Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Bert
Artikelen: 0

Re: invloed zwaartekracht op licht

Als licht niet versnelt....Wat bedoeld men dan met p=mv binnen de formule E=MC2 :shock:
p=mv is een klassieke formule die niet geldig is in de relativiteitstheorie.

Licht heeft ongeacht de frequentie een constante snelheid (in vacuum) en fotonen hebben wel een energie en impuls maar geen massa.
TuuT

Bert schreef:
TuuT schreef:
Als licht niet versnelt....Wat bedoeld men dan met p=mv binnen de formule E=MC2 :shock:
p=mv is een klassieke formule die niet geldig is in de relativiteitstheorie.

Licht heeft ongeacht de frequentie een constante snelheid (in vacuum) en fotonen hebben wel een energie en impuls maar geen massa.

http://www.science.uva.nl/onderwijs/wns/on...us/jsindex.html? Vreemd....

http://hubblesite.org/newscenter/newsdesk/...leases/1997/12/

Alleen door kromming van ruimtetijd ;)

Dus het heele spectrum schuift op.Blauw bij versnelling Rood bij vertraging. :?:
Bert

TuuT schreef:Hoe verklaar je deze foto dan   :shock:  http://hubblesite.org/newscenter/newsdesk/...leases/1997/12/

Dus het heele spectrum schuift op.Blauw bij versnelling Rood bij vertraging. :?:
Wat zegt die foto over de snelheid van het licht?
TuuT

Bert schreef:
TuuT schreef:Hoe verklaar je deze foto dan   :shock:  http://hubblesite.org/newscenter/newsdesk/...leases/1997/12/

Niets...Dat kan ik pas zeggen als de lamp was aangegaan bij T0 8)

Hoe verloopt volgens jou de tijd als wij samen op een bankje naar een atoom H kijken en het atoom H heeft voor ons r 20cm.

Onze s=0 ten opzichte van het atoom en afstand is 1meter ;)
TuuT

Licht bestaat uit meerdere golfen elke golf kent zijn eigen voortplantings snelheid toch.
Alle elektromagnetische golven gaan even snel.
Er is een overgang waarin massa door zijn snelheid energie afstaat aan het proces van versnelling.
Voorbeeldje?
Als licht pulseerd kan het zichzelf tijdens zijn versnelling voortstuwen tot...
Licht versnelt niet.
Komeet....... Waneeer deze om een zwaare massa zich versneld verliest hij massa door zijn versnelling,deze vormt een staart.

Als een zwaare massa tot stilstand komt bij T0 en richting>>>>> > met snelheid C kan alle energie vrijkomen,die hem door beweging en zwaartekracht bij elkaar houdt.

Neemt zijn snelheid af,begint de tijd weer te lopen en klonterd de massa zich weer en kan er beweging ontstaan in een andere richting als de C richting.Energie wordt weer opgeslagen binnen de massa.

Gokje hoor... :wink:

Een foton ondervind bij vertrek zwaartekracht hierdoor kan het zijn dat door de vertreksnelheid en aantrekingskracht tot het atoom zijn massa uit elkaar getrokken wordt tot T0 en snelheid C met Massa M0 in de vorm van puure E.

Zou de golf kunnen ontstaan door de massa van het elektron die ruimte/tijd buigt waardoor deze energie een golf meekrijgt,doordat ruimte/tijd gebogen is rond het elektron zelf :shock:

Gokje hoor. :wink:

En als T relatief is wat zegt dat dan over T0 ;)

De snelheid van een klok hangt af van een gravitatie veld , hoe minder de gravitatie , hoe sneller de klok loopt. :?:

En hoe sneller de klok beweegt hoe langzamer hij loopt. ;)

De aarde heeft trouwens ongeveer 60087.94 lichtjaar er op zitten. :wink:
Bert

TuuT schreef:
Bert schreef:

Hoe verloopt volgens jou de tijd als wij samen op een bankje naar een atoom H kijken en het atoom H heeft voor ons r 20cm.

Jij komt met een foto aan die volgens jou kennelijk iets bijzonders weergeeft. Het lijkt mij dat jij nu aan zet bent en eerst eens aan moet geven wat er voor bijzonders aan die foto is voordat ik daar over kan beginnen na te denken (en laat alsjeblieft die overdaad aan emoticons achterwege).
Blackowl

kunnen jullie die foto ff posten hier aub, mn browser wil hem niet openen :shock:
TuuT

Bert schreef:
TuuT schreef:
Bert schreef:

Jij komt met een foto aan die volgens jou kennelijk iets bijzonders weergeeft. Het lijkt mij dat jij nu aan zet bent en eerst eens aan moet geven wat er voor bijzonders aan die foto is voordat ik daar over kan beginnen na te denken (en laat alsjeblieft die overdaad aan emoticons achterwege).
Als licht niet sneller of langzamer kan,hoe verklaar je dan dat het licht verschuift binnen het spectrum aan de randen van het zwartegat.

(The STIS data on the right shows the rotational motion of stars and gas along the slit. The change in wavelength records whether an object is moving toward or away from the observer. The larger the excursion from the centerline — as seen as a green and yellow picture element (pixels) along the center strip, the greater the rotational velocity. If no black hole were present, the line would be nearly vertical across the scan.)
Bert

TuuT schreef:Als licht niet sneller of langzamer kan,hoe verklaar je dan dat het licht verschuift binnen het spectrum aan de randen van het zwartegat.

(The STIS data on the right shows the rotational motion of stars and gas along the slit. The change in wavelength records whether an object is moving toward or away from the observer. The larger the excursion from the centerline — as seen as a green and yellow picture element (pixels) along the center strip, the greater the rotational velocity. If no black hole were present, the line would be nearly vertical across the scan.)
Ik begrijp wat je bedoelt. Ondanks het feit dat licht in vacuum, lokaal gemeten altijd dezelfde snelheid heeft kan licht wel energie verliezen, en dat is wat er gebeurt als het licht uit de buurt van het zwarte gat kom, en minder energie betekent een lagere frequentie. Overigens moet je wel bedenken dat de snelheid van het licht altijd lokaal gemeten moet worden. Als je ver van het zwarte gat probeert de lichtsnelheid in de buurt van het zwarte gat te meten kun je wel degelijk andere waarden vinden, vooropgesteld dat je in staat bent een fatsoenlijk meetvoorschrift te bedenken. Niet alleen het doppler effect zorgt voor een verschuiving van het spectrum.
TuuT

kunnen jullie die foto ff posten hier aub, mn browser wil hem niet openen :shock:
Mij lukt het niet...En tevens werkt mijn rechtermuisknop met t0 sinds gisteren :?:
TuuT

Bert schreef:
TuuT schreef:Als licht niet sneller of langzamer kan,hoe verklaar je dan dat het licht verschuift binnen het spectrum aan de randen van het zwartegat.

Ik begrijp wat je bedoelt. Ondanks het feit dat licht in vacuum, lokaal gemeten altijd dezelfde snelheid heeft kan licht wel energie verliezen, en dat is wat er gebeurt als het licht uit de buurt van het zwarte gat kom, en minder energie betekent een lagere frequentie. Overigens moet je wel bedenken dat de snelheid van het licht altijd lokaal gemeten moet worden. Als je ver van het zwarte gat probeert de lichtsnelheid in de buurt van het zwarte gat te meten kun je wel degelijk andere waarden vinden, vooropgesteld dat je in staat bent een fatsoenlijk meetvoorschrift te bedenken. Niet alleen het doppler effect zorgt voor een verschuiving van het spectrum.
Hey....Dat is vreemd,licht kan energie verliezen....

Als het licht energie verliest,waar blijft het dan? 8)
Blackowl

Jullie zijn volgens mij een beetje in de war gebracht door de titel van dit forum. Licht gaat altijd rechtdoor in het vacuum (de ruimte), gezien vanuit de foton. Het effect van zwaartekracht op licht is indirect. Zwaartekracht kan de ruimte vervormen, waardoor licht een andere weg kiest dan hij normaal zou doen. Jullie hebben toch wel eens van het proefje van een ijzeren kogel in een vlak kussen gehoord? Een grote massa verbuigt space-time op een soortgelijke manier. Licht kiest altijd de korste weg ( de zogenaamde null-geodesic).

[url=http://%20%5burl=http://www.light-cards.com/Unified%20Theory.html%5dhttp://www.light-cards.com/Unified%20Theory.html][url="http://www.light-cards.com/Unified%20Theory.html"]http://www.light-cards.com/Unified%20Theory.html[/url] [/url]

als je het plaatje helemaal onderaan bekijkt moet je in gedachten houden dat de rest van de ruimte zo vlak is als een a4tje. In het centrum van het zwarte gat staat de tijd 'stil'. Wiskundigen noemen het een singulariteit.

Langs de randen omhoog moet de foton een enorme afstand af leggen; wat wij beter begrijpen in termen van tijd. De foton gaat nooit harder of zachter dan ongeveer 3*10e10 cm/s.
Miller and Homan, for the first time, found a connection between two important characteristics of black hole observations: quasi-periodic oscillations (QPOs) and the broad iron K line. QPOs refer to the way the X-ray light seems to flicker. The broad iron K line refers to the shape of a spike on a spectrogram (a tool scientists use to analyze light characteristics such as energy). Light from iron atoms emitted at a specific frequency creates a bright line in the spectrogram. The line is broadened, or stretched to lower energies, because the light loses energy as it climbs out of a gravitational well.
Inderdaad, de fotonen verliezen energie als ze uit het zwarte gat weten te ontsnappen. Het komt omdat ze ijzeratomen tegenkomen, die zijn blijven hangen bij de vorming van het zwarte gat. Zwaartekracht heeft hier dus niets mee te doen!!! (denk ik, maar door de laatste zin in mijn quote ben ik wel een gaan twijfelen :shock: )
Elmo

De inhoud van deze link is zeker geen geaccepteerde natuurkunde. Discussies hierover behoren dan ook in het Theorie Ontwikkel forum.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Blackowl

dat weet ik wel, het ging me alleen om het plaatje waarin de vervorming van space-time bij een zwart gat accuraat is weergegeven.
TuuT

Blackowl schreef:Jullie zijn volgens mij een beetje in de war gebracht door de titel van dit forum. Licht gaat altijd rechtdoor in het vacuum (de ruimte), gezien vanuit de foton. Het effect van zwaartekracht op licht is indirect. Zwaartekracht kan de ruimte vervormen, waardoor licht een andere weg kiest dan hij normaal zou doen. Jullie hebben toch wel eens van het proefje van een ijzeren kogel in een vlak kussen gehoord? Een grote massa verbuigt space-time op een soortgelijke manier. Licht kiest altijd de korste weg ( de zogenaamde null-geodesic).

[url=http://%20%5burl=http://www.light-cards.com/Unified%20Theory.html%5dhttp://www.light-cards.com/Unified%20Theory.html][url="http://www.light-cards.com/Unified%20Theory.html"]http://www.light-cards.com/Unified%20Theory.html[/url] [/url]

als je het plaatje helemaal onderaan bekijkt moet je in gedachten houden dat de rest van de ruimte zo vlak is als een a4tje. In het centrum van het zwarte gat staat de tijd 'stil'. Wiskundigen noemen het een singulariteit.

Langs de randen omhoog moet de foton een enorme afstand af leggen; wat wij beter begrijpen in termen van tijd. De foton gaat nooit harder of zachter dan ongeveer 3*10e10 cm/s.
Miller and Homan, for the first time, found a connection between two important characteristics of black hole observations: quasi-periodic oscillations (QPOs) and the broad iron K line. QPOs refer to the way the X-ray light seems to flicker. The broad iron K line refers to the shape of a spike on a spectrogram (a tool scientists use to analyze light characteristics such as energy). Light from iron atoms emitted at a specific frequency creates a bright line in the spectrogram. The line is broadened, or stretched to lower energies, because the light loses energy as it climbs out of a gravitational well.
Inderdaad, de fotonen verliezen energie als ze uit het zwarte gat weten te ontsnappen. Het komt omdat ze ijzeratomen tegenkomen, die zijn blijven hangen bij de vorming van het zwarte gat. Zwaartekracht heeft hier dus niets mee te doen!!! (denk ik, maar door de laatste zin in mijn quote ben ik wel een gaan twijfelen :shock: )
Zwaare massa's beinvloeden dus wel degelijk de ontsnappings snelheid van licht.

Een klok die bij zwaare massa's geplaatst wordt,loopt immers trager als waneer dit niet zo is.Als t0 is voor licht kan deze niet trager lopen...Hij kan dan hoogstens snelheid verliezen.Door het verlies aan snelheid moet de klok voor het licht nadat het de zwaare massa heeft verlaten (ontsnapt is) iets sneller gaan lopen.Het licht kent dan geen t0 meer,toch kan het blijven bestaan......Waar blijft nu het verlies aan energie :?:

Men kan ook zeggen....Licht dat geproduceerd is bij zwaare massa,kent een laagere Energie hoeveelheid.De ontsnapings Energie voor licht,ligt lager bij zwaare massa's.Maar dit neemt niet weg dat licht dus wel degelijk kan blijven bestaan waneer space/time zijn normaale (voor ons normaale) omstandigheden terug krijgt.Het licht doet zich dan alleen anders aan ons voor.....Spectrum verschuiving.

Maar elke foton zal er niet anders uit zien als zijn broertje zo als wij die kennen vermoed ik.

Met onze optische kijkers kunnen wij waarschijnlijk bepaalde fotonen niet zien die onder nog laagere snelheden zijn ontsnapt. :wink:

Terug naar “Natuurkunde”