Mother is the name for God on the lips and hearts of all children.
Moderator: Rhiannon
Mother is the name for God on the lips and hearts of all children.
Waarbij opgemerkt moet worden dat het moederlijke slechts imaginair is. Het komt -zo viel mij zojuist op- wel aardig overeen met je eerdere uitspraak: 'In zekere zin is een god de personificatie van macht voor iemand die machteloos is'.Zoals een kind zijn toevlucht zoekt bij zijn moeder?
Het is een overbodig vraagje dat door de materialist echter graag wordt gesteld.Misschien een overbodig vraagje: hoe is God dan ontstaan? Of gaat dat het menselijk bevattingsvermogen te boven?
Hildebrand,Het is een overbodig vraagje dat door de materialist echter graag wordt gesteld.
Zelfs als overduidelijk wetenschappelijk bewijs voor een (niet materiële) God waarneembaar zou zijn, dan nog moet men deze bewijzen ontkennen en verwerpen omdat de intollerante vooringenomenheid van materialisten vereist dat (een niet-materiële) God niet bestaat. (zoek: secularist bigot)It is not that ... science somehow compel us to accept a material explanation of the phenomenal world, but, on the contrary, that we are forced by our a priori adherence to material causes to create an apparatus of investigation and a set of concepts that produce material explanations, no matter how counter-intuitive, no matter how mystifying to the uninitiated. Moreover, that materialism is absolute, for we cannot allow a Divine Foot in the door. The eminent Kant scholar Lewis Beck used to say that anyone who could believe in God could believe in anything. To appeal to an omnipotent deity is to allow that at any moment the regularities of nature may be ruptured, that miracles may happen.
Net zoals de mieren aan mijn achterdeur niet begrijpen hoe ver en hoe groot Amerika eigenlijk wel is, of wat de definitie is van God, net zo goed weet ik het ook nietGod zou mogelijk kunnen zijn:
-Het meest zuivere en pure dat zich laat denken, namelijk het Niets.
-Alle verlangens en angsten waar de mens zich mee geconfronteerd ziet (Feuerbach).
-Het overstijgen van het talige bewustzijn richting de sublieme ervaring. Denk hierbij aan het ervaren van en opgaan in een muziekstuk.
-De waarheid (dat zou kunnen aangezien de kans evenzeer heel klein is dat deze bestaat). Dit lijkt sterk op de eerste definitie van het Niets.
-Niets meer dan een woord met een zekere invloed op onze culturele geschiedenis. Maar als zodanig wel degelijk aanwezig!
Dat lijkt mij vooralsnog niet nodig.Zelfs als overduidelijk wetenschappelijk bewijs voor een (niet materiële) God waarneembaar zou zijn, dan nog moet men deze bewijzen ontkennen en verwerpen omdat Vooraleer hier een slotje verschijnt...
Als je boos wilt worden om een opmerking van mij is dat geheel aan jou. Ik zou je adviseren het hoofd koel te houden.E.Desart schreef:Hildebrand,
Er is geen probleem met wat jij een definitie van God vindt. Zolang het begrip "vinden" duidelijk is.
Je inleiding met het woord materialist echter wijst op je eigen beperktheid.
Als ik je ernstig neem wordt ik boos. Dus vermoed ik dat dit niet de bedoeling was.
Waarom niet? Er wordt toch een definitie (zie onderwerp draad) voor God gevraagd?@Hildebrand: Ik denk dat je nu iets te specifiek bent voor het huidige onderwerp. Al deze aanvullende eigenschapen en kwaliteiten zijn niet echt relevant voor de titel god of God.
Die uitglijer van Richard Lewontin kende ik al. De man had het niet mooier kunnen stellen.qrnlk schreef:Wat betreft materialisten is het wellicht interessant om het volgende citaat aan te halen.
("Richard Lewontin")
It is not that ... science somehow compel us to accept a material explanation of the phenomenal world, but, on the contrary, that we are forced by our a priori adherence to material causes to create an apparatus of investigation and a set of concepts that produce material explanations, no matter how counter-intuitive, no matter how mystifying to the uninitiated. Moreover, that materialism is absolute, for we cannot allow a Divine Foot in the door. The eminent Kant scholar Lewis Beck used to say that anyone who could believe in God could believe in anything. To appeal to an omnipotent deity is to allow that at any moment the regularities of nature may be ruptured, that miracles may happen.
Zelfs als overduidelijk wetenschappelijk bewijs voor een (niet materiële) God waarneembaar zou zijn, dan nog moet men deze bewijzen ontkennen en verwerpen omdat de intollerante vooringenomenheid van materialisten vereist dat (een niet-materiële) God niet bestaat. (zoek: secularist bigot).
Er is hier helemaal niets zo klaar als een klontje, gewoonweg omdat we in andere zaken geloven. Uit je posts maak ik op dat je naar het pantheïsme neigt (mijn excuses als ik het fout heb), maar dat betekent niet dat iedereen jouw wereldbeeld deelt of overtuigd wordt door jouw argumenten.God is het enige dat er bestaat. Alles bestaat 'in' god. Onze ijdelheid ziet ons liever afgescheiden van het geheel, maar dat wil nog niet zeggen dat wij ook daadwerkelijk afgescheiden zijn. Alles is een geheel, ook al bestaat het geheel uit talloze vormen van verscheidenheid. Bewustzijn maakt hier onmiskenbaar deel uit. Bewustzijn is onderdeel van gods schepping. Aangezien de schepping gods manifestatie is, dus heeft hij ook bewustzijn. Dat is toch zo klaar als een klontje?
Het heeft iets grappig, de evidentie waar mensen niet te beantwoorden vragen, mee beantwoorden.Er is hier helemaal niets zo klaar als een klontje, gewoonweg omdat we in andere zaken geloven.
Nu terug naar de grote schepping, wil ik deze vraag aan u voorleggen: Zijn wij mensen niet het zelfdenkend vermogen (bewustzijn) van de schepping om ons heen?