Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde
Maar het idee zelf is wel makkelijker. Ik begrijp het probleem dat je niet makkelijk kan zorgen dat je in een bepaalde tijd komt. Maar het is makkelijker een ruimteschip te maken dat tegen de lichtsnelheid aan komt dan om twee roterende zwarte gaten te maken die een groot genoegen kromming in de ruimte-tijd maken zodat er een wormgat ontstaat wat ook nog stabiel moet worden gehouden met een exotische materie/energie en waarvan je de straling ook nog maar moet zien te overleven.Nee hoor dat is net zo moeilijk. Hooguit lijkt de tijd langzamer te verlopen bij relativistische snelheden, waardoor 1 jaar in je eigen referentiekader (een ruimteschip) overeen kan komen met bijvoorbeeld 20 jaar in een ander referentiekader (de Aarde). Je kunt echter niet van het ene moment naar een willekeurig ander moment in de toekomst "springen".
0 wat? seconde per seconde? Snelheid is afgelegde afstand per tijdseenheid; 'tijd' legt geen afstand af en er is dus ook geen snelheid aan toe te kennen.de tijd voor mij stilstaat, dus de snelheid waarmee de tijd voortschrijdt is dan 0.
Je bent niet de toekomst terechtgekomen. Je zit nog steeds in het heden, alleen ben je minder snel oud geworden.Policarpustack schreef:Zichzelf tegenkomen bij tijdreizen kan volgens mij niet volgens de theorieën van Einstein (en wie zou ik zijn om Einstein tegen te spreken).
Want wat concludeert Einstein:
De (relativistische) tijd schrijdt voort met de snelheid van het licht.
Daarom dat, als ik reis met de snelheid van het licht, de tijd voor mij stilstaat, dus de snelheid waarmee de tijd voortschrijdt is dan 0.
Stel ik reis met 1/2 van de lichtsnelheid gedurende een zekere tijd, en kom daarna terug op aarde, dan zal ik bv. 5 jaar ouder geworden zijn en de andere mensen 20 jaar ouder geworden zijn.
Men zegt dan dat ik in de toekomst ben terechtgekomen.
Bij het reizen naar de toekomst inderdaad niet.Maar welke toekomst.
In ieder geval niet de toekomst van de anderen + mijzelf.
Ik kom slechts terecht in de toekomst van diegene die (relativistisch gezien) sneller dan het referentiekader (de andere mensen) is gegaan, dus in MIJN toekomst.
Ik kan mezelf dus uiteraard niet tegenkomen.
Jawel hoor. Ook vanuit het referentiekader gezien heb je geen rare sprongen in de tijd gemaakt.En men kan eigenlijk ook niet speken over reizen in de tijd.
Want reizen in de tijd wil zeggen : zichzelf begeven naar een periode die voorafgaat of volgt op de huidige periode van het referentiekader.
En dat is het hem nu juist: ik heb me begeven naar de periode die volgt op de huidige periode van mezelf, en niet naar die van het referentiekader.
Niet helemaal. Einstein deed geen uitspraken dat deeltjes die sneller gaan dan het licht niet zouden kunnen bestaan. Wel deed hij een uitspraak dat het onmogelijk is iets te versnellen voorbij de lichtsnelheid.Maar wat dan met het reizen naar het verleden.
Einstein stelde, volgens mij, terecht, dat niets sneller kan dan het licht.
Geloven is nergens goed voor, wetenschappelijk gezien.Dat ik mezelf in het verleden zou tegenkomen, is geen probleem voor Einstein, omdat niets sneller kan dan het licht stelde hij, en ik geloof hem.
Het punt is dat theorieën over wormgaten, en de consequenties, voortvloeien uit de algemene relativiteitstheorie, opgesteld door diezelfde Einstein.Daarom stel ik dat reizen in de tijd onmogelijk is, noch via wormgaten, noch via zwarte gaten.
Reizen naar een parallel universum staat los van de limiet van de lichtsnelheid.Daaruit besluit ik dat het al of niet bestaan van paralelle universa irrelevant is.
Heb je ook een wetenschappelijke onderbouwing voor deze overtuiging?Maar hoe komen de aliens dan tot hier van verweg, misschien wel honderdduizende lichtjaren ver? Want ik ben er wel van overtuigd dat zij onze aarde bezoeken.
Dat zal lastig gaan.Wel, dat zul je dan aan de aliens moeten vragen.
Hawkingstraling komt niet uit het zwarte gatRobin4 schreef:eigenlijk is het wel mogelijk om uit een zwart gat terug te komen al ben je dan energie ( hawkingstraling) en E=mc2 of ben je verdampt (een zwart gat verdampt na een tijd, of je komt via een wormgat(als dat al bestaat) naar een wit gat.
Maar dan ben je gewoon dode materie in twee van de drie gevallen,anders zwarte straling.
EInstein een grappenmaker?