Puzzel Puzzels
hdeniz14
Artikelen: 0

Re: fotografisch geheugen

Hallo,

ik vind een fotografisch geheugen heel interessant soms als ik er over nadenk word ik een beetje jaloers op mensen die het wel hebben. Het zou me zo cool lijken om al de dingen waarmee je soms moeite hebt te onthouden zo floep in een keer te weten en atlassen uit je kop leren of encyclopedien ofzo.

Wat ik me afvraag is dit: in mijn religie leren wij teksten en verzen uit onze heilige boek uit het hoofd.. waar we geen moeite mee hebben.. Ik heb, buiten dit boek, nog nooit iemand bladzijdes aan tekst horen reciteren. Heb ik nu dan ook een 'fotografisch' geheugen?

groeten

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Mario Kart 8 Deluxe - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

ScienceJapan

Banana schreef:Ik heb  dat als ik een telefoonnummer zie, ik het een week later nog ken.

Of als mijn ouders aan de telefoon aan het praten zijn, is het meestal zo dat ik later (2 maanden of langer) bijna precies weet wat er is gezegd...

Met heel veel dingen heb ik dat, één keer kijken en ik weet het over het algemeen daarom kan ik denk ik ook zo gemakkelijk proefwerken leren en ben ik niet 3 uur (oké, overdreven...) aan het blokken, maar tussen een half uur en een uur...

Veel zeggen dan ook dat ik een fotogragfisch geheugen heb, en ik vermoedt het zelf ook, heb eigenlijk een beetjehetzelfde als Sjorssnors zegt...
Hoi!

Dit had ik ook, ik wist altijd alle telefoonnummers van bedrijven die ik had gebeld en al mijn vrienden (50+).

Op een dag besloot ik om het te testen toen ik in de kamer van mijn broertje stond, ik keek naar een serienummer van aprox. 25-30 cijfers en leerde het uit mijn hoofd door het te lezen. Vervolgens liep ik de kamer uit en probeerde het nummer te herinneren en het lukte.

Ik noem de nummers in volgorde op in mijzelf waarna het gemakkelijk te onthouden is. Bij het onthouden van telefoonnummers gebruik ik ook de locatie van de nummers op een telefoontoestel via een visualisatie om makkelijker meerdere nummers te kunnen onthouden.

Groetjes,

Science Japan
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Lizzle

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op het forum en ik ben in de eerste plaats lid geworden omdat ik op zoek ben naar wat meer informatie. Ik probeer namelijk te ontdekken hoe mijn geheugen werkt. Het ene moment heb ik het gevoel dat ik niets kan onthouden terwijl ik (naar mijn idee) nutteloze feitjes of details vaak wél opsla.

Ik heb dyscalculie en toen ik hierop getest werd constateerde de psychologe dat er geen dominantie is van een van beide hersenhelften. Ik vraag me af of dit van invloed is op de manier waarop ik informatie al dan niet opsla.

Lang heb ik gedacht dat ik vooral auditief ingesteld was. Zo maakte ik bijvoorbeeld nooit aantekeningen op school maar onthield ik gewoon wat er gezegd was en hoe. Tijdens een tentamen kon ik die informatie 'terugluisteren' alsof het opgenomen was.

De manier waarop iets gezegd is (toon, snelheid, accent, woordkeus) onthoud ik vaak. Soms op korte termijn maar ook op lange termijn. Zo zijn er bijvoorbeeld veel momenten uit mijn jeugd waarvan ik nog exact weet wat er gezegd werd en hoe. Op deze manier onthoud ik vaak ook beloftes ;-) en telefoonnummers.

Aan de andere kant leerde ik zelden of maar heel kort voor school omdat ik onthield hoe de pagina/het antwoord eruit zag. Ook zie ik het meestal meteen als er iets verplaatst is omdat ik precies weet hoe het stond. Met veel moeite kan ik soms ook straatnamen en telefoonnummers terughalen die ik ergens heb gezien.

Een combinatie van deze komt ook voor (beeld en geluid) maar minder vaak.

Ik vraag me af of dit een soort van fotografisch geheugen is of hoe het anders te typeren valt?

Ik vind het interessant om te weten hoe ik denk en hoe ik er optimaal gebruik van kan maken. Momenteel vind ik het vaak vooral verwarrend omdat ik niet altijd de dingen onthoud die ik wil en dus ook nutteloze info opsla.

Hoop dat iemand hier me meer kan vertellen hierover...??
Imengine

Ik vind het eerlijk gezegd nogal voorbarig als je op basis van vaststellingen zoals het kunnen onthouden van telefoonnummers gaat besluiten tot het hebben van een fotografisch geheugen. Tenzij je de telefoonnummers na bijvoorbeeld 1 enkele keer gelezen te hebben uitzonderlijk goed kunt onthouden (d.w.z. op dergelijke wijze dat er eigenlijk nog geen leerproces is geweest), kan je in dergelijk geval misschien van fotografisch geheugen spreken.

Een fotografisch geheugen is een heel uitzonderlijk fenomeen. Je slaagt een beeld dat je net gezien hebt op extreem gedetailleerde wijze op en kunt dit beeld binnen een bepaald tijdsinterval nog heel accuraat oproepen. Als ik mij goed herinner (vanuit literatuur) gaat het echter maar om een tijdelijk fenomeen, en treedt er naarmate het retentie-interval groter wordt, al een aanzienlijke vermindering van accuraatheid op.

Wat het aantal cijfers na pi wilt zeggen even dit stukje van wikipedia:

The Guinness Book of Records lists people with extraordinary memories. For example, on July 2, 2005, Akira Haraguchi managed to recite pi's first 83,431 decimal places from memory and more recently to 100,000 decimal places in 16 hours (October 4, 2006). The 2004 World Memory Champion Ben Pridmore memorized the order of cards in a randomly shuffled 52-card deck in 31.03 seconds. The authors of the Guinness Book of Records, Norris and Ross McWhirter, had extraordinary memory, in that they could recall any entry in the book on demand, and did so weekly in response to audience questions on the long-running television show Record Breakers. However, such results have nothing to do with eidetic memory and can be duplicated using mental images and the "method of loci".

http://en.wikipedia.org/wiki/Photographic_memory
maicha

Ik wil niet zeggen dat ik fotografisch geheugen heb maar kan me wel zowat elk gesprek uit mijn leven nog terug halen als mensen met een zin beginnen van een verhaal wat ze ooit verteld hebben dan kan ik het verhaal precies het zelfde vertellen als toen zij het vertelden + gebaren gezichtsuitdrukkingen en houding erbij.. ik heb gewoon grote interresse in mensen dus als zij iets vertellen boeit me dat gewoon zo erg dat ik het opsla.. helaas niet zo met het lezen van boeken, dat had ik beter kunnen hebben is wat makkelijker met studeren :)

verder heb ik het wel met ruimtes kan bv heel goed vertellen hoe mijn klas lokaal uit groep 3 eruit zag en das toch 10 jaar terug maar dan vooral in combinatie met het verhaal dus weer wat iemand heeft verteld waar dat was en hoe het er toen daar uit zag.

het is al eerder egzegd en ik sluit me daar helemaal bij aan: het is vermoeiend dus ik rem het liever af, daar komt nog eens bij dat het zinloos is, want wat heb ik er aan als ik weet wat mijn kleuterjuf mij vertelde nadat ik mijn werkje een tekening van een regenboog had ingeleverd daar en daar en blabla..? allemaal loze hersenopvulling :)
*gast_anoniem_*

Ik heb een lichte vorm van autisme, die ik blijkbaar aan het kwijtraken ben.

Ik herinner me vrijwel niets vanaf mijn geboorte tot 12 jaar. Behalve bepaalde stukjes en mensen hun gezichten.

Als ik iemand zie kan ik hun gezicht gewoon in me ophalen en voor me zien.

Ik herken gewoon iedereen, zelfs al heb ik hun al 10 jaar niet meer gezien.

Voor mijn examens moet ik niet veel leren, ik moet alles gewoon doorlezen of horen van iemand.
Hanna

Ik herken gewoon iedereen, zelfs al heb ik hun al 10 jaar niet meer gezien.
Dat herken ik. Heb ik ook. mensen van 27 jaar geleden herken ik.

Nog iets bv ik zag een foto op een forum van een plaats waar iemand woont die ik niet ken. We nemen een verkeerde afslag (+- 50 kilometer van huis) en komen op een vreemde plaats helemaal onbekend. He dat is hier pressies de plaats van op die foto... De volgende dag gevraagd en ik had gelijk. Vreemd maar ik herken details...

Ik heb een visueel geheugen.
'Niet alles wat telt kan geteld worden en niet alles wat geteld kan worden, 'telt.'
*gast_Carin88_*

xxmarjoleinxx schreef:hallo,

ik heb waarschijnlijk ook een fotografisch geheugen... tenminste dat dneken mensen, ik weet namelijk van iedereen die ik ken de telefoonnummers, autokentekens merken types en de kleinste details, bijvoorbeeld wat een jongen uit mijn klas 2 weken geledne op woensdag aan had wat de leraar toen allemaal op zijn bureau had staan, wat er op het bord stond waar het krijtje bij het bord lag wat we hebben behandeld in de les hoe en waar hij door het lokaal liep waar iedereen zat ook weet ik altijd precies waar en hoe de dingen op de bladzijde staan, het klinkt misschien nutteloos maar ik ben het getal pi aan het leren (het getal waarmee je de omtrek van een circel kunt berekenen. ben nu ongeveer bij 150 decimalen en heb het slechts een paar keer door gelezen... zijn er nog meer mensen hier die deze 'verschijnselen' herkennen? marjolein
Jazeker dat herken ik maar al tegoed. Mijn geheugen is ook visueel.

Ben overigens erg benieuwd wat je hebt geleerd van PI, en waarom je dat wilde onderzoeken
*gast_anoniem_*

ik kan ook patience spelen in men hoofd, ik kan het gewoon voor me zien.

Liedjes gewoon uit men geheugen horen, zoals ik ze voor het eerst gehoord heb op de radio of tv.
doubled1610

Yo dit is steve..ik heb ook een ziekelijk fotografisch geheugen ik hoef ook maar een mobiele nummer te zien en het wordt als een typemachine op mijn netvlies getypt en opgeslagen in mijn geheugen en als ik een persoon hoor komt dat nummer naar automatisch naar boven en hoef ik het alleen maar op te lezen op mijn denkbeeldige scherm..mensen met fotografisch geheugen zijn zeer sterk visueel ingesteld en hebben een andere hersengroei als een normaal mens..ze zijn de psycholoog en houden zowiezo van natuur..ze staan vaak omhoog of naar dingen te staren als een zoekende fotocamera die een foto wilt maken..op zoek naar mooie beelden..ik word af en toe gek van mezelf door al die beelden..je maakt een soort film van je leven een draaifilmpje..je bent een fotoboek die veel bladert in het systeem en je kijkt graag terug naar verleden daar ben je sterk afhankelijk van..ik ben zelf een beetje introvert geworden de laatste jaren..mensen met alleen een fotografisch geheugen zoals ik ik werk er alleen maar mee omdat ik niks anders kan moeten erg oppassen met drugs..dat verstoort in sterke mate je persoonlijkheid..tenminste bij mij wel..ik kan ook nummers afspelen in mijn hoofd en krijg er dan al automatisch een gevoel bij..heel apart..ik weet ook niet wat ik ermee aan moet..ik heb ook geen richtingsgevoel als ik op de snelweg rijd word ik helemaal gek van al die beelden en weet ik vaak niet hoe ik moet rijden..zijn er nog mensen die dingen kunnen toevoegen aan mensen met een fotografisch geheugen??? gr. Steve
ypsilon

andere hersengroei als een normaal mens..ze zijn de psycholoog en houden zowiezo van natuur..ze staan vaak omhoog of naar dingen te staren als een zoekende fotocamera die een foto wilt maken
Kun je dit onderbouwen? Wat bedoel je met "ze zijn de psycholoog"? Dat visueel ingestelde mensen sowieso natuurliefhebbers zijn lijkt me niet noodzakelijk.
moeten erg oppassen met drugs
Waarom zou dat voor mensen met een fotografisch geheugen meer zo zijn dan voor anderen?

PS: Kun je - in de mate van het mogelijke - een beetje letten op interpunctie? Je post leest niet zo prettig, het lijkt wel één lange zin.
doubled1610

nou ik werk alleen met fotografisch geheugen..als ik beelden neit meer kan gebruiken..ben ik nutteloos iig..ik heb niet zo sterk een eigen intuitie..fotografisch geheugen kent meerdere persoonlijkheden van mensen..en mensen met fotografisch geheugen zijn de psycholoog omdat ze alle gevoelens kennen..kunnen inspelen op andere mensen kunnen zich heel gauw in iemand anders verplaatsen en kunnen zo'n beetje aan lichaamshoudingen zien wat ze voelen..kunnen daarop inspelen..kortom ze onthouden alle gevoelens en weten veel over de mens..
Rachmaninoff

Hallo

Mijn vrouw heeft een fotografisch geheugen. Er is tegen haar gezegd dat dit wellicht wordt veroorzaakt door een jeugdtrauma.

Doordat zij altijd op haar hoede moest zijn om klappen van haar vader te voorkomen zou zij heel alert zijn geworden en met name alle gesprekken en plotselinge situaties zijn gaan onthouden.

Zijn er mensen die dit herkennen?
Larss

nou ik werk alleen met fotografisch geheugen..als ik beelden neit meer kan gebruiken..ben ik nutteloos iig..ik heb niet zo sterk een eigen intuitie..fotografisch geheugen kent meerdere persoonlijkheden van mensen..en mensen met fotografisch geheugen zijn de psycholoog omdat ze alle gevoelens kennen..kunnen inspelen op andere mensen kunnen zich heel gauw in iemand anders verplaatsen en kunnen zo'n beetje aan lichaamshoudingen zien wat ze voelen..kunnen daarop inspelen..kortom ze onthouden alle gevoelens en weten veel over de mens..

Serieus, waar heb je dit op gebaseerd? Je koppelt een fotografisch geheugen aan meerdere persoonlijkheden? Kun je misschien de bron geven waar je dit allemaal vandaan hebt.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

ypsilon

Rachmaninoff schreef:Mijn vrouw heeft een fotografisch geheugen. Er is tegen haar gezegd dat dit wellicht wordt veroorzaakt door een jeugdtrauma.

Doordat zij altijd op haar hoede moest zijn om klappen van haar vader te voorkomen zou zij heel alert zijn geworden en met name alle gesprekken en plotselinge situaties zijn gaan onthouden.

Zijn er mensen die dit herkennen?
Op dergelijke oorzaken kan hier niet gespeculeerd worden: het is niet doenbaar en dus onverantwoord.

Het bespreken van persoonlijke problemen kan dus niet in dit topic.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!