Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Klintersaas
Artikelen: 0
Social:

Re: Profiel van de wsf-lezers

Plaas schreef:13.Geheimen van het wilde woud – Tonke Dragt

14.Karakter – Bordewijk

18.Koning van Katoren – Jan Terlouw
Die heb ik ook al gelezen (maar alweer een tijd geleden). Ze waren inderdaad niet slecht, maar niet meteen mijn genre

(voor mij is spanning wel belangrijk).

Verder vind ik de volgende wel grappig:
11.Bijbel – God
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
jhnbk

Afhankelijk van het geloofsstandpunt kan ik daar wel inkomen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Klintersaas
Social:

Inderdaad, maar in combinatie met het volgende is het wel degelijk opmerkelijk:
Daar is veel literatuur bij, maar ik heb ook veel boeken over taalkunde, geschiedenis en koken staan, en verder een verzameling oude en obscure Bijbels. Gelovig ben ik overigens niet.
En nu terug ontopic.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Plaas

Tja, goh, wie moet je anders als schrijver vermelden? 't Word ofwel een hele waslijst, ofwel helemaal niks. En God vond ik wel aardig staan.

Wat het taalkundige aspect van God betreft: in het Oudgermaans was het woord "god" onzijdig. Je zou dus van "het god" kunnen spreken. Dat is heel abstract. Dat vind ik ook wel een mooi godsbegrip.

Mijn verzameling Bijbels is niet religieus geïnspireerd. Wel vind ik dat er in de Bijbel veel moois staat (Prediker bv., of het Hooglied) en interessant is het boek zeker. Ik verzamel Bijbels vooral omdat ze in alle talen te krijgen zijn, en ook nog eens in verschillende vertalingen (bv. de Statenbijbel met dat typische Nederlands). Ik heb er ook heel oude - de oudste komt uit 1774.
Plaas

't Word

En ja, dat is natuurlijk 't wordt. Ik vind het wel spijtig dat we onze berichten niet meer kunnen wijzigen eens ze gepost zijn.
Ensiferum

Welke genres liggen jou het meest?
Goede fantasy en SF. Een goed diepgaand boek in andere genres kan ik ook appreciëren, maar dan moeten de personages me aanspreken. Dat geldt trouwens ook voor de eerste twee genres, al is de kans op "guilty pleasures" daar groter.
Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)?
Op dit moment Naomi Novik en George R. R. Martin. George Orwell, Edgar Allan Poe en Ambrose Bierce zijn ook oude favorieten.
Wat ligt er zoals op je nachtkastje?
-Prozaboek van Bert Jansen en Pim Wiersinga

-Rare Earth Hypothesis van enkele wetenschappers (heb het boek niet bij de hand; ligt er trouwens al wel een half jaar of langer)

-En nog heel wat stapels naast mijn nachtkastje, waar ik soms in blader. Heel wat fantasy met bijzonder magere of irriterende personages en wat werken over de middeleeuwen. Ook een hele boel gidsen over survival, kwestie van de paranoia wat te sussen ("maar als het gebeurt, dan kan ik tenminste...").
Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje?
Een paar stapels op mijn schabben en op de grond. Soms let ik niet goed op en loop ik ze omver. (En ik moet zeggen dat een Tolstoj op je teen heel veel pijn doet.)
Waar en wanneer lees je?
Veel te weinig. Op de trein en 's avonds laat in bed.
Klintersaas
Social:

Ik vind het wel spijtig dat we onze berichten niet meer kunnen wijzigen eens ze gepost zijn.
Die opmerking wordt wel vaker gemaakt. Lees er hier en hier meer over.

ypsilon

Plaas schreef:5.Menuet – L.P. Boon

8.Dubliners – James Joyce

9.Mijn kleine oorlog – L. P. Boon
Eigenzinnig. Niet De Kappelekensbaan, Zomer te Ter-Muren en Ulysses?
15.Kaas – Willem Elsschot
Vond ik zelf niet zo veel aan...
17.Die Verwandlung – Franz Kafka
Mooie zeventiende.
18.Koning van Katoren – Jan Terlouw
Haa, jeugdnostalgie :D
Schooljuf

Ik lees bijna alleen literatuur, soms non-fictie, dan meestal over geschiedenis of taalkunde, maar dat laatste is voor mijn werk.

Meerdere: Louis Couperus, Harry Mulisch, Isabel Allende (hoewel ik daar zo langzamerhand wat op uitgekeken ben), Gabriel García Márquez, Thea Beckman, J.J. Voskuil, A.F.Th van der Heijden, om er een paar in volstrekt willekeurige volgorde te noemen.

Wat ligt er zoals op je nachtkastje?

Een wekker, notitieboekje, oud nummer van Onze Taal dat ik nog steeds op moet ruimen, dat soort dingen. Geen boeken over het algemeen. Ik lees bijna nooit (meer) in bed. Als kind deed ik niet anders. Momenteel lees ik 'De geschiedenis van de Griekse filosofie', als dat eigenlijk de vraag was.

Hij puilt nog niet helemaal uit, maar is wel zo'n beetje vol. Op sommige planken ben ik helaas genoodzaakt om twee rijen dik te gaan werken, wat ik vreselijk vindt, maar er is helaas niets aan te doen. De kast beslaat een hele muur van de woonkamer, en er is helaas geen ruimte voor een grotere kast...

Waar en wanneer lees je?

Voornamelijk in de trein op weg van werk naar huis, maar ook wel in het weekend op de bank, en op vakantie.

Een top-20 heb ik niet, maar enkele favorieten (weer in volstrekt willekeurige volgorde) zijn:

In de ban van de ring - J.R.R. Tolkien

De ontdekking van de hemel - Harry Mulisch

Het stenen bruidsbed - Harry Mulisch

De Thule-trilogie - Thea Beckman

The book thief - Zusack? Ben de naam van de auteur even kwijt...

Het huis met de geesten - Isabel Allende

Herinneringen aan mijn droeve hoeren - Gabriel García Márquez

Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan - Louis Couperus

Het Bureau - J.J. Voskuil

Het schervengericht - A.F.Th. van der Heijden

en dan vergeet ik vast nog van alles...
Plaas

Eigenzinnig. Niet De Kappelekensbaan, Zomer te Ter-Muren en Ulysses?
Ulysses heb ik nog niet gelezen. Iets staat me ook wel tegen eraan te beginnen, er wordt zoveel tamtam rond gemaakt dat 't me moeilijk lijkt dat boek te lezen zonder het knagende idee dat ik 't goed móet vinden. Ik houd ook niet zo van pretentieuze literatuur en ik ben nu bang dat Ulysses dat wel is, terwijl Dubliners een mooie ingetogenheid had. Een verhaal als "Eveline" bijvoorbeeld, daar staat geen woord te veel bij.

Ik ben een groot Boonliefhebber. De twee boeken die jij noemt zijn juist dan natuurlijk heel interessant, omdat ze zozeer over het schrijverschap zélf gaan. Maar Menuet is in z'n bedrieglijke eenvoud minstens zo briljant. Ik houd erg van dat boek. Mijn Kleine Oorlog was ooit mijn eerste kennismaking met Boon en dat boek laat me nog niet met rust. Hij was daar misschien niet op alle vlakken op z'n top, maar wel is er zoveel vúúr in dat boek, en wordt de taal zo heerlijk gebruikt, dat ik het toch op m'n lijst wilde hebben.

Wat Elsschot betreft: die moest er gewoon met iets tussenstaan. Dwaallicht is natuurlijk vaak genoemd als z'n beste werk, en daar ben ik het op zich niet mee oneens, maar het boekje wordt soms wel overschat. Ik vind Elsschot vooral een goed stilist en houd van z'n thematiek. In Kaas komt dat allemaal naar voren. Lijmen/Het Been is wel hilarischer en verhalen als Een Ontgoocheling zijn me ook altijd bijgebleven. Er had ook: Verzameld werk - Willem Elsschot kunnen staan :D
anusthesist

Medische literatuur

Engels- en Nederlandstalige romans

A.F.Th. van der Heijden

Wat ligt er zoal op je nachtkastje?

Principles of Neural Science

Puilt uit.

Waar en wanneer lees je?

's avonds op de bank of in bed
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
jhnbk

Momenteel ligt er bij mij ook enkel wetenschappelijke lectuur op en rond het nachtkastje. Handbook of corrosion engineering is er één van.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Taalkunde”