Moderator: Rhiannon
Ik wil nogmaals herhalen. Geloof kan eenmaal niet afgeschaft worden, omdat het een onderdeel is van het menselijk wezen. Dit vraagt om een psychologische benadering, die apart beproken kan worden op een andere topic.Geloof moet absoluut niet afgeschaft worden, iedereen heeft recht om te geloven wat hij wil. Maar het is vrij helder uit te leggen dat godsdienst totaal nergens op slaat.
Geheel met je eens, godsdienst mag niets met de staat te maken hebben.Ik ben er voor dat de macht van de godsdienst, zoals die nu is, verder dient terug worden gebracht naar de huiskamers. ....
Je rekent je eigen veel macht aan, wat is goed, wat is slecht. Jij vindt dat kerken en moskeeen gesloopt moeten worden omdat jij je er aan hekelt. Dat vindt ik te ver gaan....Willen wij met zijn allen leven in een maatschappij die voor iedereen aanvaartbaar is, dienen in mijn ogen kwalijke elementen bestreden te worden.
Ik word niet door een godsdienst overheerst, als ik niet naar een kerk wil kijken, dan kijk ik niet naar een kerk.Vrijheid is een prachtig ding, maar de vrijheid mag niet leiden tot overheersing. Ik stel iedereen gelijk, dus iedere ras, sexe en beleving, ...Godsdienstige extreme gedachten, om maar de uitterste grens aan te geven, mogen geen plaats hebben in een gelijke democratische maatschappij....
...
Inderdaad is die anders, daarom zijn we ook hier aan het discusieren. het onderwerp dat je aansnijt is nauw verwant met filosofie. Daarom tracht ik het te benaderen uit een logisch en ethisch standpunt. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat als je een conclusie wil trekken die niet beinvloed is door iemands emotie, je er over moet 'filosoferen' met anderen.Wellicht is mijn visie van een andere maatschappij anders dan die van jouw, ....
1) Geloof kan niet worden afgeschaft. Atheisme is ook een geloof, het geloof dat er geen god is. Tegenover geloof staat agnosticisme en zelfs dat zou men, een beetje afhankelijk van de definitie, een geloof kunnen noemen.En ik wil nog eens benadrukken, het gaat hier niet om de mening over het geloof, het gaat hier over een redenatie om geloof af te schaffen.
Het heeft indirect wel mee te maaken: godsdienst = geloof. Vroeger oologen geweest, jazeker, heden ten dage ook: politieke - godsdienstige motieven, de islam. Oorlogen tussen godsdiensten, Oost-Timor, Noord-Ierland. Godsdienst is het symbool, zeker voor de islam om te vechten tegen het westen. En eerlijk gezegd, als ze oorlog willen, kunnen ze het krijgen, zeker op papier. Dit soort zaken blijven in de gemaakte toekomst ook bestaan.DePurpereWolf schreef:Ik vraag me af wat de mening over geloof met dit topic te maken heeft.
Omdat er vroeger oorlogen zijn geweest over religie, wat ik niet beweer, moet daarom nu geloof worden afgeschaft?
Ik weet nog steeds niet wat het voordeel is om geloof in Nederland af te schaffen.
JohanM schreef:Beste Alexander,
hou alsjeblieft op met dat soort oorlog geleuter. Het Atheisme heeft in een 75 jaar meer mensen over de kling gejaagd dan alle geloven bijeen in de voorgaande 750 jaar.
Als "filosoof" zou de uitdrukking 'Ken u zelf" je toch iets moeten zeggen.
Als middel, ja natuurlijk!Er zijn zoveel historische gebeurtenissen te noemen waar de godsdienst een zeer vette en dikke vinger in de pap had en nog heeft.