Vorig jaar stond een interessant stuk in het Algemeen Dagblad dat zwarte gaten toch lekken. Ik wil deze qwestie eventje aanhalen, dat niet alles wordt op gezogen. Ik zal binnenkort de exacte inhoud en datum vermelden
Hier het beloofde stuk uit het Algemeen Dagblad, waarvan ik dacht dat deze uit 2004 was, maar deze dateert van 29-10-2001, pagina 7:
ZWARTE GATEN LEKKEN TOCH ENERGIE
"Zwarte gaten zijn de monsters van het heelal. Wat ze opslokken, kan niet ontsnappen. Dat dachten sterrenkundigen altijd. Nu blijkt dat er toch energie uit het gat naar buiten glipt. Via een magneetveld, net als bij een fietsdynamo.
Het is opmerkelijke conclusie, die Europese en Amerikaanse ruimtevaartorganisaties ESA en NASA deze week naar buiten brachten. Uit de metingen van de ruimtesateliet XMM-Newton blijkt dat er in de buurt van een zwart gat in het stelsel MCG-6-30-15 meer energie wordt uitgestraald dan verwacht. "Er moet daar eeen extra energiebron zijn, die dit verschil verklaart", legt de Duitse onderzoeker Jorn Wilms van ESA uit. "En hoogst waarschijnlijk is dat het zwarte gat zelf. Terwijl er altijd werd gedacht dat niets aan de aantrekkingskracht van een zwart gat kan ontsnappen".