Puzzel Puzzels
DVR
Artikelen: 0

Re: zwaartekracht

Ah no problemo :shock:
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Jeroen

Ik heb de formule om proberen te zetten zodat ik T kon berekenen. Om mijn formule te testen heb ik de waardes van aarde gebruikt zodat er dus 86400 sec uit zou moeten komen. Maar dat is dus niet het geval en ik weet niet wat ik fout heb gedaan.

hier de formule:

Afbeelding

waardes waren:

Ra=6378*10^3

Ma=5.97*10^24

G=6.67*10^-11
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

DVR

9.8 is een afgerond getal..

De factor G*M/R^2 is ongeveer 9.78 met de door mij gebruikte waarden..

Wellicht dat ze niet helemaal juist zijn, ik heb ze zelf ook maar ff snel van het internet geplukt.. Toch lijkt 9.78 me een redelijke benadering als je ervan uit gaat dat het normaal ongeveer 9.81 is..

De middelpuntzoekende kracht (eigenlijk versnelling omdat we de massa eruit hebben gedeeld) heb ik bij mijn bepaling van het getal 9.8 geheel weg gelaten.. Deze bleek ongeveer 0.03 te zijn..

Eigenlijk had ik dus beter 9.75 dan 9.8 kunnen gebruiken..

Als je het dus nauwkeuriger wilt bepalen, zul je eigenlijk ff moeten zoeken naar de goede waarden voor de straal en de massa (als deze dat nog niet zijn) en zul je dat getal 9.8 ff opnieuw uit moeten rekenen.. Dit kun je natuurlijk doen door de linker factor van de formule in jouw post ff in te vullen..
Jeroen

Misschien als ik het invul met de preciese waardes dat het dan exact op 86400 sec uit zou komen, maar toen ik het uitrekende kwam ik voor T op een compleet andere waarde uit. Niet een verschil van een paar tienden.

Misschien dat ik toch iets helemaal fout doe.

Maar de formule zelf klopt dus wel? Als dat zo is dan kom ik er denk ik wel uit.
DVR

Jeroen schreef:Misschien als ik het invul met de preciese waardes dat het dan exact op 86400 sec uit zou komen, maar toen ik het uitrekende kwam ik voor T op een compleet andere waarde uit. Niet een verschil van een paar tienden.

Misschien dat ik toch iets helemaal fout doe.

Maar de formule zelf klopt dus wel? Als dat zo is dan kom ik er denk ik wel uit.
Je kunt alleen op 86400 uit komen als je aan neemt dat 9.8 correct is.. En in dit geval klopt 9.8 niet! Althans, niet precies..

ads

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Anonymous

Ik ben eruit het klopt nu allemaal, ik weet niet wat ik heb zitten doen eerst, maar dat had gewoon met een rekenfout te maken denk ik.

In iedergeval klopt het nu en kan ik weer vooruit. :shock:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtefysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!