Zonder waarnemer zou het heelal dus niet bestaan??
Inderdaad, maar we moeten uitkijken dat we zo'n waarnemer niet gaan vergelijken met ons eigen bewustzijn of er een godsbegrip van maken. Verder is het heelal en elke mogelijkheid als een compleet ander heelal reeds in potentie als tijdruimteveldstructuur aanwezig. Het is de waarnemer die ervoor zorgt dat een bepaalde mogelijke werkelijkheid ervaren wordt. Echter de kleinste waarnemer manifesteerd het kleinste heelal hetgeen misschien niet meer is dan een half foton. Half foton? Misschien is dat wel dat zogenaamde Higgsdeeltje... Wanneer ik de gelegenheid krijg en men geinteresseerd is, zal ik dat grafisch proberen te laten zien.
Het bewustzijn is een drieledige terugkoppelingslus: filmprojectie (verwachting, intentie, verlangen), manifestatie op het doek (deeltje, werkelijkheid), en waarneming van het gemanifesteerde, de film (bewustwording). Afhankelijk van reeds opgeslagen ervaringen en waarnemingen + nieuwe waarneming, een nieuwe projectie. In mijn verhaaltje (zie eerdere
link) vergelijk ik dat met de werking van een computer. Vandaar dat ik mijn verhaaltje "De Processor" heb genoemd en ik het spelfiguurtje ben.
Hoe vreemd het ook moge klinken, bewustzijn geldt al voor de kleinste deeltjes. Het 'bewustzijn' van een waterstofkern is echter onvergelijkbaar klein tov ons eigen bewustzijn. Desondanks is het 'levend'! Wij bestaan uit miljarden en miljarden deeltjes die zich via een lange, lange evolutionaire weg (intelligent, dankzij de terugkoppeling) en met vallen en opstaan verenigd hebben. In mijn idee reeds vanaf het eerste moment van de Oerknal. Deze afgelegde weg manifesteerd zich in elke cel van ons lichaam, is spiraalvormig en heet DNA. De spiraalvormigheid dankt het aan de structuur van tijd/ruimte waarin spiraalvormige bewegingen de tijdsbeleving bepalen.
Dit is een erg moeilijk concept om zonder verdere grafische en de geometrische kennis van de tijdruimte nader en duidelijker uit te leggen. Ik zou dus eerst de tijdruimte en de oorsprong ervan moeten uitleggen met de daarin ontstane krachten en bewegingen waaruit dan dat bewustzijn met zijn gecreeerde werkelijkheden, van de allergrootste tot de allerkleinste, voortkomt.
Wat ik echter kort kan vertellen aan de hand van mijn idee is dat ons bewustzijn verbonden is met de kern van de Aarde, die weer verbonden is met de kern van de Zon, die weer verbonden is met de kern van het melkwegstelsel. En ook die kern is weer verbonden met het centrum van een cluster melkwegstelsels en dat centrum is uiteindelijk weer verbonden met het puntvormige NIETS. De verbindingen lopen via electromagnetisme en de waarschijnlijk sneller dan licht uitbreiding van aantrekkingskracht. (aantrekkingkracht van het puntvormige NIETS). De gehele procedure van de terugkoppellus veroorzaakt TIJD. TIJD en Bewustzijn zijn twee zijdes van dezelfde medaille.
Al met al helaas een esoterisch aandoende uitleg, maar gebaseerd op een fysieke en wellicht meetbare tijdruimtestructuur. Deze is echter tijdloos en dat betekent dat de huidige causale opvattingen over de werkelijkheid hier niet bruikbaar voor zijn. Het betekent dat men TIJD uit de formules moet schrappen om inzicht in het tijdloze te krijgen. En wanneer toch met TIJD gewerkt wordt, moet men het begrip 'Bewustzijn' als terugkoppellus toevoegen.
Beide mogelijkheden ontbreken volgens mij momenteel in de huidige geaccepteerde fysicatheorien en zouden misschien toch eens bezien moeten worden.
Ik denk dat we stukje bij beetje langzaam mijn verhaal kunnen gaan begrijpen, al zal er nog veel 'vertaald' moeten worden.
Hans, Spelfiguurtje