Henriette schreef:Wel een boeiende vraag!
Het lijkt me wel dat vriendschappen kúnnen ontstaan door zich in vergelijkbare kringen te bewegen. En dat heeft weer te maken met activiteit, werkkringen, studiekringen, hobbies en interessegebieden.
Zouden dat niet dingen zijn die indirect te maken hebben met analytisch vermogen?
Verder ontstaan ze natuurlijk vanwege een soort 'click' / fijn met elkaar kunnen optrekken.
Ik ken intelligentere mensen met wie ik beter en met wie ik minder goed kan opschieten. LIgt ook een deel bij karaktertrekken dus.
Dat klopt wel over het algemeen. wat mensen als "anayltisch vermogen" beschouwen kan de andere ook als Intuïtie beschouwen. Dus laten we zeggen iemand die niet bezig is met spiegelogie krijgt een bepaald gevoel bij een persoon die je bv voor het eerst spreekt. En niet zo'n persoon "lezen" wat ik persoonlijk onzin vindt als mensen dat zeggen dat ze mensen kunnen lezen ook al ken je die persoon helemaal niet. Maar dat is weer een andere discussie

Wat je al zegt het is een soort van click, maar waardoor krijg je bij de 1 wel die click en bij een ander niet. Ook al zijn het beide hele aardige mensen. Misschien heeft de 1 meer raakvlakken bij jouw dan de ander en toch klikt het niet.
Eerlijk gezegd zegt iq weinig over vriend zijn denk ik. Als ik mezelf neem dan heb ik vrienden die universiteit doen en vrienden die nooit hun mavo hebben afgemaakt en sinds al aan het werk zijn. Je voelt je idd meer aangetrokken tot iemand die dezelfde hobbies en interesses heeft als jezelf maar dat heeft opzich zelf weinig te maken met iq..En tja wat maakt iemand nou echt een goede vriend?
