Graag opmerkingen betreffende dit boek.
Ik heb zelf problemen met zijn gedachte
betreffende de INTERNE opbouw van het atoom.
Graag jullie overpeinzingen.
Met vriendelijke groet,
Eric
2- Hoe zegt hij dat de interne opbouw van atomen eruit ziet dan?ALLE ATOMEN EXPANDEREN (MET EEN FACTOR 7.7E-7)
EricDeRode schreef:EvilBro - de expansie hangt inderdaad voor 100% af van de grootte
van de voorwerpen; Met massa heeft dit alles niets te maken. Een grotere
planeet heeft een grotere absoltue straal-vergroting en dat resulteert in
een schijnbaar hogere 'aantrekkingskracht' als je in de buurt komt. Verder
is de expansie inderdaad onafhankelijk van de afstand (tot de botsing volgt).
Het is zo simpel.
EricDeRode schreef:Goed, ik zie dat jullie er over nadenken
(nog niet voldoende maar dat is niet vreemd, ik heb het 400 pagina's
dikke boek al doorgespit en voor jullie is het nog ver van je bed).
Een aantal reacties / achtereenvolgens:
Dr Who - je hebt gelijk, het is lastig snel te zien. Dat komt omdat de
expansiefactor kwadratisch is en de voorwerpen steeds sneller naar
elkaar toe lijken te bewegen (want hoe groter het voorwerp des te
groter de ABSOLUTE toename van de straal v.h. voorwerp). Ik zou
nog een plaatje uit het boek moeten publiceren om dat effect te
verduidelijken maar wil het copyright niet (nog eens) negeren. Verder
zijn we niet gewend om het resultaat steeds te schalen.
Leuke gast - Met deze theorie kun je met het grootste gemak voorwerpen
in alle mogelijke banen rond anderen laten cirkelen en wel exact zo als
we in de natuur waarnemen. Een computerprogramma zal je daarin
bevestigen. De voorwerpen veranderen niet van richting, dat lijkt maar zo.
Eén simulatie verder dan getekend en ze zijn ruw tegen elkaar gebotst.
Dr Who- Gravit kan ik niet gebruiken omdat er geen absulte referentie
in voorkomt, alleen leuke plaatjes. Willen we een alternatief voor Newton
(formule van Newton verbouwen c.q. verwijderen) dan is een referentie
naar de ons bekende wereld nodig.
EvilBro - de expansie hangt inderdaad voor 100% af van de grootte
van de voorwerpen; Met massa heeft dit alles niets te maken. Een grotere
planeet heeft een grotere absoltue straal-vergroting en dat resulteert in
een schijnbaar hogere 'aantrekkingskracht' als je in de buurt komt. Verder
is de expansie inderdaad onafhankelijk van de afstand (tot de botsing volgt).
Het is zo simpel.
Dr Who - het kwadratisch verband gaat niet verloren want de expansie is kwadratisch !
Grootste probleem met de theorie is het loslaten van alle eerdere aannames
die je hebt overgenomen van natuurkundigen. Groei is in sommige gevallen
NIET ZOZEER HET AANLEREN VAN IETS NIEUWS MAAR LOSLATEN VAN IETS OUDS.
-Eric-
p.s. alle eer gaat natuurlijk naar Mark maar als jullie meer willen weten zal
ik met raad proberen bij te staan. Dit is erg belangrijk want we kunnen de
natuurkund een stuk eenvoudiger maken (en velen paradoxen omverwerpen).
Dat is niet het probleem (althans niet bij mij). Het probleem is dat deze expansie theorie niet de waargenomen werkelijkheid beschrijft.Verder zijn we niet gewend om het resultaat steeds te schalen.
Bewijs dat eens. Op internet staan er namelijk diverse discussies waar tegenstanders laten zien dat het niet kan om circulaire banen te maken en waar voorstanders van afzien van het weerleggen van deze claim (net zo als jij nu doet).Met deze theorie kun je met het grootste gemak voorwerpen
in alle mogelijke banen rond anderen laten cirkelen en wel exact zo als
we in de natuur waarnemen.
En dat komt dus niet overeen met het waarneembare universum. Daar heb ik problemen mee.de expansie hangt inderdaad voor 100% af van de grootte
van de voorwerpen; Met massa heeft dit alles niets te maken.
Hoewel dat misschien waar is, heeft dat geen zak met wetenschap te maken. Als je een 'nieuwe' theorie introduceert zal je zelf het bewijs moeten leveren dat deze theorie beter is. Dat is lastig als de voorspellingen die de theorie doet niet overeen komen met de metingen die gedaan worden. Dus nog een keer de drie vragen die gesteld waren:Grootste probleem met de theorie is het loslaten van alle eerdere aannames
die je hebt overgenomen van natuurkundigen. Groei is in sommige gevallen
NIET ZOZEER HET AANLEREN VAN IETS NIEUWS MAAR LOSLATEN VAN IETS OUDS.
EricDeRode schreef:1. Dat alle atomen in het ons bekende heelal in afmeting toenemen met een factor
die eenvoudig berekend kan worden. Omdat wijzelf (en alle bekende materie)
met eenzelfde factor expanderen is dat niet waarneembaar (doch de effecten wel).
Dit begrip dient voortaan beschouwd te worden als INERTIE.hoe zit het dan met het begrip dichtheid? een kilo kwik zit immers dichter op elkaar gepakt dan bijvoorbeeld een kilo koper.
Sluit je dan aan bij degenen die nog naarstig op zoek zijn naar GUT.Ik wil op zich best een alternatief voor Newton overwegen, maar dan moet de nieuwe theorie wel iets béters bieden
Bovendien, eerst iets 'ontleren' voordat je het nieuwe aan zou kunnen wil er bij mij niet echt in...
Dat is het wel maar de theorie toepassen vergt nog wat werk (blz. 88 boek).Over de omgekeerd kwadratische wet: de aantrekkingskracht (om het maar Newtoniaans te zeggen) neemt kwadratisch af met de afstand. In deze nieuwe theorie is dat niet het geval.
1. Laat een rots langs een planeet scheren met een zodanige snelheid1. Hoe verklaar je circulaire/elliptische banen vanuit deze expansie theorie?
2. Waarom lijkt 'zwaartekracht' afhankelijk te zijn van massa en niet enkel grootte?
3. Hoe verklaart deze expansie theorie dat de 'zwaartekracht' tussen twee massa's afhankelijk is van de afstand?
Maar de koperen aarde heeft nog een ander effect dat je nu gemakshalve negeert (al voordat er een botsing plaats vindt). Op een koperen aarde is de zwaartekracht veel groter dan op de papieren. Dit voorspelt de expansie theorie echter niet...EricDeRode schreef:Dit begrip dient voortaan beschouwd te worden als INERTIE.
Een koperen aarde heeft een zoverre een ander effect
dan een papieren aarde, dat bij botsing op die aarde, de koperen
versie minder uit zijn positie wordt gebracht.
Slechte analogie. Betere analogie: Jij wilt dat men eerst ontleert hoe je vuur moet maken met behulp van takjes voordat je een aansteker gaat gebruiken.Hoe wil je een aansteker gebruiken als je nog bang bent voor vuur ?
Laat maar zien dat de voorspellingen van de theorie daadwerkelijk overeen komen met wat waargenomen wordt...Dat is het wel maar de theorie toepassen vergt nog wat werk (blz. 88 boek).
Nee. Teken het maar eens (of simuleer het). Het zal je niet lukken om een cirkel of een ellips te beschrijven (ten minste niet zonder extra snelheidsveranderingen te introduceren).1. Laat een rots langs een planeet scheren met een zodanige snelheid
dat de absolute straal-vergroting van de planeet naar de rots toesnelt
met de snelheid van de rots. Kies een iets andere snelheid en er ontstaat
een elliptische baan, of de rots ontsnapt of crasht.
Dat was een ontwijking van de vraag. Laat maar zien.2. Zie eerder antwoord.
Leuk, maar deze formule werkt niet op de maan. Daar is de gravitatieversnelling aan het oppervlak namelijk 1.62 m/s^2. Volgens de bovenstaande formule zou die 2.68 m/s^2 zijn. Kortom, de theorie komt wederom niet overeen met de geobserveerde werkelijkheid.3. Formule:
Afstand tussen twee objecten na een tijd t:
D(nieuw) = ( D(nu) - t*t*X*(R1 + R2) ) / ( 1 + t*t*X )
Ga je me nu wérkelijk proberen te overtuigen met quasi-filosofische vragen, ongeldige metaforen en interessantdoenerijtjes? How quaint.EricDeRode schreef:Hoe wil je een aansteker gebruiken als je nog bang bent voor vuur ?
-Eric-
Maar de koperen aarde heeft nog een ander effect dat je nu gemakshalve negeert (al voordat er een botsing plaats vindt). Op een koperen aarde is de zwaartekracht veel groter dan op de papieren. Dit voorspelt de expansie theorie echter niet...
Ik wil het liefst informatie (zie bovenaan blz 1). Maar goed. Ik gaf aanJij wilt dat men eerst ontleert hoe je vuur moet maken met behulp van takjes voordat je een aansteker gaat gebruiken.
Daarom was ik blij met LeukeGast die met een zwaartekracht-programmaLaat maar zien dat de voorspellingen van de theorie daadwerkelijk overeen komen met wat waargenomen wordt...
De huidige opvattingen betreffende de zwaartekracht van de maan zijn speculatief.Leuk, maar deze formule werkt niet op de maan. Daar is de gravitatieversnelling aan het oppervlak namelijk 1.62 m/s^2. Volgens de bovenstaande formule zou die 2.68 m/s^2 zijn. Kortom, de theorie komt wederom niet overeen met de geobserveerde werkelijkheid.
Jammer dat het in forums vaak zo gaat. Reageer a.u.b. niet meer als je geenGa je me nu wérkelijk proberen te overtuigen met quasi-filosofische vragen, ongeldige metaforen en interessantdoenerijtjes? How quaint.