De reden dat ik de CO2 en CH4 uitstoot van de koe oranje heb gekleurd, is omdat je je in dit geval eerst moet afvragen: is dat een probleem voor het klimaat en milieu? Het IPCC zegt van wel in een eindrapport naar de politici toe (niet academici, dus dat kan best een ja/nee antwoord zijn), maar de wetenschappelijke basis is helemaal zo zeker niet. Dit is dus weer een discussie op zich die je kan gaan voeren
Het IPCC rapport is een stuk uitgebreider dan de "summary for policy makers". De wetenschappelijke basis is zeer solide en omvat duizenden wetenschappelijke artikelen. Uit die wetenschappelijke basis rolt een zeer duidelijke conclusie: De Aarde warmt op, en dit wordt veroorzaakt door een stijging van broeikasgassen in de atmosfeer, ten gevolge van menselijk handelen. Of het deel afkomstig van veehouderij een significante bijdrage vormt ten opzichte van de overige uitstoot is een tweede, en zonder die concrete cijfers is het denk ik redelijk om het "oranje" te laten.
Een koe wordt nog voor andere zaken gebruikt dan vlees of melk, dus of we nu vegetarisch zijn of niet, de milieu-inpact zal er weinig door wijzigen, zeg je.
Kleine wijziging: "weinig" moet zijn "minder".
Zo had ik het nog niet bekeken! Een waarheid als een koe, zullen we maar zeggen
Hoe groot die tempering van de milieu-inpact dan is, dat weten we wel nog niet. Oranje is dus billijk.
Dit zeg je over "veeteeltalternatieven zijn even onschadelijk". Ik had eerder bij Ruddiman (2003) al aangehaald dat het klimaat hier 5000 jaar geleden mogelijks al door werd beïnvloed. We moeten dit argument in het beste geval "oranje" laten.
Ik weet niet of dit een bewuste of onbewuste typfout is, maar de term "onschadelijk" is niet van mij afkomstig, noch van jezelf in je eerdere bijdrage. Ik heb je verwijzing naar Ruddiman gezien. Ik neem aan dat je dus ook bekend bent met het feit dat Ruddimans hypothese tot een behoorlijke stroom van comments heeft geleid. Daar is het laatste woord niet over gesproken. Maar belangrijker nog, het gaat hier om twee verschillende fenomenen. Wat Ruddiman beschrijft is een toename van methaan en CO
2 in de atmosfeer ten gevolge van het platbranden van bossen t.b.v. akkerbouw. Dat is iets anders dan dat men soja gaat eten in plaats van rundvlees, in een wereld waar die bossen allang zijn platgebrand en de landbouwgrond er gewoon ligt.
Verder zou ik nog willen opmerken dat alles wat betreffende ziektes en afwijkingen op de mens gaat, ook zeker in het groen moet (of oranje indien niet bewezen). Milieu is niet enkel de boompjes, het zeewater, de visjes en de plantjes! Als er 1 ding in het midden van het milieu (frans, letterlijk: het midden) staat, is het de mens wel. Wat schadelijk is voor ons, is dus evenzeer milieu.
Milieu omvat alle organismen, dus ook de mens. Zaken die schadelijk of hinderlijk voor de mens zijn, horen vertegenwoordigen dus inderdaad een belasting van het milieu. Maar om daarom de gehele volksgezondheid ook maar onder het kopje "milieu" te vegen gaat me te ver. Dat is voornamelijk om de volgende reden: Alle gezondheidseffecten die er genoemd zijn betreffen directe effecten van de consumptie op de gezondheid van degene die het consumeert. Milieu gaat juist over collectieve effecten.
Om het heel concreet uit de drukken aan de hand van een van de argumenten: Of de toekomstige zoons van een zwangere vrouw nu wel of niet minder sperma produceren omdat ze biefstukjes eet tijdens de zwangerschap heeft geen klap te maken met duurzaamheid, klimaat of uberhaupt met de vraag of "we" minder vlees zouden moeten eten. Die beslissing is aan de vrouw zelf. Het is ook niet goed als ze tijdens de zwangerschap alcohol drinkt, maar moeten we daarom iedereen het drinken van alcohol verbieden, of volgt hieruit dat alcohol drinken slecht is voor het milieu? Twee keer nee, als je het mij vraagt, en dus "rood" voor zo een argument.