Hallo allemaal!
Ik ben nieuw op het forum en ik ben in de eerste plaats lid geworden omdat ik op zoek ben naar wat meer informatie. Ik probeer namelijk te ontdekken hoe mijn geheugen werkt. Het ene moment heb ik het gevoel dat ik niets kan onthouden terwijl ik (naar mijn idee) nutteloze feitjes of details vaak wél opsla.
Ik heb dyscalculie en toen ik hierop getest werd constateerde de psychologe dat er geen dominantie is van een van beide hersenhelften. Ik vraag me af of dit van invloed is op de manier waarop ik informatie al dan niet opsla.
Lang heb ik gedacht dat ik vooral auditief ingesteld was. Zo maakte ik bijvoorbeeld nooit aantekeningen op school maar onthield ik gewoon wat er gezegd was en hoe. Tijdens een tentamen kon ik die informatie 'terugluisteren' alsof het opgenomen was.
De manier waarop iets gezegd is (toon, snelheid, accent, woordkeus) onthoud ik vaak. Soms op korte termijn maar ook op lange termijn. Zo zijn er bijvoorbeeld veel momenten uit mijn jeugd waarvan ik nog exact weet wat er gezegd werd en hoe. Op deze manier onthoud ik vaak ook beloftes

en telefoonnummers.
Aan de andere kant leerde ik zelden of maar heel kort voor school omdat ik onthield hoe de pagina/het antwoord eruit zag. Ook zie ik het meestal meteen als er iets verplaatst is omdat ik precies weet hoe het stond. Met veel moeite kan ik soms ook straatnamen en telefoonnummers terughalen die ik ergens heb gezien.
Een combinatie van deze komt ook voor (beeld en geluid) maar minder vaak.
Ik vraag me af of dit een soort van fotografisch geheugen is of hoe het anders te typeren valt?
Ik vind het interessant om te weten hoe ik denk en hoe ik er optimaal gebruik van kan maken. Momenteel vind ik het vaak vooral verwarrend omdat ik niet altijd de dingen onthoud die ik wil en dus ook nutteloze info opsla.
Hoop dat iemand hier me meer kan vertellen hierover...??