Weet ik. Ik bedoelde dat het me beter lijkt om eigenschappen van God die we willen gaan onderzoeken, af te leiden uit een theorie. Vermits er door de eeuwen nogal wat getheoretiseerd is, kan iemand ons zo misschien op weg helpen.Een "theory driven approach" zou betekenen dat je zelfs een theorie zou moeten hebben, wat nog een stapje verder gaat dan alleen een operationalisering van een begrip.
Maar lengte, gewicht, leeftijd, inkomen, ... Zijn toch écht anders: dikwijls kan je meteen zien of iets die eigenschappen heeft, en anders kan je het afleiden. Wat geluk betreft kun je bevragingen gaan doen, met Likert-schalen o.i.d. Tenzij je het onderzoek al biddend wil doen, zal zoiets hier ook niet lukken, lijkt me.Over lengte, gewicht, leeftijd, maar ook over inkomen en geluk heb je niet per se een theorie nodig om toch tot een meting te komen.
Edit (1): Bovendien is het bestaan van die dingen duidelijk. Bij "geluk" zou je daar eventueel over kunnen discussiëren, maar dat wordt nominalisme vs. realisme...
Da's al ietsje duidelijker.Voor de duidelijkheid: een definitie geven kan natuurlijk altijd, maar aangezien daar al een topic over is, wil ik daar uit de buurt blijven, dus mijn voorstel was een operationele definitie.
Edit (2): Aansluitend op (1): qrnlk's definitie vertrok van observeerbare zaken, en gaf daar een andere naam aan (ook dat was dus een poging tot operationalisatie en ging van realistisch naar nominalistisch).
Puzzels