Puzzel Puzzels
StrangeQuark
Artikelen: 0

Re: Heel laag vliegend vliegtuig.

rhiannon schreef:Zou het niet op weg geweest kunnen zijn naar Düsseldorf? Volgens mij kunnen 747s daar landen.

Grijze vliegtuigen kunnen ook militaire vliegtuigen zijn, ook de Amerikaanse luchtmacht heeft 747s en zijn er geen militaire luchthavens net over de grens in Duitsland? Volgende keer letten op de markeringen en nummers (PH-123 is bijvoorbeeld een Nederlands vliegtuig, N-123 is USA, OO-123 is België en D-123 is Duitsland, om er maar een paar te noemen).

Wat is de logica achter die letters voor de landen en hoe kan ik het onthouden?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Korot

Zoals je hier kunt lezen zit er geen logica achter en zal je het dus gewoon moeten onthouden.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showforum=59
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

shimmy

Volgens mij beantwoord je die eerste al, een 747, het waarvoor kan ik niet geven, ik geloof dat in NL 747's alleen op Schiphol landen.

Nee hoor, 747's kunnen in Nederland landen op Schiphol, Rotterdam, Eindhoven en Beek. Ze doen het dan wel niet met grote regelmaat, maar de velden kunnen wel geschikt zijn als uitwijkhaven. Juist op dagen zoals we de afgelopen week hebben gehad met slecht zicht kan de capaciteit op Schiphol soms zo achteruit lopen dat er gebruik van moet worden gemaakt. Tevens kan het dan ook zijn dat je een 747 over ziet komen op een minder grote hoogte omdat er bij het uitwijken over zulke korte afstanden natuurlijk niet naar de normale vlieghoogtes wordt geklommen. Echter als heel laag zou ik het ook niet willen omschrijven.
sjoerdwilmsen488

maar ik weet zeker dat die niet boven de 3 kilometer hoog zat en het kan want het was die dag wel erg mistig.
shimmy

Dat kan dan heel goed want voor een 747 die uitwijkt van Amsterdam naar bijvoorbeeld Eindhoven is 2,5 kilometer een hele normale hoogte.
prospector

Wanneer je eerst Google Earth installeert, en daarna vlieghinder.nl, dan kun je heel wat vliegtuigen naar en vanuit Schiphol op je computerscherm volgen, foto's ervan bekijken, de bestemming ervan uitvissen, de hoogte en de snelheid bekijken enz... Interessant voor de liefhebber!
sjoerdwilmsen488

met welk programma moet je vlieghinder.nl openen?

word of wat?
Phys

Nee, met Google Earth, zoals ervoor te lezen :D

zie ook hier: http://earth.google.com/userguide/v4/ug_kml.html
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
sjoerdwilmsen488

er word veel gevlogen vandaag van de peel ze komen allemaal over venray.

is wel mooi om te zien
prospector

Hoi Sjoerd,

Inderdaad soms mooi om zien hé!

Mijn broer woont op ca 15 km van hier. Soms staan we met een looptelefoon in de hand, elk in de eigen tuin, de vliegtuigen te spotten en de posities ervan te vergelijken, te gokken waar dat vliegtuig zich op een bepaald moment bevindt, de wolkenformaties te vergelijken. Zot zijn doet geen pijn, zeggen we hier :-)

We wonen beiden in het midden van de Antwerpse Kempen, en we geloven dat we de vliegtuigen gemakkelijk kunnen volgen tot boven de zee in Zeeuws Vlaanderen, tot in het noorden van Frankrijk, tot aan de Duitse grens, tot ver in Nederland...
shimmy

We wonen beiden in het midden van de Antwerpse Kempen, en we geloven dat we de vliegtuigen gemakkelijk kunnen volgen tot boven de zee in Zeeuws Vlaanderen, tot in het noorden van Frankrijk, tot aan de Duitse grens, tot ver in Nederland...
De maximale afstand waarop je een vliegtuig kunt zien ligt zo'n beetje op 20 kilometer (contrails niet mee genomen want die zie je nog op meer dan 100km). Bedenk maar eens hoe klein een vliegtuig er uit ziet dat op kruishoogte over komt. Dat bevindt zich pas slechts op 10 kilometer afstand omhoog gemeten.

Overigens, het vliegverkeer over Antwerpen is voor het overgrote deel verkeer naar Schiphol en zit door een restrictie bij Brussel al een stuk onder de 7 km.
prospector

shimmy,

Contrails: zijn dat de vier witte lijnen achter een vliegtuig?

Wanneer vlak boven mijn huis een vliegtuig overkomt, met een snelheid van 800 (of 1.000) km per uur, dan kan ik toch soms tot een kwartier blijven kijken naar de vooruitgang van die lijnen. Dan spreken we toch over 25% van 800 km, of minstens 200 km, niet?

Dat is dan toch 400 km in beide richtingen, meer dan de oppervlakte van België.

Maak ik een denkfout? Kan gemakkelijk hoor: 'k ben maar een loempe :D
shimmy

Contrails zijn inderdaad de witte sporen die een vliegtuig achter laat en die tot op grote afstand te zien zijn.

Verder, als jij in de buurt van Antwerpen woont is het gros van het vliegverkeer dat je over ziet komen in en uit gaand verkeer van Schiphol. Ongeveer 25% van de vliegtuigen die vertrekken van en landen op Schiphol komen langs Antwerpen en die hebben op dat moment geen grondsnelheid van 800 tot 1000 km/h. Ten eerste omdat ze daar op lagere hoogten vliegen en die snelheid daardoor domweg niet halen en ten tweede omdat het binnen komende verkeer al daar de verkeersleiding tot veel lagere snelheden wordt gemaand.

Wel is het zo dat je op hele droge dagen verder kan kijken dan op andere, maar ik zelf ook op dat soort dagen een een "contrail loos" vliegtuig niet veel verder dan op een afstand van zo'n 20 km.

Het kan natuurlijk ook gewoon dat jij veel betere ogen hebt dan ik. :D
prospector

Hey shimmy,

Ik lees nu je bijdrage, ik open 'vlieghinder', en ik zie nu een vliegtuig in de buurt, op 10.058 meter hoogte, tegen een snelheid van 841 km/u. En zo komen hier regelmatig vliegers over met snelheden tot meer dan 1.000 km/u.

De keren dat we de 'contrails' hebben gevolgd en afgeklokt, hebben we ook eerst gekeken over welk vliegtuig het (waarschijnlijk) ging. Jij denkt misschien dat alle vliegers die hier overkomen op Schiphol landen of opstijgen. Ik denk dat niet.

Ik heb geen betere ogen dan iemand anders, integendeel, maar ik heb wel een verrekijker :-)

Afbeelding

ads

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

shimmy

Aha, technische hulpmiddelen. Zoals je het nu zegt: "de contrails gevolgd" heb je die ook niet eens nodig. Die maken het een stuk makkelijker, ook zonder verrekijker zeker als het zonnetje er op staat.

Verder is het ten tijden van je post half 1 's nachts en dus donker. Deze Air France machine heeft daar zijn landingslichten niet meer aan staan en het is voor 7/8 bewolkt in de regio Antwerpen. Je gaat me niet vertellen dat je deze kist een kwartier lang kon zien zoals je eerder schreef. Ook niet met verrekijker. Laat ik het nog sterker vertellen, ik vloog zojuist over Antwerpen en kon vanaf daar de hele stad Rotterdam niet eens zien liggen door de bewolking. Dat jij een machine kan zien vliegen die 10 km recht boven je hangt betwist ik verder niet.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!