Puzzel Puzzels
Gabri
Artikelen: 0

Re: Logisch redeneren vs god

prospector schreef:Gabriël,

Uw drie links verwijzen sterk naar uw eerder geciteerde uitspraak:

Ik ben er mistroostig van geworden. Want vanuit dit standpunt heeft iedereen ongelijk behalve dan de selecte club van mensen die het wél zien staan.

Ik zie het duidelijk niét. Het spijt me.
Geef niet...

Welnu, dan nog een:

http://www.labuschagne.nl/z%26oz/z%26ozbijbel3.pdf

Gabriël

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Mechanieker

Ik heb dus respect voor elke gelovige, onafgezien van de aard van zijn religie. Maar tegelijk zie ik het gevaar van misbruik en ben ik ervan overtuigd dat de balans al te vaak naar de verkeerde kant overhelt. De geschiedenis en de actualiteit zijn voor mij toch wel overtuigend...
(Politieke) macht is volgens mij het *gevolg* van het aantrekken van veel volgelingen, niet andersom.

De geschiedenis en de actualiteit bewijst dat *elk* -isme bij tijd en wijle 'misbruikt' wordt. Om op basis van dat criterium -ismes te gaan onderscheiden is weinig zinvol denk ik.

Ten slotte: 'machtsmisbruik' is wellicht een verwarrend woord dat even gedefinieerd moet worden. Wat is het verschil tussen machtgebruik, en machtmisbruik, bijvoorbeeld? Ik stel:

"Machtmisbruik is het gebruik van macht op een manier die per saldo niet gunstig is voor de achterban van de machthebber."

Dit in tegenstelling tot de populaire, maar m.i. volstrekt zinloze zienswijze:

"Machtmisbruik is het gebruik van macht op een manier die per saldo niet gunstig is voor *niet-leden* van de achterban van de machthebber."

Het vaststellen van eventueel machtmisbruik moet altijd geschieden op basis van de gevolgen voor de *achterban*, niet op basis van de gevolgen voor de eventuele *slachtoffers*.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Basbos

Het vaststellen van eventueel machtmisbruik moet altijd geschieden op basis van de gevolgen voor de *achterban*, niet op basis van de gevolgen voor de eventuele *slachtoffers*.
Ik mag hopen dat ik dit fout begrijp. Zoals ik het nu lees is dit een vrijbrief voor het verdrijven van mijn buren, wanneer mijn eigen familie daar tenminste beter van wordt.

Dit gaat lijnrecht in tegen wat Karen Armstrong de "Gouden Regel" noemt.
Basbos

Beste Prospector
Deze vraag [in wat voor een God wij geloven], of tenminste het antwoord daarop, is eigenlijk fundamenteel voor deze discussie. En toch zal wellicht een antwoord uitblijven, juist omdat er zo vele religies en interpretaties van deze religies bestaan. Elke dag ontstaan nieuwe ideeën, nieuwe religies, nieuwe individuele interpretaties.
In feite heeft iedereen zijn eigen godsbeeld, hoezeer men ook een “officiële leer”, indien aanwezig, aanhangt.
Diegene met de meeste macht zal ook de meeste aanhangers of 'volgelingen' kennen. De geschiedenis heeft dat in elk geval bewezen.
Dat lijkt mij overdreven. Het Christendom is groot geworden als beweging tégen de heersende macht en is dat nog steeds wanneer de omstandigheden daar naar zijn. Denk aan de reformatie, of, recenter, de bevrijdingstheologie in Zuid Amerika of de RKkerk in Polen. Eerst wanneer men zelf macht heeft, volgt onvermijdelijk ook machtsmisbruik. Dat geldt voor instituten als kerk of staat, zo goed als voor individuen als Fidel Castro, Robert Mugabe, of, om het bijbels te houden, koning David (2 Samuel 12).
En zo komen we weer naadloos terecht in het door Basbos aangehaalde en niet te vermijden misbruik van deze macht. En het is wellicht juist dit hekele punt waartegen atheïsten zich afzetten. Alle goede bedoelingen van de integere gelovigen ten spijt. Ik heb dus respect voor elke gelovige, onafgezien van de aard van zijn religie. Maar tegelijk zie ik het gevaar van misbruik en ben ik ervan overtuigd dat de balans al te vaak naar de verkeerde kant overhelt. De geschiedenis en de actualiteit zijn voor mij toch wel overtuigend...
Wie de geschiedenis kent en begrijpt weet dat er met het afschaffen of zich afwenden van religie niets verandert. Ik denk ook niet dat veel mensen zich om die reden van de kerk afwenden. Wie zich aangesproken voelt door de boodschap, zich thuis voelt in de gemeenschap, gevoelig is voor de sfeer of het ritueel, neemt het eventuele machtsmisbruik – ver weg, hoger op - er op de koop toe bij. Geloof is een persóónlijke ervaring en alleen als men persóónlijk machtsmisbruik ervaart - van de éigen pastoor, de éigen dominee, of de éigen kerkeraad – kan dat afval veroorzaken. In vrijwel alle andere gevallen liggen de oorzaken elders en worden inquisitie en kruistochten, om maar bij de stokpaardjes te blijven, er hooguit in de “nabeschouwing” bijgehaald. Over het algemeen haakt men af om heel andere redenen: omdat de vorm niet aanspreekt, omdat de boodschap niet overkomt, omdat men een godsbeeld predikt dat niet (meer) aansluit bij de eigen ervaring, omdat men de gemeenschap als drukkend ervaart, het te druk heeft met andere zaken enz. enz. Allemaal redenen in de persoonlijke sfeer en dikwijls samenhangend met de algemene tendens naar individualisering in onze maatschappij. Ook het gewone verenigingsleven beleeft magere tijden. Merk ook op dat het oude, collectieve geloof vaak niet door géén, maar door een ánder, individueel geloof wordt vervangen, geloof dat meestal aanzienlijk minder nuchter is dan het oude. New age is daar een treffend voorbeeld van, maar ook Klintersaas' mensbeeld, waarvan hij zelf waarschijnlijk de illusie heeft, dat het niets met new age denken te maken heeft.
Of bijvoorbeeld: de vredesmieren van Godfried Boomans: 'Alle oorlogsmieren moesten afgeslacht worden. Wat die oorlogsmieren misdaan hadden wisten de vredesmieren niet, maar ze waren niet voor de vrede. In geuren en kleuren vertelden de vredesmieren aan Erik hoe ze de koppen van de oorlogsmieren afhakten. Dat allemaal in functie van een duurzame vrede'
Een mooie fabel met diep waarheid en niet voor niets opgetekend door een door en door katholiek schrijver.
Ik ben er mistroostig van geworden. Want vanuit dit standpunt heeft iedereen ongelijk behalve dan de selecte club van mensen die het wél zien staan.
Welnee, men hoeft geen kennis te hebben van de historische achtergronden en ontstaansgeschiedenis van verhalen om ze te kunnen waarderen. Maar inderdaad, het helpt wel, volgens mij. Wie afhaakt omdat hij tot de ontdekking komt dat Adam en Eva nooit bestaan hebben, is nooit verteld hoe zo'n verhaal gelezen moet worden. En in nogal wat kerken krijgt men dat ook maar nauwelijks te horen, niet omdat de voorganger zou geloven dat ze wél zouden hebben bestaan, maar omdat men het niet te moeilijk wil maken. Een voorganger moet een gemeente bedienen met een heel wisselend kennisniveau, van 3 jaar lagere school tot gepromoveerd, en met een heel wisselend interesseniveau. En wie wel in A&E gelooft, wil men het ook niet tegen maken.

Maar als het u interesseert, zijn de links van Gabriël fantastisch.

@Gabriël: dank, met name voor de site van Labuschagne. Ik kende zijn voortreffelijke boeken uit het eind van de jaren '70 (“Wat zegt de bijbel in Gods naam”en “Gods oude plakboek”), maar wist niet dat hij nu zo'n voortreffelijke site had!
prospector

(Politieke) macht is volgens mij het *gevolg* van het aantrekken van veel volgelingen, niet andersom.
Mechanieker: ik ben niet helemaal mee met je antwoord. Ik bedoelde niet enkel (politieke) macht of machtsmisbruik, ik bedoelde ook het verbranden van (vermeende) heksen, stenigen van (vermeende) overspelige vrouwen (gelukkig geen mannen :-), uitsluiting uit de dorpsgemeenschap wegens niet deelnemen aan religieuze bijeenkomsten. 'k Zal de kruistochten en godsdienstoorlogen maar even achterwege laten deze keer...

Basbos: bedankt voor uw uitvoerig antwoord. Ik ben het zowat over heel de lijn eens met u. Mijn antwoord volgt nadat ik uw tekst nog een keer of vijf gelezen heb :-)
Gabri

Ik heb dus respect voor elke gelovige, onafgezien van de aard van zijn religie. Maar tegelijk zie ik het gevaar van misbruik en ben ik ervan overtuigd dat de balans al te vaak naar de verkeerde kant overhelt. De geschiedenis en de actualiteit zijn voor mij toch wel overtuigend...
Ik heb ook respect voor mensen die zichzelf als atheïsten beschouwen, of verklaren atheïst te zijn.

Maar wat dat betekent voor het dagelijkse leven (buiten het feit dat je niet naar de kerk gaat en niet gaat bidden),

is me niet echt duidelijk. Meestal zijn deze mensen meer 'cultureel christelijk'.

De term 'atheïsme' schept ook vaak onduidelijkheid of omgeven door nevels.

In feite bestaat een atheïst bij de gratie van een theïst. Hij is een ontkenner, een tegenspreker. Niet echt meer dan dat.

Atheïsme is ook altijd tijd en plaats gebonden.

Meestal vind ik de atheïstische uitspraken over God zelden zinnig, vaak onzinnig, zelfs karikaturaal.

En vaak gaat het om achterhaalde, vastgeroeste beelden en "argumenten".

Redenen daarvoor heb ik al aangevoerd. En wie zich daar o.m. aan schuldig maken heb ik ook vermeld.

Daar ga ik nu niet meer op in.

Vaak denken ze ook dat mensen die niet meer in de kerk komen of de kerk verlaten hebben zichzelf atheïst

noemen. Maar dat is een erg voorbarige conclusie. Ze kunnen zich niet meer vinden wat de Priester zegt, wat daar verkondigd wordt. Ze kunnen zich niet meer vinden in bepaalde godsbeelden.

Dat geldt ook voor de atheïst; hij/zij ontkent God niet, maar bepaalde godsbeelden of bepaalde opvattingen over God.

In die zin zijn sommige kerkverlaters ook een beetje atheïstisch.

Daarom waardeer ik uw keuze als atheïst, maar naar mijn mening heeft het weinig met echte

goddeloosheid of 'goddeloos leven' of 'van God los' te maken.

Want wat de Bijbel onder 'godloochenaars' en 'goddelozen' verstaat is naar mijn inzicht toch even iets anders.

(Er is trouwens in de loop der eeuwen ook véél heidendom binnen de Christelijke (Bijbelse boodschap) geslopen en dat heeft juist voor veel ellende gezorgd.)

Daarom kun je wat in de loop der eeuwen in 'naam van God' door zichzelf verklarende 'Christenen' uitgevreten en gelegitimeerd is, in bijbelse zin, eerder goddeloos (a-theistisch) noemen. en dan doel ik met name op de door jouw keer op keer zo (het wordt wél een cliché) naar voren geschoven inquisitie en kruistochten bijv.

Want de mens wordt in de bijbel gezien als BEELD GODS. Kom je aan de mens, dan kom je aan God.

Daarom staat de mens en Gods zorg (bekommernis) om de mens ook zo centraal in de bijbel.

En Beeld van God is tevens een oproep, een opdracht om BEELD van GOD te WORDEN. (Wording= Genesis)

Gabriël
Basbos

@Gabriël,

ik waardeer uw teksten zeer, alleen dit:
en dan doel ik met name op de door jouw keer op keer zo (het wordt wél een cliché) naar voren geschoven inquisitie en kruistochten bijv.
lijkt mij toch te negatief. Anderen gebruiken dit als verwijt jegens gelovigen. Bij Prosp. proef ik eerder dat hij het persóónlijk zo ervaart, dat het iets is dat hém belemmert positiever tegen geloof aan te kijken, niet iets dat hij zo nodig als een atheïstische zeloot uit moet dragen.

(zie http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...t&p=464345)
Antoine47

Gabriël schreef:Want de mens wordt in de bijbel gezien als BEELD GODS. Kom je aan de mens, dan kom je aan God.

Daarom staat de mens en Gods zorg (bekommernis) om de mens ook zo centraal in de bijbel.

En Beeld van God is tevens een oproep, een opdracht om BEELD van GOD te WORDEN. (Wording= Genesis)

Gabriël
Kom Gabriel, dit is geen filosofie meer, en zeler geen logisch redeneren. Zeker, je kunt uit de bijbel God's bekommernis met de mens halen, maar filosofisch is dat hetzelfde het anthropisch principe, waar je geen persoonlijke God bij nodig hebt. Een doorgewinterde evolutionist kan het bijbelse "beeld van God" uitleggen als de uitdrukking van het idee dat de mens een weerspiegeling is van al het voorgaande, beantwoordend aan alle natuurwetten. Daar heeft hij dan ook geen God bij nodig.

En kom Gabriel, het argument dat je geen atheist kunt zijn omdat je je dan altijd ergens tegen verzet , i.c. God, snijdt geen hout. Een atheist kan ook zeggen dat gelovigen zich afzetten tegen ongelovigheid, en dat snijdt ook geen hout.

Het enige waar ik het met je eens ben is je onderscheid tussen goddeloosheid als pejoratief (impliceert immoraliteit) en goddeloosheid als leven zonder God. Maar laat ik het eens even heel bot stellen: Volgens mij leeft iedereen zonder God, alleen weten gelovigen dat niet.
believing is really not knowing
prospector

Basbos & Gabriël,

Ik geloof dat we hier een punt bereikt hebben waar onze meningen nog slechts weinig van elkaar verschillen. Bedankt voor jullie openheid. Toch wil ik graag nog enkele punten nuanceren.

@ Gabriël: de drie links die u aanhaalde, en ook de vierde die u later postte, heb ik aandachtig doorgenomen. En ik vind er mijn interpretatie van de bijbelverhalen hélemaal in terug. Het zal u misschien verbazen, maar ik vind dat de bijbel inderdaad ontelbare interessante wijze lessen bevat, ook (of misschien wel 'vooral') voor mensen die niét in de bijbel geloven. Het feit dat sommige teksten elkaar zouden tegenspreken kan ik echt wel relativeren en bekijken in een historisch, taalkundig, maatschappelijk, wetenschappelijk... perspectief. Ik denk dat ik zelfs nog een flinke stap verder ga dan uzelf door tegelijk óók het begrip 'God' te relativeren.

@ Basbos: zoals ik daarstraks al aangehaald heb, ben ik het zowat met alles eens wat u in uw laatste berichten schrijft. Maar de titel van dit onderwerp is: 'Logisch redeneren vs god'. Het zou bijzonder interessant zijn om ook eens uw (en Gabriëls) redenering te lezen omtrent Wodan, Tor, Apollo, Boeddha, Jehova, de grote Manitu en de ontelbare andere goden uit het heden en het verleden... Bedankt op voorhand :-)
Gabri

Basbos schreef:@Gabriël,

ik waardeer uw teksten zeer, alleen dit:lijkt mij toch te negatief. Anderen gebruiken dit als verwijt jegens gelovigen. Bij Prosp. proef ik eerder dat hij het persóónlijk zo ervaart, dat het iets is dat hém belemmert positiever tegen geloof aan te kijken, niet iets dat hij zo nodig als een atheïstische zeloot uit moet dragen.

(zie http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...t&p=464345)
Ja, ik deel uw opmerking.

Maar ik haalde het aan omdat het toch naar mijn gevoel een beetje eenzijdig overkwam.

Bedankt voor deze correctie.

Gabriël
E.Desart

Gabriël schreef:........Meestal zijn deze mensen meer 'cultureel christelijk'.

......

In feite bestaat een atheïst bij de gratie van een theïst. Hij is een ontkenner, een tegenspreker. Niet echt meer dan dat.

Atheïsme is ook altijd tijd en plaats gebonden.

Meestal vind ik de atheïstische uitspraken over God zelden zinnig, vaak onzinnig, zelfs karikaturaal.

En vaak gaat het om achterhaalde, vastgeroeste beelden en "argumenten".

.........

Dat geldt ook voor de atheïst; hij/zij ontkent God niet, maar bepaalde godsbeelden of bepaalde opvattingen over God.

In die zin zijn sommige kerkverlaters ook een beetje atheïstisch.
Gabriël,

Ik vindt dat jij hier ook oppervlakkig, licht neerbuigend met het begrip atheïsme omgaat (en onterecht voor anderen gaat denken/invullen)

Er zijn reeds een aantal topics over ....

Hier een link en kijk naar verdere links op die pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Atheism

Kijk naar de definities.

Waar je hier tegenaan loopt is niet zwak of impliciet atheïsme maar expliciet/sterk atheïsme en voor sommige antitheïsme.

http://en.wikipedia.org/wiki/Antitheism

Ik kan mij best voorstellen dat impliciete atheïsten geen enkel specifiek Godsbeeld hebben, noch enige behoefte hieraan hebben, en dat die naar geloof van anderen en de invloed op de samenleving met interesse en/of verbazing kunnen kijken als buitenstaander. Hun relatie met geloof blijft beperkt tot de praktische impact dat dit geloof heeft op de samenleving (en indirect op zichzelf).

Ik vermoed dat veel impliciete/zwakke atheïsten deze term zelfs enigszins vreemd kunnen vinden t.o.v. zichzelf in deze zin dat zij gedefiniëerd worden in functie van iets dat niet is. Zij staan niet tegenover gelovigen, maar gelovigen hebben/doen iets dat geen deel van hun leven uitmaakt.

Ik kan mij best voorstellen dat er hier leden zijn die impliciet/zwak atheïst zouden kunnen genoemd worden waar je nooit of amper ter zake van hoort omdat het hen weinig aanbelangt.

De weerstand hier in deze topic is niet gerelateerd aan impliciet/zwak atheïsme, maar expliciet atheïsme en sterker door antitheïsme (met behoorlijk wat niet onderbouwde aannames en geloofselementen).

In een ander topic nodigde ypsilon uit tot het definiëren of zoeken naar de geloofselementen in atheïsme omdat hij vond/vindt dat de gedachte "alternatief geloof" in functie van atheïsme, atheïsme onrecht deed en enigszins neerbuigend kon zijn.

Als we atheïsme zouden definiëren als "het ontbreken van geloof in ....." geldt dit vermoedelijk voor zwak/impliciet atheïsme. Maar in mindere mate voor expliciet atheïsme en nog veel minder voor antitheïsme wat voor mij iets van een destructief geloof heeft. Op wiki wordt ook gerefereerd naar "Atheistic evangelism".

Ik respecteer atheïsme, en vindt dat een antitheïst die zichzelf atheïst noemt de term atheïst onrecht aandoet.

Als ik mijzelf in een hokje plaats (waar ik echt niet graag zit) vind ik mijzelf agnost en ik geloof persoonlijk niet in een god (maar zie dat als mijn, geen universele of absolute, waarheid). In mijn beoordeling van dingen word ik dus niet gestuurd door mijn geloof in een God of een Godsbeeld. Ik kom wel uit een katholieke omgeving.

Maar ik ben niet blind voor zowel het slechte als goede dat in godsdienst zit en ben blij dat ik de termen "intrinsieke en extrinsieke religie" nu vond die vertaling geven aan wat ik wel wist en voelde, maar nooit zo gedefinieerd zag of wist dat deze als belangrijke parameter in studies verwerkt wordt.

Ik moet zeggen dat ik niet zelden onder de indruk ben van de kracht die echt gelovigen uit hun geloof kunnen putten, en dat de vraag wat wel of niet waar is totaal niet relevant is, maar wel wat waar is voor eenieder die eerlijk is met zichzelf en respect en eerlijkheid voor anderen.
Eric
Klintersaas
Social:

Ik heb me even afzijdig gehouden van deze discussie omdat andere zaken dringender waren en om mezelf even de tijd te geven door alle aangedragen links te graven. Hoe langer ik echter wegblijf, hoe meer reacties er geplaatst worden, hoe langer mijn reactie wordt, hoe meer tijd ik daarvoor nodig heb, hoe meer reacties er geplaatst worden,… Een vicieuze cirkel dus. Om mijn bijdrage geen monsterlijke proporties te doen krijgen, reageer ik in dit bericht enkel op de posts tot en met #215. In mijn volgende bericht zal ik verder ingaan op posts #216 en volgende.
Met andere woorden, *alle* gebeurtenissen in de bijbel zouden gebeurt kunnen zijn zoals ze beschreven zijn, op een manier zonder dat dit tegen de wetten van de natuur in zou gaan. Op basis van de wetenschappelijke inzichten van vandaag kunnen we hooguit zeggen dat die wonderlijke gebeurtenissen waarvan de bijbel rept 'uitermate onwaarschijnlijk' zijn, als ze daadwerkelijk gebeurt zouden zijn *zonder* dat er een god achter zat.
Even kijken: Als ik u goed begrijp stelt u dat alle gebeurtenissen uit de Bijbel (waaronder de geboorte van een kind uit een maagd, het opwekken van doden, lopen over water, water in wijn veranderen en ga zo maar verder) gebeurd zouden kunnen zijn zonder in te druisen tegen de natuurwetten. Vervolgens stelt u dat deze gebeurtenissen door de ogen van de huidige wetenschap bekeken uitermate onwaarschijnlijk zijn, mochten ze zomaar gebeurd zijn. Als oplossing daarvoor draagt u aan dat er een god achter zat. Aangezien die god almachtig is, zijn die gebeurtenissen helemaal niet zo onwaarschijnlijk meer, juist omdat er een god mee gemoeid is. Verbeter me vooral wanneer ik u verkeerd begrijp.

Ziet u niet in dat het bestaan van een god nóg veel onwaarschijnlijker is dan al deze onwaarschijnlijke gebeurtenissen, juist omdat ze in gang zouden zijn gezet door een god?
De 'strenge atheist' zoals ik hem bedoel stelt 'dat geen (christen)god kan bestaan' en dat is een baarlijk geloofsartikel.
Nogmaals, de overgrote meerderheid der strenge atheïsten (waartoe ik mezelf reken) stelt dat het bestaan van een god extreem onwaarschijnlijk is. Gedecideerde atheïsten zult u amper tegenkomen, in tegenstelling tot gedecideerde theïsten, die zeggen te weten dat er een god bestaat.
De Catharen vormden een bedreiging voor de ideologische stabiliteit van het regerende stelsel en wensten zich over een periode van tientallen jaren niet te conformeren of belasting te betalen. Bovendien was hun verdediging zwak.
Een verdienstelijke poging en deze elementen zullen ongetwijfeld meegespeeld hebben. U vergeet echter dat de Katharen enkel een bedreiging vormden (of beter: geacht werden een bedreiging te vormen) vanwege hun religieuze overtuiging. Denk dat weg en er is geen vuiltje aan de lucht. Hun religie was het enige dat hun onderdrukking rechtvaardigde.

Over naar Basbos:
Ik houd geloof hier graag inclusief, van ultravrijzinnig tot ultraorthodox tot ultramontaans, om Klintersaas' nieuwste ontdekking er ook maar meteen bij te zetten.
Óf u was de dag ervoor te uitgesproken, óf u had voordat u de term googelde nog nooit van modernisme gehoord.
Kijk, ik stel uw insinuaties over mijn kennis van zaken absoluut niet op prijs (en dat is nog zacht uitgedrukt). Ik ben al jaren bekend met het ultramontanisme, het modernisme en dergelijke en zelfs als dat niet zo zou zijn, zie ik niet in waarom dat hier terzake doet. U verwijt atheïsten dat ze denken dat zij de enigen zijn die terechte kritiek mogen en kunnen uiten op religie, maar zelf doet u alsof theïsten de enigen zijn die kennis hebben van theologische onderwerpen.
Als u schreef dat religie mensen leert om in te zien dat de wereld niet valt te begrijpen, kon ik mij daar, op een hoger, filosofisch niveau nog wel in vinden.
Dat schreef ik echter niet en dat is ook niet mijn mening. De wereld valt tot op zekere hoogte wel degelijk te begrijpen zonder dat daar bovennatuurlijke krachten bijgehaald moeten worden. Het feit dat er zaken zijn die we momenteel nog niet kunnen verklaren is geen aanmoediging om te gaan geloven in een god, maar een aanmoediging om aan onderzoek te blijven doen.
Zullen we het eens hebben over de Joodse bijdrage aan de moderne natuurwetenschappen? Wilt u een rijtje namen?
Wat hoopt u daarmee te bereiken? Joodse wetenschappers hebben ongetwijfeld mooie bijdragen geleverd aan de moderne natuurwetenschappen, evenals islamitische, boeddhistische, hindoeïstische, katholieke, protestantse, agnostische en atheïstische wetenschappers. Pleit dat echter voor het jodendom, de islam, het boeddhisme, het hindoeïsme, het katholicisme, het protestantisme, het agnosticisme of het atheïsme? Neen.
Zelfs creationisten nemen geen genoegen met het niet begrijpen van de wereld en doen volop aan natuurwetenschappen. Zij zoeken alleen in één, vooraf vastgelegde richting, wat leidt tot een m.i. nogal bizarre vorm van pseudowetenschap.
Daarin volg ik u. Ik ben echter van mening dat het aanvaarden dat alles geschapen is door een almachtige god, het zodanig manipuleren van gegevens dat het bovenstaande daaruit blijkt en het klakkeloos afwijzen van alle aanwijzingen die een andere richting uitwijzen gelijkstaat aan genoegen nemen met het niet begrijpen van de wereld. Dat gaat uiteraard niet voor alle gelovigen op. Veel hedendaagse gelovigen kunnen zich namelijk loskoppelen van dat geloof in alledaagse aangelegenheden.
zoals ik u hier verwijt uit te gaan van een premisse.
Ik hoop dat u beseft dat élke redenering uitgaat van premissen. Dat is enkel een probleem indien angstvallig vastgehouden wordt aan een fout gebleken premisse en dat is hier m.i. niet het geval. Herformuleer dus uw verwijt of slik het in.
de officiële naam van het instituut is Pontificia Academia Scientiarum, de Pontifical Academy of Sciences. Tot haar leden behoorden ook Max Planck, Niels Bohr en vele, vele anderen die volgens u geleerd zou zijn genoegen te nemen met het niet begrijpen van de wereld.
[offtopic]U bedoelt waarschijnlijk Aage Niels Bohr, de zoon van Niels Bohr.[/offtopic]

Die laatste was overigens atheïst, maar dit terzijde. Ik hou er namelijk niet zo van als theïsten zwaaien met de namen van gelovige wetenschappers in de hoop dat mensen zeggen: “Als zo’n intelligente man in God geloofde, wie ben ik dan om te twijfelen?”, dus wil ik me hieraan niet schuldig maken. De verwezenlijkingen van Aage Bohr en Max Planck hebben immers niets te maken met hun religieuze overtuigingen, net zomin als de verwezenlijkingen van Niels Bohr en Pieter Harting te maken hebben met hun atheïsme en net zomin als de gruweldaden van Stalin en Pol Pot te maken hebben met hun atheïsme.
“Religie leert mensen om genoegen te nemen met het niet begrijpen van de wereld.”
Ik heb hierboven toegelicht wat ik met deze uitspraak bedoelde. Tevreden?
“Ze zijn namelijk doodsbenauwd dat ze in het vagevuur of in de hel terechtkomen”.
Ik denk niet dat u kunt ontkennen dat mensen dat – zeker in de middeleeuwen (want daar ging mijn voorbeeld tenslotte over) – bang waren voor de hel en het vagevuur.
Basbos schreef:Heus, mijn waarde Klintersaas, met alle respect, maar wanneer u de ene dag beweert dat religie stoelt op onkritische loyaliteit en stilzwijgende uitvoering en u ons de volgende dag over het modernisme

doceert, dan doet dat uw geloofwardigheid weinig goed. Óf u was de dag ervoor te uitgesproken, óf u had voordat u de term googelde nog nooit van modernisme gehoord.
Ik haalde het modernisme juist aan om te tonen dat historisch-kritische bijbelonderzoek niet op prijs werd gesteld door de katholieke Kerk, anders zou men de modernisten nooit verketterd hebben. Ik spreek mezelf hier dus op geen enkele wijze tegen.
Weer zo'n op niets gebaseerd vooroordeel. Waar haalt u in hemelsnaam nu weer vandaan dat gelovigen niet zouden twijfelen aan het bestaan van God?
U moet wel deftig lezen. Ik beweer helemaal nergens dat gelovigen niet zouden twijfelen aan het bestaan van God. Integendeel, ik ben er haast zeker van dat vele gelovigen dat ook doen. Het enige dat mij verwondert en intrigeert is dat gelovigen hun geloof echter blijven aanhangen. Er moet dus iets zijn dat die twijfel wegneemt of er in ieder geval voor zorgt dat die twijfel het geloof in de weg staat. Ik zou graag weten wat dat is.
En om het tot mijzelf te beperken: waar hebt u gelezen dat ik geloof in het bestaan van God?
Gaan we taalspelletjes spelen? U schreef nochtans zelf het volgende:
Basbos schreef:
Klintersaas schreef:
Hierbij komt nog een vraag naar u bij me op: Als u uw religieuze opvattingen niet ontleent aan een (letterlijke) interpretatie van de Bijbel, waaraan dan wel?
Wat dacht u van een niet letterlijke interpretatie?
Maar mocht u toch niet geloven in het bestaan van God, waarin gelooft u dan wel (als ik dat vragen mag)?
Basbos schreef:Vooruit dan maar, een gedicht van Gerard Reve:

Eigenlijk geloof ik niets,

En twijfel ik aan alles, zelfs aan U.

Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,

dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam.

En dat, in zelfde wanhoop, Gij mij zoekt

zoals ik U.
Erg mooi, erg diepzinnig, maar ook erg irrelevant. Waar wilt u naartoe?
De neiging tot het kwade, of in ieder geval tot het heel erg kwade, daarentegen “is niet eigen aan de mens” en moet dus ergens onderweg zijn opgepikt.
Inderdaad, toch niet als er geen (evolutionair) voordeel voortkomt uit slecht gedrag, wat m.i. precies het geval is.
U had er voor kunnen kiezen dat “ergens” te situeren rond het feit dat de ene familie wit was en de andere zwart, de ene familie taal A sprak en de andere taal B, de ene familie landbouw bedreef en de andere veeteelt, de ene familie zich op een vaste plek vestigde en de andere rondtrok, de ene familie broeken droeg en de andere rokken, twee families op dezelfde plek wilden wonen, er geen voedsel was voor twee families op één plek ... enz. enz. enz. enz.
Dat zijn inderdaad eveneens situaties waarin (groepen) mensen elkaar zullen bekampen. Nogmaals, ik zei niet dat alleen religie leidt tot verschrikkingen. Racisme kan er ook wat van. Wat betreft uw laatste voorbeeld: in dit geval is er duidelijk sprake van een voordeel. Nadat beide families de strijd zijn aangegaan hebben de overwinnaars recht op de plek en/of het voedsel. Wanneer twee religieuze groepen elkaar de schedel inslaan is dat gewoonweg een verspilling van tijd, moeite en mensenlevens aangezien er geen enkel voordeel gehaald kan worden uit het uitmoorden van een religieuze groep.
Het bijbelse mensbeeld als toonbeeld van nuchterheid en redelijkheid, uw mensbeeld als toonbeeld van kinderlijke, zweverige zelfoverschatting. Hoe bevalt u die interpretatie, Klintersaas?
Slecht, omdat ze in mijn ogen kant noch wal raakt. Het waarom probeer ik al twaalf pagina’s duidelijk te maken.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Klintersaas
Social:

Deel 2 van mijn reactie, betreffende posts #216 tot en met #226.
ypsilon schreef:Ik weet niet of iemand dit weekend het gesprek met Paul Verhaeghen en Hans Münstermann in <i>Ik heb je links als bewijs aangevoerd door jou bekeken en kwam vandaar op 2 belangrijke begrippen:

Intrinsieke religie: wat een waarachtig geloof is in het geloof zelf

Extrinsieke religie: wat een geloof is dat beleefd wordt in functie van een extern doel als bijvoorbeeld sociale aanvaarding, status, enz.

Elke studie of referentie die ik vond verwijst naar de verminderde angst voor de dood door intrinsiek gelovigen.

Je kan moeilijk mensen die een religie volgen om er bij te horen eerder dan geloven zelf als representatief stellen voor geloof en gerelateerde angst voor de dood.
Je hebt uiteraard gelijk. Het onderscheid tussen intrinsiek en extrensiek geloof is inderdaad belangrijk indien je het effect van religie op houdingen tegenover de dood bestudeert. Ik had dit onderscheid veel duidelijker moeten maken. Ik moet je ook bedanken voor de moeite die je hebt gestoken in het bijeensprokkelen van deze stuk voor stuk interessante links.

Dat extrinsiek geloof geen model is voor alle geloof behoeft geen betoog, desalniettemin is het bepaald geen zeldzaamheid (zeker niet bij mensen die tot een maatschappij behoren die religiekritiek niet verdraagt; denk daarbij aan het Nederlandse Staphorst of aan enkele oerconservatieve Amerikaanse staten).
Gabriël schreef:Dan een bijdrage van de theoloog C.Labuschagne over de betekenis, verworvenheden en invloed van de bijbelwetenschap:

Maar ik troost me met de gedachte dat samen met mij de meeste (of alle) Analfabeten, Indianen, Chinezen, Indiërs, Eskimo's, Getuigen van Jehovah, mijn Voorouders, Andersgelovigen, Heidenen en Ketters, Atheïsten, Vrijmetselaars, Fundamentalistische Gelovigen en Ongelovigen, Kinderen en Armen van Geest en alle Dieren uit het Dierenrijk het ook niet zien of gezien hebben...
Een mooie opmerking.
Gabriël schreef:Welnu, dan nog een:

http://www.labuschagne.nl/z%26oz/z%26ozbijbel3.pdf
Deze link heb ik nog niet doorgenomen, maar wanneer ik er de tijd voor vind, zal ik dat zeker doen.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Antoine47

Klintersaas schreef:Deel 2 van mijn reactie, betreffende posts #216 tot en met #226.

Deze link heb ik nog niet doorgenomen, maar wanneer ik er de tijd voor vind, zal ik dat zeker doen.
Ik hab dat wel gedaan. Labuschagne zegt inderdaad dat harde atheisten niet zoveel van religieuze fanaten verschillen, en baseer dat op een observatie dat ze " ....reageren op soortgelijke wijze door het einde van het geloof zelf te eisen." De essentie zit hem in het woord eisen. Het is nogal logisch dat als je er totaal van overtuigd bent dat gelovigen het bij het verkeerde eind hebben, je zult proberen hen van hun ongelijk te overtuigen, an als dat lukt, is dat het einde van het geloof. Labuschagne zegt zelf verschillende keren: "Atheisten hebben het niet verkeerd." Daarmee doelt hij op de atheistische kritiek op letterlijke interpretaties. Maar ik moet de eerste atheist nog tegenkomen die omwille van zijn atheistische overtuiging oorlogen en bloedbaden begint. De grijsgedraaide verwijzingen naar Stalin en Pol Pot snijden geen hout: Hun was het niet om religie maar om macht te doen. Als hun gelovige onderdanen hen hadden gesteund in hun machtsstreven, zou religie geen punt zijn geweest. In zekere zin was hun atheisme een hinderpaal, zulks in tegenstelling tot de religie van gelovige machtswellustelingen, die religie gebruikten om hun eigen streven naar macht te onderpinnen. Ik ben me ervan bewust dat it een wat controversiele mening mijnerzijds kan zijn....

Meer en meer zie ik in deze topic een puur apologisme naar boven komen, vaak goed onderbouwd met "verworvenheden van bijbelwetenschap". Welnu, het is weinig verbazend dat er in een boek dat de tand des tijds zo lang heeft weerstaan belangrijke wijsheden staan, alsmede hoogst interessante spirituele gezichtspunten. Maar de apologisten, inclusief Labuschagne, halen de bijbel door hun eigen rationele saus, maken onderscheid tussen wat je wel en niet letterlijk dient op te vatten, en laten uiteindelijk weinig of niets heel van een min of meer letterlijke interpretatie die den volke allerwege kond wordt gedaan, te beginnen in (kleuter)scholen..... Ik vind heel weinig terug, in hun opmerkingen ter verdediging van een hoogst persoonlijke interpretatie van de bijbel, over de immorele aspecten van het opdringen aan kinderen van het principe "All creatures big and small, the good Lord made them all," dat niet alleen door fundamentalisten wordt meegeblaat.

Het feit dat bijbelwetenschap bestaat is geen enkel bewijs dat de bijbel het woord van God bevat. Bijbelwetenschap kan dat ook nooit aantonen. Uiteindelijk komt iedereen uit op de verzekering dat de bijbel zelf zegt dat hij het woord Gods bevat - de grootste zelf-referentie die denkbaar is. Bijbelwetenschap kan aantonen dat er heel wat zinnigs in de bijbel staat, mits "juist" geinterpreteerd. Dat kan wetenschap doen met elk geschrift dat niet vanaf het begin totaal onzinnig was.
believing is really not knowing

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

E.Desart

Zeer uitgebreide Europese statistieken (336 blz) (met grafieken en cijfers)

Veel extra informatie te vinden.

"Eurobarometer 225: Social values, Science & Technology". Published by Eurostat (Statistical Office of the European Communities) 2005 for the European Commission.

http://ec.europa.eu/public_opinion/archive...5_report_en.pdf
The SPECIAL EUROBAROMETER N°225 is part of wave 63.1 and covers the population of the respective nationalities of the European Union Member States, resident in each of the Member States and aged 15 years and over.

The EUROBAROMETER 63.1 has also been conducted in the candidate countries (Bulgaria, Romania Croatia and Turkey) and in three EFTA countries (Iceland, Norway and Switzerland).

In these countries, the survey covers the national population of citizens of the respective nationalities and the population of citizens of all the EU Member States that are residents in those countries and have a sufficient command of one of the respective national language(s) to answer the questionnaire.

The basic sample design applied in all states is a multi-stage, random (probability) one. In each country, a number of sampling points was drawn with probability proportional to population size (for a total coverage of the country) and to population density.
Which of these statements comes closest to your beliefs?

Europa over 25 landen: 452.429.720 inwoners 15 jaar en ouder

I believe there is a God: 52%

I believe there is some sort of spirit or life force: 27%

I don’ t believe there is any sort of spirit, God or life force: 18%

DK (ik kan niet direct vinden waar die DK voor staat, een soort St.Dev,onzekerheid of geen antwoord ???): 3%

Nederland: 13.242.328 inwoners 15 jaar en ouder

I believe there is a God: 34%

I believe there is some sort of spirit or life force: 37%

I don’ t believe there is any sort of spirit, God or life force: 27%

DK: 2%

België: 8.598.982 inwoners 15 jaar en ouder

I believe there is a God: 43%

I believe there is some sort of spirit or life force: 29%

I don’ t believe there is any sort of spirit, God or life force: 27%

DK: 1%

@ Antoine47

Dat zijn dus ca 235 miljoen Europese burgers die immoreel met hun kinderen omgaan volgens jou (aantal nu of later, en te verhogen met de kinderen beneden 15, minus de kinderen die geloof gaan verlaten), en ca 122 miljoen die vermoedelijk ook maar half te vertrouwen zijn (die hebben ook ergens zoiets dubieus als een geloof in iets transendent, spirit-achtig).

Ik heb nooit geweten dat ouders die hun waarden (door honderden miljoenen onderschreven) waarin zij eerlijk geloven doorgeven aan hun kinderen immoreel bezig waren (+ de minachtende, niet eens neerbuigende, houding die je toont met het woord meeblaten).

Ik kan mij voorstellen dat gelovigen zich tegen zo'n houding afzetten. Ik doe het zelf als niet gelovige.

En zeggen dat in Amerika het nog veel erger is ..... (wij zijn nog de zeer goede volgens jouw normen).
Eric

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!