Het gaat een beetje rammelen. Ik denk dat Raul in wezen existentialistisch denkt, maar daar niet helemaal vrede mee heeft en toch dingen wil bewijzen.
Zoals Eric (E.Desart) al opmerkte, het gaat in wezen over het bestaan van een "absolute waarheid". Ik denk dat in het taalgebruik "weten" inderdaad slaat op het kennen van delen van die waarheid, terwijl "geloven" kan slaan op het zonder klinkklaar bewijs aannemen van delen van die waarheid, maar ook op het voor waar aannemen van on-toetsbare zaken. Geloven in religieuze zin heeft dan betrekking op het tweede; de individuele gelovige meent te weten wat hij gelooft - da's waar, anders zou hij het niet geloven.
Elke kennis is subjectief maar dat geeft niet; zo heb ik jarenlang een dispuut gehad met mijn vader, die wiskundeleraar was, of evenwijdige lijnen elkaar in het oneindige snijden (zijn definitie) of elkaar zelfs in het oneindige niet snijden (mijn definitie). In de praktijk maakt het niets uit. Het objectieve feit was dat er een exact idee was van evenwijdige lijnen; die van mijn vader waren net zo evenwijdig als de mijne. Een ander voorbeeld: De aarde en de maan trekken elkaar aan. Hoe je denkt dat dat komt kleurt je idee van die kennis enigzins: gravitatie d.m.v. gravitonen(?), kromming van ruimte-tijd(?) - waarschijnlijk zijn er andere ideeen. Een objectief feit is dat ze elkaar aantrekken en niet afstoten. Er is dus ergens een werkelijkheid die we willen verklaren. De een komt daar verder mee dan de ander; die heeft dan meer kennis van zaken dan de ander als zijn verklaringen juist zijn.
Tenslotte: Ik heb een gruwelijke hekel aan precieze "political correctness", maar ik zou Raul erop willen wijzen dat ook kinderen van prostituees twee biologische ouders hebben, al kennen ze ze misschien niet allebei. Misschien weet absoluut niemand hun identiteit, maar daarom bestaan ze nog wel. Eigenlijk een mooi voorbeeld van de onbekende objectieve waarheid, als ik er even over doordenk.
Puzzels