van orde etc. is allang achterhaald. De evolutietheorie stelt alleen dat dat KAN gebeuren, niet dat dat MOET gebeuren.
qrnlk
Lorentziaan

Ik verwijs even naar post #14?

Is er enig bewijs dat het niet slechts het herstel van een (in de oorspronkelijk populatie) beschadigd systeem vertegenwoordig? Het is niet als of hier een heel nieuw metabolism ontstaan is: Alle onderdelen waren al aanwezig en werden gebruikt onder andere omstandigheden.

Voorzover ik het begrepen heb weet men nog niet eens welke genetisch veranderingen hebben plaats gevonden, zo het dus kunnen dat men (vooral in de headline) een beetje overdrijft en wellicht zelfs een iets te voorbarig is? Zou het kunnen dat hier conclusies worden getrokken zonder dat men de feiten kent?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Assassinator

Dat is mij allemaal bekend. Wat ik stelde m.b.t. het bedoelde geval is overigens juist. Mutaties en/of selectie door omgevingsfactoren leiden tot variatie maar deze overschreiden nooit de grenzen die er kennelijk aan zijn gesteld. Eenvoudig gezegd, er kan nooit meer uitkomen dan er in is gestopt.
Welke en wat voor grenzen? Gesteld op basis van wat en door wie? Research s.v.p? Overschrijd het leven dan ook die grenzen? Wat meer duidelijkheid zou fijn zijn.
De darwinist heeft alleen bewijs in handen v.w.b. de mogelijkheid tot variatie binnen gestelde grenzen.
Zie boven.
Hier begin je het doolhof van speculatieve argumenten en tegenargumenten te betreden. Dat heeft qua bewijsvoering niet veel nut. Het feit dat het evolutieverhaal steeds ingewikkelder moet worden om het darwinistisch gebouw overeind te houden is mijns inziens een veeg teken.
Of het laat zien dat je eigenlijk niet weet waar je over praat. Immers, hoe kun je een mening formuleren over de ET als je niet eens het hele eieren eten kent? En het is ook nonsens dat dat "moet" gebeuren om het "darwinistische gebouw" overeind te houden. Naar mate we meer weten, we meer dingen ontdekken en er meer data beschikbaar komt, verfijnt de wetenschap theorieën en dat gaat maar door en door. Zo werkt wetenschap, dus ook de ET.
Zien prokaryoten er tegenwoordig zo anders uit dan vroeger? Het komt me voor dat zij allen gedurende de 2 miljard jaar dat ze nu bestaan één heel belangrijk kenmerk met elkaar gemeen hebben gehad: het missen van een celkern.
Dus? Wat wil je daarmee zeggen?
Zowel Zwam als jij redeneren op dit punt verkeerd. Ik heb het over 'aanzet tot' gehad'. Het is helemaal niet raar te veronderstellen dat, als een bacteriestam na tienduizenden delingen door mutaties opeens citroenzuur blijkt te kunnen verwerken, er ook mag worden verwacht dat bij een prokaryoot minieme veranderingen kunnen worden waargenomen die je zou kunnen interpreteren als een eerste aanzet tot het verkrijgen van een celkern. Je kunt je niet achter het tijdargument verschuilen. Honderden miljoenen jaren gebruiken om de onaannemelijkheid van het veronderstelde gebeuren aannemelijk te maken is te makkelijk. Waarom niet verschillende prokaryoten bij elkaar gestopt en kijken of er na tientallen jaren aanwijzingen zijn voor endosymbiose? Het 'ingevangen' worden van een bacterie door een andere hoeft echt geen honderden miljoenen jaren te nemen. En dan bij succes gewoon eens kijken of het allemaal wel zo harmonieus verloopt tussen 'gast' en 'gastheer'.
Het toverwoord is selectiedruk, een vitaal onderdeel van de ET, die ken je toch wel? (je hebt immers je mening over de ET al klaarliggen, zo lijkt het)
Dat is het dus niet. We hebben hier alleen maar van doen met vormvariaties binnen een geslacht. De rest wordt er bij gefantaseerd.
A die grens heb ik vaker gehoord (en er kwam bar weinig verduidelijking, maar goed). Maar ehhh, erbij gefantaseerd zeg je, waar haal je dat vandaag mag ik vragen?
Men komt niet verder dan het aandragen van indirecte aanwijzingen die vervolgens in de theorie worden 'hineininterpretiert'.
En waar basseer je dat op?
Het plaatje zegt alleen iets over de moeilijkheid die evolutionisten hebben met een beeld dat steeds complexer (moet) word(t)(en). Zou men denken het uiteindelijk sluitend te hebben gekregen dan is het nog een aanname en geen feitelijk bewijs.
Waar basseer je dat op? Niets "moet" complexer worden, het draait om 1 ding: voordelen. Als een versimpeling meer voordelen bied, so be it. Als meer complexiteit meer voordelen bied, so be it.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Hildebrand

Welke en wat voor grenzen? Gesteld op basis van wat en door wie? Research s.v.p? Overschrijd het leven dan ook die grenzen? Wat meer duidelijkheid zou fijn zijn.
Ik ben anders duidelijk genoeg. Wat ik stel is op basis van waarneming, niet op basis van een theorie die allang bewezen had moeten worden met keiharde feiten. Zijn er tegenwoordig overgangsvormen aan te wijzen? Onderzoekgegevens a.u.b.?
Zie boven.
Zie boven
Of het laat zien dat je eigenlijk niet weet waar je over praat. Immers, hoe kun je een mening formuleren over de ET als je niet eens het hele eieren eten kent? En het is ook nonsens dat dat "moet" gebeuren om het "darwinistische gebouw" overeind te houden. Naar mate we meer weten, we meer dingen ontdekken en er meer data beschikbaar komt, verfijnt de wetenschap theorieën en dat gaat maar door en door. Zo werkt wetenschap, dus ook de ET.
Kennelijk denk jij kennis te bezitten die ik mis. Ik heb het aan je bijdragen nog niet gemerkt. Je vraagt aan niet-darwinisten teksten te presenteren waarin hun mening wetenschappelijk wordt onderbouwd. Maar wacht even, heb jij ook maar één keer een bewijs gegeven voor de juistheid van de theorie waar jij zoveel waarde aan hecht?
Dus? Wat wil je daarmee zeggen?
Zie daarvoor de bijdrage van Klintersaas waarop bovenstaande tekst een antwoord was. Hij stelt dat de prokaryoten waaruit de eukaryoten geëvolueerd zouden zijn er heel anders uitzagen dan de prokaryoten van tegenwoordig. Prokaryoten zijn echter op één heel wezenlijk punt in het geheel niet veranderd: ze hebben nog steeds geen celkern.
Het toverwoord is selectiedruk, een vitaal onderdeel van de ET, die ken je toch wel? (je hebt immers je mening over de ET al klaarliggen, zo lijkt het)
Het zelfde kan natuurlijk van jou worden gezegd. Heb jij het idee dat selectiedruk bij het voorbeeld dat ik gaf geen rol speelt? Juist wel, dacht ik zo. Hoe verklaar je overigens die E coli variant die opeens citroenzuur kan verwerken? Daar heeft selectiedruk geen enkele rol bij gespeeld. Hoezo evolutionaire reuzensprong?
A die grens heb ik vaker gehoord (en er kwam bar weinig verduidelijking, maar goed). Maar ehhh, erbij gefantaseerd zeg je, waar haal je dat vandaag mag ik vragen?
Nou, gewoon even de link volgen die Klintersaas gegeven heeft. Dan zul je constateren dat het Cichliden van het geslacht Haplochromis betreft die sinds ongeveer 1300 jaar stevig aan soortvorming (vormvariatie) doen. Er wordt niets toegevoegd.
En waar basseer je dat op?
Op basis van waarneming. Sla de literatuur er maar op na: géén directe bewijzen maar aannames. Dat is al honderdvijftig jaar zo.
Waar basseer je dat op? Niets "moet" complexer worden, het draait om 1 ding: voordelen. Als een versimpeling meer voordelen bied, so be it. Als meer complexiteit meer voordelen bied, so be it.
Grotere complexiteit maakt altijd kwetsbaarder, in elk opzicht. Geen wonder dat bacteriën - ongeacht de omstandigheden - zich al twee miljard jaar uitstekend vermaken op aarde. In de tussentijd hebben zeer veel ingewikkelder levensvormen het loodje moeten leggen.
Leerder

Foute redenering. De veronderstelling dat die eerste stap van eenvoudig naar meer complex zich in het verre verleden heeft voorgedaan is tot daaraan toe,(1) maar het idee dat dit proces honderden miljoenen jaren vergt is onzin. Generatiewisselingen bij bacteriën vinden in hoog tempo plaats.(2) Mutaties die resulteren in wezenlijke veranderingen zullen plotsklaps optreden. (3)Wat vroeger zou zijn gebeurd moet ook nu kunnen gebeuren.

1. 10 millioen jaar dan?

2. Ik dacht dat mutaties altijd optreden , alleen als ze bruikbaar zijn (sterk veranderend millieu) zullen ze versterkt optreden. (dat is Darwin's stelling).

3. Waarom denk jij dat? Weet jij iets wat wij niet weten? De omstandigheden kunnen nu totaal anders zij toch?
Leerder

Verwijderd.

Kan je een post eigenlijk weer verwijderen op dit forum?

Ik zie nu trouwens 'wijzig'onder mijn post staan, net niet dacht ik? :D

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Klintersaas
Social:

[offtopic]
Kan je een post eigenlijk weer verwijderen op dit forum?
Neen, die mogelijkheid is voorbehouden aan moderators om verschillende redenen die o.a.
Ik zie nu trouwens 'wijzig'onder mijn post staan, net niet dacht ik? :D
Je kan je post slechts tot een beperkte tijd na het plaatsen wijzigen. Meer daarover vind je o.a. hier.

[/offtopic]
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!