Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Hurm
Artikelen: 0

Re: Virtueel onsterfelijk zijn

Rogier schreef:Waarom? Stel dat de medische wetenschap vordert, en behalve armen en benen kunnen we straks ook hersens vervangen door protheses. Ik heb wel eens het voorbeeld genoemd van een briljante hersenchirurg die één voor één jouw hersencellen kan vervangen door plastic kunstneuronen, die precies dezelfde verbindingen hebben met naburige hersencellen en dezelfde signalen ontvangen en versturen.

Stel dat je na deze operatie nog steeds dezelfde gevoelens en herinneringen hebt, en hetzelfde zelfbewustzijn. Kortom je voelt je nog helemaal 'jij', ondanks dat je weet dat je hoofd van plastic is. Ben je dan toch 'minder' dan het organische origineel? (neem zonodig aan dat de plastic variant niet slijt of ouder wordt, minder breekbaar is, minder energie verbruikt en ongevoelig is voor alzheimer, parkinson en BSE :P )
Laten we het van de andere kant bekijken: stel dat iemand een robot maakt en deze zo vaak en precies verfijnd, dat hij exact de gevoelens heeft van een mens. Hij kan pijn ervaren, evenals de andere menselijke emoties. Zijn plastic hersenen werken hetzelfde als onze (sneller slijtende) organische. Kortom: op zijn plastic en metalen onderdelen na is hij gelijk aan een mens.

Zou jij deze robot een mens noemen?

Ik in geen geval. Mensen zijn uniek, levend, onvoorspelbaar, (organisch,) enz. Dat is wat ze onderscheid van robots en ook van digitale kopieën. En daar zit dus wel degelijk een grens tussen.

Nou, dat ligt eraan wat er dan gebeurt: indien niks, dan lijkt me de consequentie vergelijkbaar met wanneer iemand nu ineens jouw leven zou beëindigen (of vind je dat ook niet nadelig? :P )
Even een serieus gemeende vraag: zou jij het erg vinden? Stel dat je voor niets leefde en het geen consequenties at all had als jouw stekker eruit getrokken werd.. Behalve dat je het niet eens erg zou kunnen vinden, zou je er problemen mee hebben?
Indien je daarna 'wakker' wordt, en in de 'echte wereld' terecht komt, is het nog maar de vraag of die zoveel beter is. (ik geloof er trouwens zelf ook niet in hoor :D )
Leven in een echte wereld lijkt me sowieso altijd beter dan in een neppe/digitale, ook al kunnen de omstandigheden er slechter zijn. Het leven is dan gewoon 'echter'.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Rogier

phi hung schreef:We kunnen geen bewustzijn digitaliseren. Never, nooit niet.

Voor degenen die denken dat het wel kan, deze vraag.

Alles wat digitaal is kunnen we exact kopiëren. Als ik dan een digitaal kopie maak van jouw bewustzijn, ben je dan dubbel bewust? Heb je dan twee bewustzijnen?
Nou, ik ben dan niet dubbel bewust, en ik heb niet twee bewustzijnen. Ik blijf gewoon ik, met mijn bewustzijn. Maar dat andere bewustzijn staat op zichzelf en is er net zo goed. En aangezien dat hetzelfde bewustzijn is als het mijne (althans op het moment van kopiëren, direct daarna ontwikkelen ze zich natuurlijk verschillend), zijn er eigenlijk twee "ikken".
Hoogstens kunnen we je hersenen met bijbehorende bewustzijn in een robot stoppen. Soort van Darth Vader, maar dan nog een paar stappen verder.
En andersom? Een computer in het hoofd van een menselijk lichaam?
Hurm schreef:Laten we het van de andere kant bekijken: stel dat iemand een robot maakt en deze zo vaak en precies verfijnd, dat hij exact de gevoelens heeft van een mens. Hij kan pijn ervaren, evenals de andere menselijke emoties. Zijn plastic hersenen werken hetzelfde als onze (sneller slijtende) organische. Kortom: op zijn plastic en metalen onderdelen na is hij gelijk aan een mens.

Zou jij deze robot een mens noemen?
Ja.

Ik in geen geval. Mensen zijn uniek, levend, onvoorspelbaar, (organisch,) enz. Dat is wat ze onderscheid van robots en ook van digitale kopieën. En daar zit dus wel degelijk een grens tussen.
Oh? Zo'n robot is natuurlijk net zo (on)voorspelbaar als een mens. Immers zijn hersenen, en dus zijn gehele denken, doen en laten, werken net als die van een mens.

(Overigens impliceert dit eerder dat mensen wél voorspelbaar zijn, dan robots niet)

Uniek ook, want er is maar één zo'n bewustzijn. Of zou je anders twee gekloonde 'echte' mensen met hetzelfde bewustzijn ook geen mensen noemen omdat ze niet uniek zijn?

Organisch, is dat een vereiste om een mens te kunnen zijn? Is iemand met een kunsthart minder mens?

En levend, da's helemaal een vaag criterium. Wat is leven? Telt het wel als de robot aan stofwisseling en voortplanting kan doen?

Zie ook een paar posts terug:
niet de fysieke constructie, maar het menselijke functioneren is de essentie. Als dat op precies dezelfde manier in een computerprogramma kan plaatsvinden als in hersens, zou ik dat programma niet minder menselijk willen noemen. Of vind je een houten telraam ook een echtere rekenmachine dan de windows calculator?
Even een serieus gemeende vraag: zou jij het erg vinden? Stel dat je voor niets leefde en het geen consequenties at all had als jouw stekker eruit getrokken werd.. Behalve dat je het niet eens erg zou kunnen vinden, zou je er problemen mee hebben?
Wat zou ik erg vinden? Erachter komen dat ik een virtueel leven leef, of wat bedoel je?

Wie zegt trouwens dat ik nu niet voor niets leef, en hoeveel consequenties zou het nu helemaal hebben als ik nu dood zou gaan?
Leven in een echte wereld lijkt me sowieso altijd beter dan in een neppe/digitale, ook al kunnen de omstandigheden er slechter zijn. Het leven is dan gewoon 'echter'.
Dus de waarde van het leven hangt af van de wetenschap of er 'daarbuiten' een 'echtere' wereld is?

Wat is eigenlijk 'echt'? Stel dat wat wij 'echt' noemen, eigenlijk een digitaal gesimuleerd universum in een supercomputer van een of andere alien is. Zou dat voor jou een wezenlijk verschil maken?

Let wel: dit zou aan ons universum niks veranderen, de natuurwetten e.d. zouden allemaal hetzelfde zijn, alleen zouden we dan weten hoe (en dat) ze bestuurd worden, in plaats van dat het er allemaal "zomaar" is.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

phi hung

Nou, ik ben dan niet dubbel bewust, en ik heb niet twee bewustzijnen. Ik blijf gewoon ik, met mijn bewustzijn. Maar dat andere bewustzijn staat op zichzelf en is er net zo goed. En aangezien dat hetzelfde bewustzijn is als het mijne (althans op het moment van kopiëren, direct daarna ontwikkelen ze zich natuurlijk verschillend), zijn er eigenlijk twee "ikken".
Ok, dan heb ik deze vraag voor je. Stel dat je nog helemaal geen bewustzijn had en ik ook niet. En er worden tegelijkertijd twee digitale kopieën gemaakt van een bepaald persoon. Twee nieuwe bewustzijnen. Eén of ander lot bepaalt dat jij het bewustzijn van de ene kopie wordt en ik van de andere.

Welk chemisch of welk molekulair/atomisch proces heeft dan bepaald welk van de twee kopieën je bent geworden?

Ik zeg het je, nullen en énen kunnen geen bewustzijn creëren. Daar is een ziel voor nodig. Meer dan materie alleen dus.
En andersom? Een computer in het hoofd van een menselijk lichaam?
Dat is een goeie. Dat lijkt me een computer zonder bewustzijn.
Einstein meets Pythagoras E = m(a2+b2)
Hurm

Oh? Zo'n robot is natuurlijk net zo (on)voorspelbaar als een mens. Immers zijn hersenen, en dus zijn gehele denken, doen en laten, werken net als die van een mens.
Ok, ervan uitgaand dat het maken van zo'n robot mogelijk is, kan ik natuurlijk niet ontkennen dat je hier gelijk hebt. Maar wat mij nog steeds dwarszit is de onvoorspelbare factor. Kijk eens naar een grafische rekenmachine of een computer. Hierop zit een knopje waarmee je het apparaat random een getal kunt laten kiezen. Dit blijkt echter totaal niet random te zijn, maar gewoon een lijst die het apparaat langsloopt. Als we niet eens een apparaat kunnen maken dat een simpel getal random kan kiezen, hoe kunnen we dan ooit het onvoorspelbare van een mens reproduceren? Het moge duidelijk zijn: ik geloof er niet in.
Uniek ook, want er is maar één zo'n bewustzijn. Of zou je anders twee gekloonde 'echte' mensen met hetzelfde bewustzijn ook geen mensen noemen omdat ze niet uniek zijn?
Deze robots zouden niet uniek zijn in de zin dat wij er zo nog een paar zouden kunnen bouwen. En dat is bij mensen niet zo.
Organisch, is dat een vereiste om een mens te kunnen zijn? Is iemand met een kunsthart minder mens?
Op je eerste vraag, na even nadenken: ja. Op je tweede vraag natuurlijk niet. Een mens met een of enkele vervangen onderdelen is natuurlijk net zo goed een mens. Maar een schepsel van plastic en metaal dat vanuit het niets is opgebouwd, dus alleen kunstmatig is, noem ik geen mens.

Levend.. Tja, da's inderdaad een moeilijke. Mensen groeien en ontwikkelen zich. Ook de voortplanting en stofwisseling horen bij het levende van een mens. Als je een stel robots zou maken dat zichzelf zou kunnen voortplanten, in leven kon houden en zelfvoorzienend hierin zou zijn, zou dat aardig in de buurt komen van 'levend'.
Wie zegt trouwens dat ik nu niet voor niets leef, en hoeveel consequenties zou het nu helemaal hebben als ik nu dood zou gaan?
Dit zegt niemand en het is ook niet interessant, tenzij iemand dit kan zeggen en er bewijs voorheeft. Wat voor consequenties jouw dood zou hebben doet hier ook niet terzake (hoewel het topic er minder interessant door zou worden :D ).
Dus de waarde van het leven hangt af van de wetenschap of er 'daarbuiten' een 'echtere' wereld is?

Wat is eigenlijk 'echt'? Stel dat wat wij 'echt' noemen, eigenlijk een digitaal gesimuleerd universum in een supercomputer van een of andere alien is. Zou dat voor jou een wezenlijk verschil maken?

Let wel: dit zou aan ons universum niks veranderen, de natuurwetten e.d. zouden allemaal hetzelfde zijn, alleen zouden we dan weten hoe (en dat) ze bestuurd worden, in plaats van dat het er allemaal "zomaar" is.
Hier gaat het mij inderdaad om. Stel dat je nu het bewijs geleverd kreeg dat ons universum nep bleek te zijn, en dat er net zoals in The Matrix een andere, echtere werkelijkheid zou zijn. Zou je er dan niet naar verlangen iets van die echte wereld mee te maken? Ik wel. Je zou kunnen zeggen dat je anders voor spek en bonen leefde.
Rogier

phi hung schreef:Ok, dan heb ik deze vraag voor je. Stel dat je nog helemaal geen bewustzijn had en ik ook niet. En er worden tegelijkertijd twee digitale kopieën gemaakt van een bepaald persoon. Twee nieuwe bewustzijnen. Eén of ander lot bepaalt dat jij het bewustzijn van de ene kopie wordt en ik van de andere.

Welk chemisch of welk molekulair/atomisch proces heeft dan bepaald welk van de twee kopieën je bent geworden?
Ik bedrijp de vraag niet precies, dat was toch door "één of ander lot" bepaald? Of wat bedoel je?
Ik zeg het je, nullen en énen kunnen geen bewustzijn creëren. Daar is een ziel voor nodig. Meer dan materie alleen dus.
Wat versta jij onder een ziel?

"Creëren" is overigens een lastige term in deze. Ik bedoelde dat ik ziel of bewustzijn als processen zie, die behalve in organische neuronen (hersenen) ook best in nullen en enen gemanifesteerd zouden kunnen worden.
Maar wat mij nog steeds dwarszit is de onvoorspelbare factor. Kijk eens naar een grafische rekenmachine of een computer. Hierop zit een knopje waarmee je het apparaat random een getal kunt laten kiezen. Dit blijkt echter totaal niet random te zijn, maar gewoon een lijst die het apparaat langsloopt. Als we niet eens een apparaat kunnen maken dat een simpel getal random kan kiezen, hoe kunnen we dan ooit het onvoorspelbare van een mens reproduceren?
Oh maar een mens kan ook helemaal geen 'echt' random getal kiezen. De randomgenerator in een menselijk brein is wat ingewikkelder dan die in een computer, maar het is evengoed een deterministisch algoritme. Als een mens een 'willekeurig' getal verzint komt dat gewoon uit zijn neurale netwerk rollen.
Deze robots zouden niet uniek zijn in de zin dat wij er zo nog een paar zouden kunnen bouwen. En dat is bij mensen niet zo.
Dat is slechts een technische tekortkoming van de huidige medische wetenschap. Het is toch niet theoretisch onmogelijk dat we een mens zouden kunnen klonen en zijn hersenen exact nabouwen, met dezelfde cerebrale status, neurale verbindingen, hormoonhuishouding en alles?
Op je eerste vraag, na even nadenken: ja. Op je tweede vraag natuurlijk niet. Een mens met een of enkele vervangen onderdelen is natuurlijk net zo goed een mens. Maar een schepsel van plastic en metaal dat vanuit het niets is opgebouwd, dus alleen kunstmatig is, noem ik geen mens.
Maar een organisch mens van koolstof en waterstof en zulks is toch ook vanuit het niets opgebouwd?

En wat te denken van een schepsel van plastic en metaal dat vanuit een mens is opgebouwd. Dat zil zeggen: je begint met een mens, en één voor één vervang je zijn lichaamsdelen door kunstmatige equivalenten. Dus een kunsthart, houten been, enz. Ook de eerder genoemde hersenchirurg die middels een minutieuze procedure alle hersencellen vervangt door kunstneuronen (die verder wel precies hetzelfde functioneren).

Noem je dat geen mens? Wanneer niet, waar ligt de grens? Neem voor het gemak aan dat de hersenoperatie als eerste plaatsvindt. Daarna het hart, enzovoort. Hoeveel procent van een lichaam moet nog organisch zijn, wil jij het nog een mens noemen?
Ook de voortplanting en stofwisseling horen bij het levende van een mens. Als je een stel robots zou maken dat zichzelf zou kunnen voortplanten, in leven kon houden en zelfvoorzienend hierin zou zijn, zou dat aardig in de buurt komen van 'levend'.
Aan de andere kant, neem iemand die onvruchtbaar is, bijvoorbeeld gesteriliseerd of een vrouw die in de overgang is geweest, kortom die zich niet kan voortplanten. Leeft die minder?
Hier gaat het mij inderdaad om. Stel dat je nu het bewijs geleverd kreeg dat ons universum nep bleek te zijn, en dat er net zoals in The Matrix een andere, echtere werkelijkheid zou zijn. Zou je er dan niet naar verlangen iets van die echte wereld mee te maken? Ik wel. Je zou kunnen zeggen dat je anders voor spek en bonen leefde.
Vind ik niet, immers DIT is onze realiteit. 'Echt' is subjectief, wij zouden helemaal niet compatible zijn met zo'n 'echtere' wereld. Dan heb ik het niet over een Matrix achtige situatie, waarin we echte lichamen hebben die voor de gek gehouden worden door ze een schijnwereld voor te houden. Met virtueel bewustzijn bedoel ik (en de TS ook als ik zijn post goed begreep) dat er helemaal geen lichaam aan te pas komt, dat het alleen maar een digitaal, virtueel proces is.

Misschien ken je dat computerspel The Sims. Stel dat ze over een paar decennia bij The Sims versie 12 zijn, en dat de A.I. zo ver is verbeterd dat die Sims net zo denken als echte mensen. Als die erachter komen dat ze eigenlijk in een virtuele omgeving zitten, en bestuurd worden door entiteiten daarbuiten (wij dus) in een 'echte' wereld, willen ze misschien ook wel liever deze wereld meemaken. Is dat niet net zo onzinnig als wanneer wij buiten onze realiteit willen treden?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Hurm

Edit: ik had een probleempje met de quote-tags, daarom zijn je quotes cursief.

Oh maar een mens kan ook helemaal geen 'echt' random getal kiezen. De randomgenerator in een menselijk brein is wat ingewikkelder dan die in een computer, maar het is evengoed een deterministisch algoritme. Als een mens een 'willekeurig' getal verzint komt dat gewoon uit zijn neurale netwerk rollen.

Ik kan niet geloven dat een random getallen opnoemend mens ook een lijst afwerkt. Maar misschien kun je er iets meer over uitleggen, bijvoorbeeld wat je bedoelt met een deterministisch algoritme, dat gaat namelijk mijn pet te boven.

Dat is slechts een technische tekortkoming van de huidige medische wetenschap. Het is toch niet theoretisch onmogelijk dat we een mens zouden kunnen klonen en zijn hersenen exact nabouwen, met dezelfde cerebrale status, neurale verbindingen, hormoonhuishouding en alles?

Dat is inderdaad een technische tekortkoming. En denk eens aan al die cellen, die ook weer zijn opgebouwd uit nog kleinere organellen en ga zo maar door. Theoretisch is het nabouwen van een mens niet onmogelijk, maar onze wetenschap is bij lange na niet zo ver gevorderd.. Mijn voorspelling is dat dit in de praktijk onmogelijk blijft.

Maar een organisch mens van koolstof en waterstof en zulks is toch ook vanuit het niets opgebouwd?

En wat te denken van een schepsel van plastic en metaal dat vanuit een mens is opgebouwd. Dat zil zeggen: je begint met een mens, en één voor één vervang je zijn lichaamsdelen door kunstmatige equivalenten. Dus een kunsthart, houten been, enz. Ook de eerder genoemde hersenchirurg die middels een minutieuze procedure alle hersencellen vervangt door kunstneuronen (die verder wel precies hetzelfde functioneren).

Noem je dat geen mens? Wanneer niet, waar ligt de grens? Neem voor het gemak aan dat de hersenoperatie als eerste plaatsvindt. Daarna het hart, enzovoort. Hoeveel procent van een lichaam moet nog organisch zijn, wil jij het nog een mens noemen?

True. Als we het mens andersom ombouwen en dus de hersenen als laatste werden vervangen, zou ik dat de druppel noemen. Jouw situatie is iets lastiger. Lichaamsdelen en organen hebben niet dezelfde grootte, massa of belangrijkheid, dus van procenten kan je niet spreken. Maar stel dat alleen de hersenen nog organisch zijn, dan zie ik het 'schepsel' eerder als een omhulsel dat de hersenen levend houdt dan als een mens. Ging het om een organisch stel schouders, armen, hoofd en hersenen, met daaronder een halve torso en benen van metaal, dan zou het nog een mens zijn in mijn ogen.

Ik geef toe, het is lastig om een grens te trekken. Maar er is er wel degelijk een. Ik blijf erbij dat een robot die functioneert als een mens nog geen mens is.

Aan de andere kant, neem iemand die onvruchtbaar is, bijvoorbeeld gesteriliseerd of een vrouw die in de overgang is geweest, kortom die zich niet kan voortplanten. Leeft die minder?

Nee, net als mensen die onvruchtbaar geboren worden.

Wat ik gedaan heb is een paar eigenschappen gepakt die ik verbonden vindt met 'leven', maar het is erg moeilijk om een sluitende definitie hiervan op te stellen. Neem enkele van die eigenschappen bij elkaar, daar gaat het om, plus dat de soort organismen (dan wel robots) zichzelf in leven moet kunnen houden en in z'n onderhoud moet kunnen voorzien. (ik ben vanaf morgen op vakantie, dan zal ik er nog eens over nadenken wat bij 'leven' hoort 8-) )

Vind ik niet, immers DIT is onze realiteit. 'Echt' is subjectief, wij zouden helemaal niet compatible zijn met zo'n 'echtere' wereld. Dan heb ik het niet over een Matrix achtige situatie, waarin we echte lichamen hebben die voor de gek gehouden worden door ze een schijnwereld voor te houden. Met virtueel bewustzijn bedoel ik (en de TS ook als ik zijn post goed begreep) dat er helemaal geen lichaam aan te pas komt, dat het alleen maar een digitaal, virtueel proces is

Misschien ken je dat computerspel The Sims. Stel dat ze over een paar decennia bij The Sims versie 12 zijn, en dat de A.I. zo ver is verbeterd dat die Sims net zo denken als echte mensen. Als die erachter komen dat ze eigenlijk in een virtuele omgeving zitten, en bestuurd worden door entiteiten daarbuiten (wij dus) in een 'echte' wereld, willen ze misschien ook wel liever deze wereld meemaken. Is dat niet net zo onzinnig als wanneer wij buiten onze realiteit willen treden?

Oke, ik zat wel over een matrix-achtige situatie te denken, vandaar. Bij compatible-e levensvormen is de 'echte' wereld wat mij betreft superieur. Maar wat betreft de Sims: het is onmogelijk voor de poppetjes om in onze wereld te treden. Toch weten die poppetjes, door de kennis van onze wereld, dat hun leven er eigelijk niet toe doet. Ze leven dan alsnog voor spek en bonen (des te meer omdat ze door ons bestuurd worden en dus niet eens hun eigen keuzes kunnen maken). Stel dat jij nu een potje Rollercoaster Tycoon aanzet. De gasten die dan door jouw virtuele pretpark lopen doen er dan toch ook niet toe in onze wereld?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!