Puzzel Puzzels
kotje
Artikelen: 0

Re: Het niets?

Ik kan mij het IETS niet voorstellen zonder het NIETS erbij tenemen.

Ik kan wel het NIETS aanvoelen(begrijpen) zonder het IETS erbij te nemen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

thermo1945

Wat is het niets?
Veel gehoord: "Ik snap er niets van".

Klopt meestal niet. Vaak mis je een duwtje over een drempeltje.

Wat is een komeet? Een komeet verschilt net genoeg van niets om toch nog iets te zijn.

(Citaat van een sterrenkundige van meer dan een eeuw geleden. Zijn naam is me ontschoten.)

Wat is (niet taalkundig) het verschil tussen niets, geen en nul?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

thermo1945

Bestaad niets uberhaubt wel?
Je vraagt hier niet niets!
Sybke

Dit topic gaat over niets... vrij nutteloos dus.
gewooneenmening

In atoms between the shell of electrons the space is empty so is there really NOTHING between them, is it empty of everything, completely?

Yes. There is really nothing there. Not much different from a vacuum. But you should not think of this space as a place where nothing ever goes: the electrons do move around a lot, even if in a statistical sense they are moving in the shells, there is a probability that they are elsewhere too at times. So if you could "stand" in that space, you would still occasionally see an electron "fly by" (whatever that would mean). You have to avoid thinking in images, unfortunately.

Dit heb ik gevonden op de website van www.cern.ch . Blijft toch een moeilijk voorstelbaar iets.
Schwartz

De schuifpuzzel: 15 vlakjes op een vlak plaatje met een leuke afbeeldingen erop.

Deze kan men alleen oplossen omdat er een stukje niets is, het 16e stukje bij het 4*4 patroon.

Het niets is belangrijk om vrijheid te hebben.

En het is daardoor niet nutteloos.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
jorden

Als je je kunt voorstellen dat wiskundig gezien nul gelijk is aan 1 samen met -1 dan zou je je kunnen voorstellen dat ons heelal onstaan is uit het niets.

de vraag is dan; als wat we zien 1 is, waar is dan de -1 ?

Misschien ligt die -1 ( een soort anti-materie) wel buiten ons gezichtsveld aangezien het heelal oneindig groot is.

Misschien is het ook wel zo dat als je atomen met oneindige kracht zou samendrukken dat ze verdwijnen omdat ze bestaan uit materie en antimaterie in een.

Ons perspectief is natuurlijk subjectief omdat wij ons zelf beschouwen als vaste stof, net als alles om ons heen.

Terwijl het net zo goed uit verschillende soorten niets zou kunnen bestaan.

Hoe is het heelal ontstaan dus? Het is niet ontstaan! Wij denken dat het er is maar wij zijn er ook niet!
Phys

De inhoud heeft al een tijdje niets meer te maken met kwantummechanica (en aanverwanten). Verplaatst naar thoeireontwikkeling.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Jajaja

Maar ruimte is al meer dan niets. De lege ruimte tussen twee deeltjes is niet niets, het is leeg maar het is er wel. Niets heeft geen dimensie, geen hoogte, geen breedte, geen diepte. Het is energieloos, het kent geen tijd.
Niets bestaat niet
jorden schreef:Als je je kunt voorstellen dat wiskundig gezien nul gelijk is aan 1 samen met -1 dan zou je je kunnen voorstellen dat ons heelal onstaan is uit het niets.

de vraag is dan; als wat we zien 1 is, waar is dan de -1 ?

Misschien ligt die -1 ( een soort anti-materie) wel buiten ons gezichtsveld aangezien het heelal oneindig groot is.

Misschien is het ook wel zo dat als je atomen met oneindige kracht zou samendrukken dat ze verdwijnen omdat ze bestaan uit materie en antimaterie in een.

Ons perspectief is natuurlijk subjectief omdat wij ons zelf beschouwen als vaste stof, net als alles om ons heen.

Terwijl het net zo goed uit verschillende soorten niets zou kunnen bestaan.

Hoe is het heelal ontstaan dus? Het is niet ontstaan! Wij denken dat het er is maar wij zijn er ook niet!
Je raakt de juiste snaar vriend.. zo denk ik er ook over.

Alles wat we kunnen waarnemen bestaat ook uit golven/trillingen en zoals bekend is het evenwicht van een trilling ook 0.

Als je begrijpt wat ik bedoel.... Ik begrijp iig wat jij bedoelt en volgens mij heb je echt gelijk

materie, en atomen bestaan ook uit een + en een - lading... dus zijn eigenlijk ook 0

alles draait om het evenwicht (letterlijk)
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.
binnie

Zou het niet zo zijn dat als ieder deeltje stilstaat (het absolute nulpunt bereikt is) en er dus absoluut geen energiewisselingen meer plaatsvinden, het "niets"-punt bereikt is?
Jajaja

Schwartz schreef:De schuifpuzzel: 15 vlakjes op een vlak plaatje met een leuke afbeeldingen erop.

Deze kan men alleen oplossen omdat er een stukje niets is, het 16e stukje bij het 4*4 patroon.

Het niets is belangrijk om vrijheid te hebben.

En het is daardoor niet nutteloos.
Wat een Waanzin

Alsof er in zo'n puzzeltje, op de plek waar geen hokje is, helemaal nix is. Dr zit nog zuurstof, stikstof, ruimte, en ga maar door

Je mag me dankbaar zijn dat ik nog op je bericht reageer
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.
Schaap

Wat een Waanzin

Alsof er in zo'n puzzeltje, op de plek waar geen hokje is, helemaal nix is. Dr zit nog zuurstof, stikstof, ruimte, en ga maar door

Je mag me dankbaar zijn dat ik nog op je bericht reageer
Ik twijfelde of ik de moeite zou nemen hierop te reageren, wees me dus alvast maar dankbaar... 8-)

Beeld je nu dan eens een doos in, en haal daar dan alles uit dat je kan bedenken; zuurstof, stikstof, licht, ...

is de inhoud van de doos dan "niets"? Je kan namelijk een paar minuten later weer terug spullen in die doos steken, een hele stapel schuifpuzzeltjes als je wil... Dit soort niets brengt nog altijd een zekere mogelijkheid met zich mee, en heeft daardoor wel betekenis, zoals het missende stukje puzzel.

Hoe je "niets" invult zal wel van de situatie afhangen, maar los van de taalkundige spelletjes vind ik dit een zeer interessant onderwerp. "Echt" niets zou volgens mij ook afwezigheid van tijd en ruimte betekenen. Daar ben je filosofisch ook weer een tijdje zoet mee, en als je wil wiskundig nog eens even lang.
qrnlk
Lorentziaan

Niets bestaat niet
Zo kun je het ook bezien. Net zo onwerkelijk als een eenhoorn met vleugels of het grootste priemgetal.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Phillip

volgens mij moet je het woord "niets" eens een andere naam geven als het woord "chaos".

(zie het Gen. ... Hij schiep orde in de chaos om een leefruimte te creëren. uiteraard is dat een geloofsverhaal)

aangezien 'niets' geen concrete dimensie heeft, (maw ge kan je niet oriënteren omwille van dat er geen lengte, breedte, diepte en tijd is) benaderen we het als het ware, als een surrealistisch fenomeen. (maw we weten dat "niets" niet zomaar niets/niks kan zijn, dus we proberen maar iets uit de geest/gedachte te verzinnen, wat dan weer niet overeenstemt met de waarheid).

met andere woorden: ge kunt er nog kop noch staart aan krijgen. wel bij zoiets zeg ik daartegen "chaos".

da's mijn mening 8-)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

E.Desart

Er zijn van die begrippen die eigenlijk relatief zijn.

Niets op zich duidt op het ontbreken van een iets dat te omschrijven is.

Vergelijkingen:

Een vacuüm duid op het ontbreken van druk, of een relatieve vergelijking met wat we als standaard druk ervaren.

Koude duidt op een relatieve relatie met wat we als normaal ervaren of op het ontbreken van warmte.

Als er niets is in een ruimte is er nog steeds de ruimte.
Eric

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!