Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Hari
Artikelen: 0

Krantenartikel

Hallo ik ben 'Har',

Een sociaal project, wat ik toevallig run, op Curacao is bezig om een trekker vanuit Nl naar C. te krijgen. Nu mag ik voor een Nls dagblad een krantenartikel schrijven (dat mag iedereen natuurlijk, maar er zit iets meer 'toestemming' in).

Wat is interessant voor de lezer (en dus ook voor de krant) en wat beslist dat het prettig leesbaar is? Zijn daar gouden tips voor? (alsof de opleiding journalistiek van 4 jaar in 1 topicantwoord te vangen valt :D )
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]
thermo1945

Re: Krantenartikel

Wat is interessant voor de lezer?
Dat moet je nader onderzoeken door te letten waarover kranten meestal schrijven. Voorbeeld: de modale Nederlanders zijn gek op voetballen, Belgen meer op wielrennen. Voor Curac,ao-ers weet ik het niet.
Hurm

Berichten en artikelen over opvallende onderwerpen doen het bij mij altijd goed. Je zou mij boeien door iets uit te kiezen waar niet veel over geschreven wordt.
Hari

Ben er weer, ik was een tijdje weg inderdaad. Ik snap dat je bepaalde doelgroepen kunt kiezen die een bepaalde interesse hebben en dat je 'gewoon' een interessant artikel kunt maken. Maar dat laaste is nu net de uitdaging...

WAT is een interessant artikel? Wat maakt het artikel interessant? Moet ik een bepaalde schrijstijl gebruiken? eerste persoon tweede persoon? Ik moet wat schrijven, een artikel met kans op een column. Echter een column schrijf je eerste persoon, toch?
5 Oktober 2005, mijn vrouw en mijn dochter van 7 maanden op het vliegveld om naar het zonnige Curaçao te gaan, dat zonnig ook warm betekend kwamen we later achter. Afscheid nemen van familie op het vliegveld, van vrienden hadden we al afscheid genomen, en gaan. Gaan naar een, voor ons toen nog, onbekend eiland.
Is dit interessant geschreven? (eerste alinea van het artikel)
Klintersaas
Social:

WAT is een interessant artikel? Wat maakt het artikel interessant? Moet ik een bepaalde schrijstijl gebruiken? eerste persoon tweede persoon? Ik moet wat schrijven, een artikel met kans op een column. Echter een column schrijf je eerste persoon, toch?
Op deze vragen is er geen pasklaar antwoord te geven. Hangt grotendeels af van persoonlijke interesses. Er is geen regel die stelt wat de beste schrijfstijl is voor een interessant artikel. Wel zou ik een column inderdaad in de eerste persoon schrijven.

Wat betreft je eerste alinea:
5 Oktober (= oktober) 2005, mijn vrouw en mijn dochter van 7 maanden op het vliegveld om naar het zonnige Curaçao te gaan. Dat zonnig ook warm betekend (= betekent), daar kwamen we later achter. Afscheid nemen van familie op het vliegveld, van vrienden hadden we al afscheid genomen, en gaan. Gaan naar een, voor ons toen nog, onbekend eiland.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Jona444

Als het echt een column is dat je wil schrijven, dan moet je toch wat durven uitdagen. Wat spitsheid, dat maakt een column interessant. Bovendien moet je in het begin van de column de aandacht van de lezer al getrokken hebben. Als het begin saai is dan slaan ze het artikel over. Een eerste indruk is zeer belangrijk.
Its supercalifragilisticexpialidocious!
Hari

http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/...-op-Curacao.ece

http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/...-op-Curacao.ece

Voor de mensen die het leuk vinden, het is geen Landelijk dagblad geworden helaas, maar regionaal. Iemand anders heeft het voor me geschreven.

Terug naar “Taalkunde”