Moderator: Rhiannon
Of je hoogbegaafd bent of niet weet ik niet, maar dit zijn leuke fora om eventueel op rond te neuzen.. op zoek naar 'gelijkgestemden'Dus... psychologen onder jullie... moet ik conclusies beginnen trekken of zit ik gewoon een beetje te denken dat ik het moet ?![]()
Misschien moeten we 'problemen' wat duidelijker omschrijven?ypsilon schreef:Dat lijkt me te weinig genuanceerd. Het is ongetwijfeld zo dat niet alles aan HB positief is. Het is echter ook aannemelijk dat anderen tegen dezelfde problemen aan kunnen lopen als HB'ers. Verder zal iemand met een IQ van 80 waarschijnlijk tegen meer problemen aanlopen dan iemand met een IQ van 120 (om even een gelijke afstand van het gemiddelde te nemen).
Het lijkt echter paradoxaal dat iemand met een hoog IQ meer problemen zou ondervinden dan iemand met een gemiddeld IQ, vandaar waarschijnlijk de aandacht ervoor.
Het ziet er voorlopig niet naar uit dat hier veel empirische evidentie voor bestaat. Bovendien zijn de meeste definities van intelligentie zó, dat het als een op zichzelf staand construct moet beschouwd worden. Asperger neemt intelligentie weer mee in het diagnostisch label, maar autisme is dan ook een accordeoncategorie geworden, waarin je op een of ander manier wat moet gaan differentiëren. Dat resulteert er uiteraard in dat de kans op Asperger hoger is bij een hoger IQ, maar hier zou je dan het hele spectrum in relatie tot IQ moeten bestuderen.PY7 schreef:Is er een grotere/kleinere kans dat iemand met een iq van 140 add heeft dan iemand met een iq van 100? Als hier een significant verband tussen bestaat, dan kun je correcte standpunten innemen.
En toeval of niet; ik acht het wel waarschijnlijk dat bepaalde complicaties meer kans hebben bij een bepaald iq interval dan bij een ander interval.
Tot dat dit laatste gebeurt is zal de hele discussie speculatief blijvenypsilon schreef:Het ziet er voorlopig niet naar uit dat hier veel empirische evidentie voor bestaat. Bovendien zijn de meeste definities van intelligentie zó, dat het als een op zichzelf staand construct moet beschouwd worden. Asperger neemt intelligentie weer mee in het diagnostisch label, maar autisme is dan ook een accordeoncategorie geworden, waarin je op een of ander manier wat moet gaan differentiëren. Dat resulteert er uiteraard in dat de kans op Asperger hoger is bij een hoger IQ,
maar hier zou je dan het hele spectrum in relatie tot IQ moeten bestuderen.
Je bent vast een rare nerd, maar het een sluit het ander niet uit. Uit je verhaal maak ik op dat je vermoedelijk inderdaad hoogbegaafd bent. Doe eens de thuistest van Mensa (vanaf hun site, kun je stiekum doen). Ik heb hem ooit gedaan en haalde toen 165. Het gemiddelde van mijn studievriendenclub was overigens ongeveer 150, dus kennelijk is het IQ volgens Mensa van de gemiddelde TU ingenieur behoorlijk hoog tegenwoordig.Nu blijft het nog altijd de vraag: " Ben ik het ? Of ben ik gewoon een echte rare nerd???"
Echt leuk is die vraag niet! Dat kan ik jullie verzekeren.
Ik snap wat je hiermee illustreert, dus misschien moet ik niet zo op de details ingaan maar dat lijkt me nogal onzin. Want iemand met een IQ van 90 is als het goed is (als hij/zij zijn/haar best doet uiteraard) in staat om de havo en daarna de HBO af te ronden. (Als je alleen naar de IQ score kijkt want die zegt natuurlijk ook niet alles.) Nu is de HBO geen universiteit maar als je van de HBO af komt wordt er wel verwacht dat je verstand hebt van wetenschappelijke onderzoeken in jouw vakgebied. Ik vind het dus niet dat je het gesprek helemaal op het IQ moet afstemmen. Wel op zijn achtergrond en wat voor persoon het is. Maar ik snap wat je hiermee bedoeld i.v.m. hoogbegaafden dus eigenlijk ben ik nu een beetje aan het muggenziften.Jamie84 schreef:Hb-ers zijn ruimtelijk visueel denkers toch? moet je dit eens lezen:
Stel ik voer een gesprek met iemand die ongeveer een IQ van 90 heeft dan lijkt het me niet verstandig om over een wetenschappelijk onderzoek te gaan praten.