Geloof moet absoluut niet afgeschaft worden, iedereen heeft recht om te geloven wat hij wil. Maar het is vrij helder uit te leggen dat godsdienst totaal nergens op slaat.
Ik wil nogmaals herhalen. Geloof kan eenmaal niet afgeschaft worden, omdat het een onderdeel is van het menselijk wezen. Dit vraagt om een psychologische benadering, die apart beproken kan worden op een andere topic.
Ik ben er voor dat de macht van de godsdienst, zoals die nu is, verder dient terug worden gebracht naar de huiskamers. De vrijheid van godsdienst in de grondwet belemmert de vrije gedachten en zet aan tot ondeugdelijk denkwerk (er zijn nog wel meer te noemen), wangedrag, ongelijkheid, intorerantie jegens andersdenkenden, aanzet tot haat, achterstellen van o.a. vrouwen. Willen wij met zijn allen leven in een maatschappij die voor iedereen aanvaartbaar is, dienen in mijn ogen kwalijke elementen bestreden te worden. Vrijheid is een prachtig ding, maar de vrijheid mag niet leiden tot overheersing. Ik stel iedereen gelijk, dus iedere ras, sexe en beleving, maar waar ik zorgen om maakt is namelijk wat er tussen de oren zit. Godsdienstige extreme gedachten, om maar de uitterste grens aan te geven, mogen geen plaats hebben in een gelijke democratische maatschappij. Ik erger mij aan het feit dat er mensen zijn die trachten aan deze discussie een andere wending te geven om alle aandacht van het feitelijke onderwerp af te halen. De voor- en tegens, evolutie of creatie, de bewijzen en dergelijke mogen voor mij best genoemd worden, maar op een andere topic, die doelgericht is, waar feiten de belangrijkste argumenten zijn.
IK wil een volgende fase van de discussie in gaan.
Wat kunnen de volgende gevaren zijn als er een publieke discussie los barst. Kan besluitvorming door het vrije volk een periode inluiden tot totale geestelijke chaos als de vrijheid van godsdients uit de Nederlandse grondwet wordt verwijderd? Kan een open publiekelijke debat over dit onderwerp de discussie wel aan (hoe hoog is de gemiddellijke incaseringsvermogen van een christen, moslim, hindoe etc). Want laten we wel wezen er hangen drie belangen aan een zijde draadje: eigen belang, algemeen belang en machts-belang (macht van de godsdienst)?
Dit zijn een paar van de vele vragen, die een duidelijke uitleg verdienen, aan u, uw mening over te geven.