Puzzel Puzzels
kotje
Artikelen: 0

Foton en heelal

Het heelal kan niet oneindig groot zijn, want een foton dat geen interactie aangaat met een lichaam in ons heeal ervaart het heelal als een punt m.a.w. merkt het niet op.

Met formules:

Uit S.R.T. volgt
\(L=L_0\sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}\)
Dus als
\(L_0=\infty\mbox{ en }v=c\)
dan zou grootte heelal voor het foton
\(L=\infty.0\)
onbepaald zijn .
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Victor

Re: Foton en heelal

Het foton mag het heelal dan wel als een punt ervaren....wil toch niet zeggen dat het werkelijk een punt is, of gelimiteerd is in grootte?
Only an optimist can see the nature of suffering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jajaja

Het heelal kan niet oneindig groot zijn, want een foton dat geen interactie aangaat met een lichaam in ons heeal ervaart het heelal als een punt m.a.w. merkt het niet op.

En een foton dat wel interactie ondergaat? Voor een foton staat de tijd toch altijd stil, dus geen verandering, dus denk ik dat een foton het helal sowieso als een punt ervaart.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.
Leuke gast

En een foton dat wel interactie ondergaat? Voor een foton staat de tijd toch altijd stil, dus geen verandering, dus denk ik dat een foton het helal sowieso als een punt ervaart.
Voor een foton staat de tijd zowiezo niet stil, een foton heeft een trilling met een golf lengte. Als de tijd in een foton stil zou staan dan zouden er geen verschillende golf lengtes van licht (kleuren) kunnen bestaan. maw er treed een pulserende verandering plaats in het photon. In de s.r.t. onbreekt juist het stukje kwantum mechanica, zoals superpositie en kwantum verstrengeling van deeltjes etc. Maar dat is enkel mijn mening.
Marko
Moderator

Hou er rekening mee dat de golflengte van het foton ook afhankelijk is van het referentiekader. Met andere woorden, vanuit een foton gezien staat de tijd stil, heeft het heelal een afmeting 0, en is zijn golflengte ook 0, onafhankelijk van de golflengte die je in een extern referentiekader waarneemt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
haes

Een foton is interactie. Een foton kan niet 'geen interactie aangaan'. En inderdaad, voor een foton intern is de tijd-ruimte onbepaald, nul en oneindig tegelijk, lijkt me.
StrangeQuark

Kotje, je mag volgens mij niet een foton invullen in de SRT formules, je krijgt dan allerlei rare situaties. De formules zijn er simpelweg niet voor bedoelt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
kotje

Kotje, je mag volgens mij niet een foton invullen in de SRT formules, je krijgt dan allerlei rare situaties. De formules zijn er simpelweg niet voor bedoelt.
Laat ons dan een deeltje nemen waarvan de snelheid naar de lichtsnelheid gaat, dan gaan de formules toch op en krijgen we hetzelfde resultaat.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
StrangeQuark

Nee dat is precies het punt. Het deeltje komt nooit tot de lichtsnelheid. Dan wordt het deeltje namelijk oneindig zwaar, daar heb je dus oneindig veel energie voor nodig en dat is er niet in het universum. Verder zal het een zwart gat gaan veroorzaken denk ik voordat het naar dat punt toe gaat. Verder zou je het nooit zien, omdat zijn tijd voor jouw gevoel zo traag gaat, dat pas de lichtsnelheid wordt bereikt als het universum dood en vergaan is. Verder is er lengte contractie wat ervoor zorgt dat het deeltje verdwijnt.

Dus al met al lukt het nooit ben ik bang.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Schwartz

Het Wheeler_Feynman model:

No absorber is No emission.

Het foton bestaat niet eens indien er geen ontvanger is.

Het specifieke universum waarin een foton ontstaat zal dan altijd een zender en een ontvanger hebben die gescheiden zijn in positie in dat universum.

Dus er is nooit een ''punt'' (van Kotje) aanwezig indien er sprake is van een foton ''deeltje''.

Er zijn andere modellen zoals het Csonka model en het Cramer model.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!