Er wordt gezegd dat een 'verloren'cell door de bloedbaan naar een andere lokatie gaat. Echter bij bloeddonaties wordt er nooit bloed op kankercellen geinspecteerd...
Enig idee hoe dit zit
Iemand met uitgezaaide kanker die dat nog niet weet en aan de eisen voldoet moet bloed doneren waar toevallig kankercellen inzitten die lang genoeg overleven om gedoneerd te worden om vervolgens niet opgeruimd worden door het immuunsysteem van de 'host' waardoor deze de kans krijgen zich te nestelen op een plek die de gelegenheid biedt voor die desbetreffende cel om te overleven en zich te vermenigvuldigen.robov99 schreef:Er wordt gezegd dat een 'verloren'cell door de bloedbaan naar een andere lokatie gaat. Echter bij bloeddonaties wordt er nooit bloed op kankercellen geinspecteerd...
Enig idee hoe dit zit
Kanker kan zich inderdaad verplaatsen door het bloed, maar ook niet zo makkelijk. De omstandigheden moetenrobov99 schreef:Ok, bedankt voor je reachte.
Ik geloof niet dat ik kanker kan krijgen van het krijgen van bloed, maar ik snap niet waarom de theorie zegt dat de cellen zich verplaatsen via de bloedbaan, en dat ze die bij een bloeddonatie niet controleren.
Is een beetje hetzelfde als:Heb je toevallig ook de naam van een studie waarin de kankercellen in het bloed zijn aangetoond ?
In de orde van grootte.Het kansgetal dat hierboven wordt aangehaal lijkt me op het eerste zicht een pure gok, er is geen enkele aanwijzing waarom dat getal zo klein zou zijn.
Welke andere cellen in het bloed? 'Normaal' donorbloed bestaat uit rode bloedcellen en niets meer. De rode bloedcellenWaarom zou het acceptorlichaam per se een immuunrespons hebben op die kankercel? Het heeft toch ook geen immuunreactie op de andere cellen in dat bloed? Bovendien kan het heel goed zijn dat dat bloed terecht gaat komen bij mensen die immunosupressed zijn en waar er dus al helemaal geen immuunreactie gaat zijn.
Misschien heb ik het slecht uitgedrukt. Ik ging ervan uit dat je verschillende types van bloedtransfusies hebt. Degene wara jij het over hebt is degene waar gewassen erytrocyten in een voedingsvloeistof worden gegeven, hiervoor zijn speciale leukocytfilters nodig en moet meermaals gewassen worden met allerhande zoutbuffers,..., dit wordt niet bij een standaard donatie gedaan denk ik, wel bij bepaalde volledige transfusies of personen die zeer vaak en zeer veel transfusies nodig hebben,.... Daar heb je uiteraard geen immuunrespons, behalve uiteraard op die specifieke epitopen op de erytrocyt indien deze van een ander type zijn dan diegene van de acceptor. Als ik het goed voorheb, gebeurt er meestal slechts een uitzuivering van het bloed, waardoor men a) een groot deel van het plasma weerhoudt b) een buffy coat waarin o.a. het grootste deel van de leukocyten zit en c) de overige oplossing die bestaat voor het grootste deel uit de erytrocyten en verschillende eiwitten. Deze c) is volgens mij in de meeste landen de standaardoplossing die men gebruikt om bij te geven aan een acceptor. In deze oplossing zit dus een klein beetje plasma, veel erytrocyten, een klein beetje andere figurele elementen en dan nog wat andere stoffen die je in je bloed zoal vindt.anusthesist schreef:In de orde van grootte.
Welke andere cellen in het bloed? 'Normaal' donorbloed bestaat uit rode bloedcellen en niets meer. De rode bloedcellen
hebben slechts een aantal polysacchariden op hun membraan waar uiteraard op gescreend wordt; de verschillende
bloedgroepen met hun verschillende antigenen. Een kankercel echter dat niet overeenkomt met het immuunsysteem van de host,
zal een immuunreactie op gang brengen, ook door de verscheidene membraanreceptoren.
komt van: sanquin websiteWie een 'bloedtransfusie' nodig heeft, krijgt door de bank genomen uitsluitend rode-bloedcelconcentraat. Dit is het geval indien de hoeveelheid erytrocyten (het hemoglobinegehalte) van de patiënt te laag is, bijvoorbeeld door bloedverlies of een stoornis in de bloedcelaanmaak in het beenmerg. Een tekort aan bouwstenen (ijzer, vitamine B12, foliumzuur) of een ziekte kan leiden tot bloedarmoede, ofwel anemie. Men is dan snel vermoeid, kan weinig fysieke arbeid verrichten, is kouwelijk en ziet bleek.
Patiënten die meermalen een erytrocyten-transfusie hebben ontvangen kunnen afweerstoffen vormen tegen de witte bloedcellen die nog in het rode-bloedcelconcentraat aanwezig zijn. Deze leukocyten dragen donor-specifieke HLA- (Human Leucocyte Antigen) of transplantatie-antigenen, die een immunologische reactie kunnen oproepen bij de ontvanger. Door deze afweerreactie worden de witte bloedcellen van de donor afgebroken waardoor de patiënt hoge koorts kan krijgen. Daarom is het belangrijk patiënten die langdurig van bloedtransfusies afhankelijk zijn, van het begin af aan te behandelen met bloedproducten die geen of zeer weinig leukocyten bevatten (minder dan 5 miljoen per product).
Ik heb alleen ervaring met Packed Cells als donorbloed.Misschien heb ik het slecht uitgedrukt. Ik ging ervan uit dat je verschillende types van bloedtransfusies hebt. Degene wara jij het over hebt is degene waar gewassen erytrocyten in een voedingsvloeistof worden gegeven, hiervoor zijn speciale leukocytfilters nodig en moet meermaals gewassen worden met allerhande zoutbuffers,..., dit wordt niet bij een standaard donatie gedaan denk ik, wel bij bepaalde volledige transfusies of personen die zeer vaak en zeer veel transfusies nodig hebben,.... Daar heb je uiteraard geen immuunrespons, behalve uiteraard op die specifieke epitopen op de erytrocyt indien deze van een ander type zijn dan diegene van de acceptor. Als ik het goed voorheb, gebeurt er meestal slechts een uitzuivering van het bloed, waardoor men a) een groot deel van het plasma weerhoudt b) een buffy coat waarin o.a. het grootste deel van de leukocyten zit en c) de overige oplossing die bestaat voor het grootste deel uit de erytrocyten en verschillende eiwitten. Deze c) is volgens mij in de meeste landen de standaardoplossing die men gebruikt om bij te geven aan een acceptor. In deze oplossing zit dus een klein beetje plasma, veel erytrocyten, een klein beetje andere figurele elementen en dan nog wat andere stoffen die je in je bloed zoal vindt.
Dat klopt:Mijn (welliswaar beperkte) ervaring zegt me toch dat er bij die packed cells een vorm is voor de standaard patiënt, die je dus op de normale diensten altijd zal gebruiken. En de speciale vorm voor special cases, waaron immunogecomprimeerde patienten.
Ik heb toch niet gezegd dat er géén speciale vorm is voor immunogecompromitteerde patienten? We praten volgensPRBCs may be leukoreduced, in which white blood cells have been removed form the blood, and can also be irradiated, which is reserved for patients who are immunosuppressed.