Puzzel Puzzels
Victor
Artikelen: 0

Nieuw type transformator

Niet voor niets staat het volgende gepost in "Theorieontwikkeling", het idee is fragiel en wordt waarschijnlijk al snel door een van jullie vermoord. Ik heb te weinig degelijk materiaal en doorzettingsvermogen om het idee practisch aan een test te onderwerpen, dus deel ik het graag met jullie mee.

Het is een transformator waarbij de middenstof, die het magnetisch veld van de ene spoel naar de andere geleidt, de speciale eigenschap heeft om het tegenwerkend veld (~wet Lenz) in de kiem te smoren. Dit laat toe dat de klassieke wet van behoud van energie geschonden wordt, zodat je aan de secundaire kring meer energie onttrekt dan je er aan de primaire spoel inbrengt. Nu is de hamvraag: welke midenstof laat dit toe?

Even een paar opvattingen naar de oppervlakte brengen om ze ten slotte samen te voegen:

> Een magnetisch veld is een relativistisch effect van een elektrisch veld. Het is onvolledig om de omgeving rond een elektron aan te wijzen en te zeggen: "dit is een elektrisch veld" , zonder erbij te vertellen wie de waarnemer is. Indien jij beweegt tegenover het elektron, ervaar je zijn elektrisch veld als een magnetisch veld.

> Een elektrisch veld is iets tastbaar, zoals zand op het strand. Een magnetisch veld is een variant van dit elektrisch veld, zoals een zandkasteel. Door een elektrisch veld al bewegend waar te nemen, zie je het zandkasteel verschijnen.

> Hoe sneller een lading beweegt (of zo waargenomen wordt...), hoe meer het veld als een magnetisch veld wordt opgevat. Dus kun je het veld rond een elektron een rating geven van 1 tot 10. Tien is heel magnetisch. Eén is heel elektrisch. Hoe sneller het elektron beweegt t.o.v. de waarnemer, hoe hoger de rating.

> Bepaalde stoffen geleiden een magnetisch veld veel beter dan een elektrisch veld. Denk aan het gesteente keramiek. Haar permittiviteit is heel slecht, terwijl haar permeabiliteit redelijk goed. Bij andere stoffen is het net omgekeerd.

Nu kiezen we voor deze transformator een middenstof die het elektrisch veld relatief gezien heel goed geleidt, en het magnetisch veld niet goed geleidt (dus een hoge permittiviteit en een lage permeabiliteit). Uit enthousiasme om deze post af te werken, heb'k de middenstof naar m'n voorkeur nog niet gekozen... :D

Laten we de transformator en elkaar knutselen:

- primaire spoel

- middenstof met hoge permittiviteit en lage permeabiliteit

- secundaire spoel

De transformator moet werken binnen een bepaald werkingsgebied:

- primaire spoel moet een lage stroomsterkte dragen.

- secundaire spoel moet een hoge stroomsterkte dragen.

De secundaire spoel leidt naar de verbruikers.

In een normale transformator zal het volgende gebeuren:

-primaire wisselstroom wekt magnetisch veld op die via de middenstof spoel 2 bereikt.

- dit wisselend veld wekt in spoel 2 een wisselspanning op.

- indien spoel 2 aan verbruikers wordt geschakeld, zal er een wisselstroom vloeien.

- Deze wisselstroom wekt een wisselend magnetisch veld op die het primaire veld (en dus ook de primaire stroom) tegenwerkt.

- Om deze reden zal de primaire kring meer energie uit de bron trekken naarmate de verbruikers meer energie vragen.

De nieuwe transformator werkt volledig hetzelfde met het verschil dat het primaire veld gemakkelijker door de middenstof wordt doorgelaten dan het secundaire tegenwerkende veld. Het primaire veld wordt opgewekt door elektronen met een lage driftsnelheid (door de lage stroomsterkte). Vandaar krijgt het veld een lage rating (redelijk elektrisch). Het secundaire veld wordt opgewekt door elektronen met een hoge driftsnelheid (door de hoge stroomsterkte). Vandaar krijgt dit veld een hogere rating (méér magnetisch). Aangezien de middenstof veel beter geleidend is voor elektrische velden (lage rating) dan voor magnetische velden (hoge rating), zal deze middenstof het primaire veld goed geleiden, en het secundaire tegenwerkende veld isoleren.

Indien iemand erin gelooft, die handiger is dan mij,...nodig ik uit om het te testen!

Vriendelijke groeten,

Victor
Only an optimist can see the nature of suffering

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

EvilBro

Re: Nieuw type transformator

welke middenstof laat dit toe?
Geen enkele bekende materie heeft deze eigenschappen. Dit is ook een beetje het probleem van je hele post. Het is een beetje als zeggen: "Stel dat ik iets vind waarmee ik tijdelijk of plaatselijk gravitatie-krachten kan negeren, dan zou ik de wet van behoud van energie kunnen schenden."
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Victor

M'n vraag: "welke middenstof laat dit toe?" was retorisch en werd eronder verder beantwoord: een middenstof met lage permittiviteit en lage permeabiliteit. Dus een stof die een elektrisch veld goed geleid en een magnetisch veld slecht geleid. Dit is de enige voorwaarde. Probeer teflon eens...

Groeten,

Victor
EvilBro

Het is een transformator waarbij de middenstof, die het magnetisch veld van de ene spoel naar de andere geleidt, de speciale eigenschap heeft om het tegenwerkend veld (~wet Lenz) in de kiem te smoren
Geen enkel materiaal heeft deze eigenschap. Als je denkt dat er een materiaal is dat dat wel doet dan mag je de experimenten laten zien die tonen dat die veronderstelling klopt.
Victor

Zoals ik al in het begin van m'n eerste post vertelde, mezelf citerend: "Ik heb te weinig degelijk materiaal en doorzettingsvermogen om het idee praktisch aan een test te onderwerpen, dus deel ik het graag met jullie mee."

Mocht ik dit reeds experimenteel aangetoond hebben, zou dit alles niet bij "Theorieontwikkeling" staan, maar zou een patentaanvraag de eerste actie zijn.

Ik heb m'n best gedaan om helder uit te leggen waarom bijvoorbeeld teflon de eigenschap zou bezitten selectief het magnetisch veld van de secundaire spoel te verzwakken. Voor iedereen die geïnteresseerd is en het verhaal kan volgen, gun ik het plezier het verhaal aan te vallen, dewelke ik zo goed en zo kwaad mogelijk zal verdedigen.

p.s.: ik begrijp jouw reactie wanneer er "schending wet van behoud van energie" in een bewering voorkomt. Maar dit is niet hetgene wat'k wil verdedigen.

Groeten,

Victor
klazon
Pluimdrager

Ik heb m'n best gedaan om helder uit te leggen waarom bijvoorbeeld teflon de eigenschap zou bezitten selectief het magnetisch veld van de secundaire spoel te verzwakken.
Ik heb nog even teruggelezen, maar ik zie niet waar je dat helder hebt uitgelegd.

Bovendien weet ik, zonder het te proberen, dat een transformator waarvan je de ijzerkern vervangt door teflon, de benaming transformator niet meer waard is.
Victor

Bovendien weet ik, zonder het te proberen, dat een transformator waarvan je de ijzerkern vervangt door teflon, de benaming transformator niet meer waard is.
Klopt. Heb ik niet aan gedacht. Mogelijks kan dit opgelost worden door slechts een klein stukje van de kern door teflon te vervangen (indien besproken effect groot genoeg is).

Nu, ik zal geen plotse inval, die waarschijnlijk uitdraait op een gek idee, blijven verdedigen. Maar laat me toe het principe nog's kort samen te vatten...om te bewijzen dat ik niet gestoord ben...

Primaire spoel:

Lage stroomsterkte = lage driftsnelheid elektronen = het veld heeft een meer elektrisch karakter.

Secundaire spoel:

Hoge stroomsterkte = hogere driftsnelheid elektronen = het veld heeft een meer magnetisch karakter.

Middenstof:

Teflon. Eigenschap: goed geleidend voor een elektrisch veld, slecht geleidend voor een magnetisch veld.

Gevolg:

Middenstof geleidt het primaire veld goed en het secundaire veld slecht.

Moeilijkste te begrijpen:

Een veld rond een elektron is niet te labelen zoals "dit is zuiver elektrisch" of "dit is zuiver magnetisch".

Het is een spreekwoordelijk mengsel die afhangt van de snelheid.

Groeten,

Victor
klazon
Pluimdrager

Victor schreef:Moeilijkste te begrijpen:

Een veld rond een elektron is niet te labelen zoals "dit is zuiver elektrisch" of "dit is zuiver magnetisch".

Het is een spreekwoordelijk mengsel die afhangt van de snelheid.
Dit is inderdaad moeilijk te begrijpen. Eigenlijk begrijp ik er geen bal van, en ik ben geneigd om te stellen dat het een verhaal is wat nergens op slaat.
Victor

Ik denk een goeie vergelijking gevonden te hebben. Hopelijk lukt het me de kronkels over te brengen....zoniet laat'k het idee vallen en heb je misschien wel gelijk dat het nergens op slaat. Stel je een geluidsbron voor, frequentie 10kHz. Deze stelt een elektron voor met het bijhorende elektrisch veld.

Indien je de geluidsbron nadert, ga je door het doppler-effect een frequentie hoger dan 10kHz horen, afhankelijk van je snelheid. De bron zendt nog steeds de 10kHz uit, maar je ervaart het als een hogere frequentie. Als je ervan weggaat, hoor je een lagere frequentie, afhankelijk van je snelheid, al is de bronfrequentie dezelfde gebleven.

Bij het elektron hetzelfde verhaal:

Als je het elektron nadert, ervaar je een magnetisch veld, al blijft het uitgezonden veld een elektrisch veld. Ook als je van het elektron weggaat, ervaar je een magnetisch veld, ook al blijft het uitgezonden veld nog altijd een doodgewoon elektrisch veld. Hoe sterk je het elektrisch veld als een magnetisch veld aanvoelt, hangt af van je snelheid. Hoe hoger je snelheid, hoe sterker dus het magnetisch veld (die je ervaart...).

Stel nu dat er een stof bestaat die het geluid van 10kHz beter geleidt dan andere frequenties....bijvoorbeeld een gauss-curve met een maximale geleiding bij 10kHz. En met deze stof bouw je een oorbeschermer. Dan zou de geluidsdemping die je ervaart evenredig zijn met jouw snelheid. Hoe sneller je gaat, hoe beter de demping. Hoe trager je gaat, hoe sterker je het geluid hoort.

Nu ken ik geen stof met deze dempende eigenschap, maar wel bij het elektron-verhaal: teflon. Teflon laat het elektrisch veld goed door, en houdt het magnetisch veld tegen. Je zou ook, net zoals bij het geluidsverhaal, een curve kunnen opmeten met geleidbaarheid in functie van de sterkte van het magnetisch veld (die je ervaart....). Dus een curve die op de x-as links begint met "permittiviteit" en rechts eindigt met "permeabiliteit", en op de y-as de geleidbaarheid van de stof. Bij Teflon zal je bij lage x-waarden een hoge y-waarde vinden en bij een hoge x-waarde een lage y-waarde.

Net zoals bij het geluidsverhaal, de demping evenredig is met je snelheid, is bij het elektron-verhaal, de demping evenredig met je snelheid.

Toegepast op een transformator:

Primaire spoel = lage stroomsterkte = lage driftsnelheid elektronen = lage demping.

Secundaire spoel = hoge stroomsterkte = hoge driftsnelheid elektronen = hoge demping.

Hopelijk heb'k het deze keer goed uitgelegd.

Zoniet...begraaf'k het idee...

Groeten,

Victor
klazon
Pluimdrager

Teflon laat het elektrisch veld goed door, en houdt het magnetisch veld tegen.
Hoe kom je erbij dat teflon het magnetisch veld tegenhoudt? De invloed van teflon op een magnetisch veld is ongeveer hetzelfde als van b.v. lucht of papier. Dus ik snap niet hoe je erbij komt om aan teflon speciale eigenschappen toe te dichten.
Toegepast op een transformator:

Primaire spoel = lage stroomsterkte = lage driftsnelheid elektronen = lage demping.

Secundaire spoel = hoge stroomsterkte = hoge driftsnelheid elektronen = hoge demping.
Waarom een lage stroomsterkte in de primaire, en een hoge in de secundaire? Het kan ook andersom, en de stromen kunnen zelfs gelijk zijn. Heb je eigenlijk wel een goed idee van de fundamentele werking van een transformator?
Victor

Hoe kom je erbij dat teflon het magnetisch veld tegenhoudt? De invloed van teflon op een magnetisch veld is ongeveer hetzelfde als van b.v. lucht of papier. Dus ik snap niet hoe je erbij komt om aan teflon speciale eigenschappen toe te dichten.
"Tegenhouden" nu niet exact, wel slechter geleiden dan een elektrisch veld. Soms moet je in je uitleg overdrijven om het duidelijk te maken. Teflon is, net zoals nog een goed aantal andere stoffen, een goeie geleider van het elektrisch veld, en een slechte geleider van het magnetisch veld. Of Teflon nu werkelijk het magnetisch veld slechter geleidt dan het elektrisch veld, weet ik niet met zekerheid, omdat het voorlopig nog appelen (permittiviteit) met peren (permeabiliteit) vergelijken is. Maar ik veronderstel van wel. Daarmee staat of valt natuurlijk het hele concept, onder andere vandaar dat ik het in de eerste post als "een fragiel idee" bestempelde.
Waarom een lage stroomsterkte in de primaire, en een hoge in de secundaire? Het kan ook andersom, en de stromen kunnen zelfs gelijk zijn. Heb je eigenlijk wel een goed idee van de fundamentele werking van een transformator?
Als antwoord citeer ik een stukje van m'n eerste post:
Victor schreef:De transformator moet werken binnen een bepaald werkingsgebied:

- primaire spoel moet een lage stroomsterkte dragen.

- secundaire spoel moet een hoge stroomsterkte dragen.
Dit is een randvoorwaarde opdat het systeem zou werken.

En ja, ik heb meer dan basiskennis over transformatoren.

Nuja. Ik zou deze theorieontwikkeling liever terug inwikkelen....dit is geen gezellige discussie meer.

Groeten,

Victor
klazon
Pluimdrager

...dit is geen gezellige discussie meer.
Hoezo? Vind je het vervelend dat er niemand enthousiast wordt?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

purplehaze

Kijk eens naar Bismuth, dit heeft volgens mij de eigenchappen die je zoekt........

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!