Het derde en laatste deel van mijn reactie, van post #229 (ik heb niets te vertellen over posts #227 en #228) tot nu. Ik ga niet op alle zaken even diep in als ik gepland had, daar Antoine47 mijn mening aangaande verschillende zaken al prachtig heeft verwoord. Verder heeft Basbos nog commentaar van mij te goed op zijn links naar Karen Armstrong. Hetzelfde geldt voor Gabriëls links, die ik in mijn vorige bijdrage noemde. Die reactie zal echter moeten wachten tot één van mijn volgende posts, waarin ik mij er volledig aan zal wijden (al lijkt het soms anders, mijn leven bestaat niet uit deze discussie alleen).
EDIT: Tijdens het schrijven van mijn reactie is er opnieuw druk gepost in deze topic. Dit bericht is een reactie tot en met post #247. Het bovenstaande blijft gelden.
New age is daar een treffend voorbeeld van, maar ook Klintersaas' mensbeeld, waarvan hij zelf waarschijnlijk de illusie heeft, dat het niets met new age denken te maken heeft.
Ik moet bekennen dat ik niet erg bekend ben met new age en alhoewel het goed mogelijk is dat delen van mijn levensvisie overlappen met die van new age (zoals het ook goed mogelijk is dat delen van mijn levensvisie overlappen met die van bepaalde godsdiensten), denk ik bij het horen van die term (misschien onterecht) o.a. aan astrologie, geloof in de ziel, parawetenschap en occultisme, allemaal zaken waar ik mij nadrukkelijk van distantieer.
Gabriël schreef:Ik heb ook respect voor mensen die zichzelf als atheïsten beschouwen, of verklaren atheïst te zijn.
Maar wat dat betekent voor het dagelijkse leven (buiten het feit dat je niet naar de kerk gaat en niet gaat bidden),
is me niet echt duidelijk. Meestal zijn deze mensen meer 'cultureel christelijk'.
Zou je dat eens nader willen verklaren a.u.b.?
Gabriël schreef:De term 'atheïsme' schept ook vaak onduidelijkheid of omgeven door nevels.
In feite bestaat een atheïst bij de gratie van een theïst. Hij is een ontkenner, een tegenspreker. Niet echt meer dan dat.
Atheïsme is ook altijd tijd en plaats gebonden.
[...]
Daarom waardeer ik uw keuze als atheïst, maar naar mijn mening heeft het weinig met echte
goddeloosheid of 'goddeloos leven' of 'van God los' te maken.
Ik zie hierin een subtiele poging om m.b.v. wat gegoochel met woorden alsnog de atheïsten binnen te halen aan de kant van de theïsten. Verdere reactie is onnodig, aangezien Antoine47 die voor zijn rekening heeft genomen. Ik onderschrijf zijn antwoord hierop volledig.
Dat geldt ook voor de atheïst; hij/zij ontkent God niet, maar bepaalde godsbeelden of bepaalde opvattingen over God.
Ik moet je teleurstellen: ikzelf neem afstand van om het even welk godsbeeld.
E.Desart schreef:De weerstand hier in deze topic is niet gerelateerd aan impliciet/zwak atheïsme, maar expliciet atheïsme en sterker door antitheïsme (met behoorlijk wat niet onderbouwde aannames en geloofselementen).
Ik respecteer atheïsme, en vindt dat een antitheïst die zichzelf atheïst noemt de term atheïst onrecht aandoet.
Atheïsme en antitheïsme zijn gescheiden begrippen. Theoretisch is het perfect mogelijk om antitheïst te zijn en toch in een god te geloven. Zie ook
Zeer uitgebreide Europese statistieken (336 blz) (met grafieken en cijfers)
[
]
Bedankt voor deze interessante gegevens. Zoals Antoine47 echter opmerkte, zegt het aantal mensen niets over de juistheid of wenselijkheid van het fenomeen.
U schijnt L. niet te begrijpen. Het probleem bij de harde atheïsten is dat zij een god(sbeeld) bestrijden dat alleen door religieuze fundamentalisten wordt aangehangen.
en dat mee door gematigde gelovigen in stand wordt gehouden.
En weer anders: de kans dat god over 5 minuten aan u (of mij) verschijnt om een potje schaak te spelen is groter dan 0, of god nu wel of niet bestaat, gegeven onze huidige kennis van de natuurwetten.
Inderdaad, maar die kans is eveneens astronomisch veel kleiner dan eender welke kans uit bijvoorbeeld de kwantummechanica. De kans is
zo goed als nul en dat zeg ik alleen maar omdat, zoals ik hiervoor al zei, het niet-bestaan van iets onbewijsbaar is. Deze beperking (alhoewel, is het dat wel?) van de wetenschappelijke methode aangrijpen om hard te maken dat geloven helemaal niet problematisch hoeft te zijn, is onzin. Gelovigen (al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat zij niet de enigen zijn en dat ze het ook niet allemaal doen) houden de wetenschappelijke methode maar al te graag ver weg van hun geloof als de twee onverenigbaar zijn, door te stellen dat de wetenschap geen uitspraken kan doen over goden. Als er echter ook maar de minste wetenschappelijke aanwijzing voor het bestaan van een god is/zou zijn, hijsen ze de wetenschap onder luid gejuich aan boord.
*Strenge* atheisten, daarentegen, sluiten het bestaan van god compleet uit, kennen daarin geen twijfel, en spreiden daarmee een baarlijke geloofsovertuiging ten toon.
Zoek mij drie atheïsten die stellig beweren te
weten dat er geen god bestaat en daarin geen twijfel kennen. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar zijn ontzettend zeldzaam. Ik geef u in een handomdraai driehonderd theïsten die het bovenstaande beweren (enkel met het woordje [/i]een
voor god
i.p.v. geen
) en dat zullen heus niet allemaal fundamentalisten zijn.
... naast het niet betalen van belasting.
En waarom betaalden ze geen belastingen? Omdat ze het niets eens waren met de heersende orde. En waarom waren ze het niet eens met de heersende orde? Omdat ze een ander geloof uitdroegen.
Hildebrand schreef:[
]
Wat mij nu verwondert is dat deze wijze van benaderen, die gebaseerd is op hypotheses en het ontbreken van sluitende bewijsvoering, mensen nog genoeg aanknopingspunten biedt om de religie die op dit (uitgeklede) boek gegrondvest is, te verdedigen als waardevol, terwijl het in feite dan toch niet meer is dan een cultuuruiting zoals er zovele zijn, want de mens is een fantasierijk beestje. Het is denk ik ook niet ongewoon dat er cultuurrelativistische aspecten zijn te bespeuren bij mensen die deze opvattingen huldigen. Religies zijn dan immers bedenksels die wijze levenslessen kunnen bevatten, maar ten opzichte van elkaar, qua belang, volledig gelijkwaardig zijn.
Een interessante en waardevolle visie. Bedankt voor deze bijdrage.
Met post #247 (een reactie van Antoine47) kan ik alleen maar volledig akkoord gaan, behalve dan dat ik (nog) geen kinderen heb en zelfs mocht dit ooit het geval zijn, dan zou ik ze eveneens goddeloos (niet in de betekenis amoreel die Gabriël aan het woord gaf) opvoeden.