bobbyjong
Artikelen: 0

God als het begin van alles

God als het begin van alles. Moet de vraag niet worden gesteld wie of wat de oorzaak is van God? Is het niet vreemd om aan te nemen dat God zichzelf creëerde, of dat hij eeuwig bestaat? Of is God zelf ook ontworpen?
Ndude

Re: God als het begin van alles

Het zou nuttig zijn om je de vraag te stellen wat God nu eigenlijk is.
Klintersaas
Social:

Die vraag is al talloze keren gesteld op dit forum en nooit kwam er een bevredigend antwoord uit. Mensen hebben namelijk de neiging om een persoonlijke invulling te geven aan het begrip "god", zodat de god van de ene niet de god van de andere is.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
qrnlk
Lorentziaan

Dit vereist daarom in eerste plaats een definitie van het begrip God, specifiek: Welke godheid?

Daarnaast zou een duidelijk definitie van de termen "tijd", "universum", "ruimte", "energie" en "informatie" ook erg handig kunnen zijn.

Wat zijn je aannames? Heeft deze godheid ruimte en tijd gemaakt of was dat er altijd al? Kan deze godheid willekeurig door de tijd reizen? Is de wiskunde door hem bedacht? Is het universum deterministisch? Is deze godheid onderdeel van het universum of staat hij er buiten? Bestaat er een ToE voor dit universum? Is P = NP? Is deze godheid direct of indirect waarneembaar?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
bobbyjong

Dit vereist daarom in eerste plaats een definitie van het begrip God, specifiek: Welke godheid?

Ik zelf heb niet heel erg de behoefte om een godheid toe te kennen als de oorzaak van al het bestaan. Als ik een kwalificatie van god zou moeten geven hecht ik veel waarde aan die van het pantheïsme. Maar ik begon het topic eerder uit het oogpunt van (bv.) de god van het Christendom. En hoe dit zich verhoud met de schepping van zichzelf.
Klintersaas
Social:

En aangezien dat hier al eens geprobeerd is, vrees ik dat we opnieuw zo'n topic zullen krijgen als we daarop doorgaan.

PS: Is dit niet eerder iets voor 'Godsdienstfilosofie'?
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
ypsilon

Ik denk niet dat het nuttig is om deze vraag nogmaals in een nieuw topic te hernemen, aangezien dat al tal van keren gebeurt is. Aangezien ik hier identieke argumenten zie, kun je beter de zoekfunctie gebruiken.

-slotje-

Terug naar “Filosofie”