Kom Gabriel, dit is geen filosofie meer,
Dit heeft ook niets met filosofie te maken, maar juist met bijbelexegese.
Zeker, je kunt uit de bijbel God's bekommernis met de mens halen,
Dat is juist het centrale thema in de bijbel. God heeft voorkeuren, nm. voor de zwakkeren, de uitgestotenen, de armen....
Jezus bekommerde zich juist met zijn medemens.
Want wat je hieronder schrijft is baarlijke nonsens.
maar filosofisch is dat hetzelfde het anthropisch principe, waar je geen persoonlijke God bij nodig hebt. Een doorgewinterde evolutionist kan het bijbelse "beeld van God" uitleggen als de uitdrukking van het idee dat de mens een weerspiegeling is van al het voorgaande, beantwoordend aan alle natuurwetten. Daar heeft hij dan ook geen God bij nodig.
Dan dit:
Het enige waar ik het met je eens ben is je onderscheid tussen goddeloosheid als pejoratief (impliceert immoraliteit) en goddeloosheid als leven zonder God. Maar laat ik het eens even heel bot stellen: Volgens mij leeft iedereen zonder God, alleen weten gelovigen dat niet.
Bijbelteksten over atheïsme ? Jazeker. Maar atheïstische als filosofische overtuigingen kent de bijbel echter niet.
De gehele antieke wereld was min of meer doordrongen van religie.
Het gaat om het begrip 'goddeloosheid.' Het woord goddeloosheid wordt vooral in het O.T. geassocieerd met
onrecht doen: God erkennen en gerechtigheid doen horen samen. Ook afgoderij is een vorm van goddeloosheid.
In het N.T. staat
geloven gelijk aan
vertrouwen.
De gelovige weet zich verbonden met de Heer en stelt zijn hoop in Hem.
En dat vertrouwen heeft met het leven zelf te maken door het DOEN van barmartigheid, gerechtigheid, en van VERGEVING.
Voor het gehele bijbelse geloof geldt: geen geloof zonder daden. (Zie bijv. de brief van Jacobus.)
E.Desart schreef:Gabriël,
Ik vindt dat jij hier ook oppervlakkig, licht neerbuigend met het begrip atheïsme omgaat (en onterecht voor anderen gaat denken/invullen)
Ik begrijp uw verontwaardige reactie. Maar die berust voor mij op een misverstand.
Zie het bovenstaande.
Ik ken de definities van het moderne atheïsme.
Maar volgens mij is dit atheïsme alleen mogelijk door de sluis van het Christendom.
Ik heb respect voor mensen die zichzelf atheist noemen (maar niet voor die seculiere fundamentalisten...)
Met het bijbels begrip 'goddeloosheid' heeft dit , mijn inziens, weinig te maken.
Gabriël