Wat gebeurt er in iemand zijn hersenen als er toevalligheden voorkomen?
Ik had zelf iets heel toevalligs meegemaakt en ik ben benieuwd naar wat de consequenties er van kunnen zijn van hoe mensen te beïnvloeden zijn na zo'n situatie. (ik lees tegenwoordig ook het boek van Cialdini "Influence").
Ik was aan het uitgaan in Paradiso en er begon een happy birthday liedje te spelen. Een vrouw vroeg voor de grap of ik jarig was en een paar seconden later waren we voor de grap elkaars sterrenbeeld aan het raden.
We hadden elkaars sterrenbeeld in 1 keer goed geraden. een kans van 1 op de 144. En je gaat ook niet iedereens sterrenbeeld raden, dus het is ook niet zo dat ik aan 144 keer raden zal komen (tenzij ik voor de grap een experiment op ga zetten). Maar nou vroeg ik me af wat er gebeurt in de hersenen met dit soort situaties.
Wordt het 'beloningssysteem' in de hersenen geactiveerd bijv.?
Ikzelf had namelijk het vreemde gevoel van verbondenheid gekregen toen ik haar sterrenbeeld ook goed raadde (nadat ze die van mij goed had geraden). Alleen vind ik dat nergens op slaan, want in principe kende ik haar verder helemaal niet.
Wat ikzelf dacht was dat er 2 dingen gebeurde:
- Zij raadde mijn sterrenbeeld goed en ze voelde zich daardoor een beetje speciaal en kreeg het gevoel dat ze geluk had in het gokken van sterrenbeelden
- Ik raadde haar sterrenbeeld goed en toen kreeg ik het gevoel alsof we 'lotsbestemden' waren (ik geloof niet eens in zoiets, alleen emoties blijven raar) en kreeg ik het gevoel dat we elkaar om de 1 of andere reden elkaar al kende.
Ik kreeg het gevoel dat zij er ook zo over dacht want ze stelde zichzelf daarna gelijk voor uit alle verbazing.
Ik vind het wel interessant om te weten welke onderbewuste processen hier nou bij komen kijken en waar dit soort reacties nog meer bij gebeuren. Ik vermoed ook dat dit ongeveer dezelfde reactie is op een goocheltruck die live wordt uitgevoerd wat echt op 'magie' lijkt. Of een gedachtenlezer die jouw gedachtes in 1 keer leest. Alleen het speciale in deze situatie is dat er niet een statusverschil was ontstaan van persoon & gedachtenlezer, maar dat we beiden de 'gedachtenlezers' waren. Volgens mij gebeuren er dan hele rare dingen in het onderbewuste als mensen elkaars gedachte toevallig 1 keer goed hebben (zoals in ons geval).
Ik heb onderzoeken gelezen met dat als je dezelfde geboortedatum hebt of dezelfde voornaam dat mensen elkaar dan al gelijk aardiger vinden en dat is in mijn ervaring ook zo dan dacht ik altijd zoiets van:"leuk we hebben dezelfde naam", alleen in deze situatie was het zowel aan mijn als aan haar reactie te zien dat het wel verder ging als "leuk we hebben dezelfde naam", we hadden eerder de vraag in ons hoofd zitten:"Wie ben jij...?!" Mijn nieuwsgierigheid kwam bewust gezien vooral uit het feit, omdat we elkaars sterrenbeeld goed hebben geraden. Wat er onderbewust denk ik is gebeurd, is dat ik dacht:"Wij moeten elkaar ergens van kennen. Maar waarvan?"
Iik snap er nauwelijks iets van, wat er dan precies gebeurt tussen onze oortjes.
Wat zijn jullie gedachtes hierover?
Zijn hier ook onderzoeken over te vinden?
Puzzels