Phys,En geen tijd en geen ruimte is onvoorstelbaar voor ons. Maar dat betekent niet dat het ontbreken van tijd en ruimte "voor" het begin van de oerknal problematisch hoeft te zijn.
Ik heb echt geen probleem met T=0 in functie van het heelal. Noch vind ik het niet kennen van een antwoord problematisch.
Maar hier bevestig je ook dat het niet bestaan van tijd en ruimte (ook deels metafysisch) voor ons onvoorstelbaar is, en dus niet gedekt wordt door de fysica/wetenschap.
Voor mij is het ontbreken van tijd en ruimte niet meer of minder problematisch dan het accepteren van oneindigheid in tijd en ruimte. Gewoon gevoelsmatig (maar ik relativeer dat voor mijzelf ook) vind ik oneindigheid makkelijker te accepteren en in lijn met de wet van behoud.
Iets dat uit niets komt is niet direct een logische benadering.
Wat tijd en ruimte dan ook betekent, hier is ruimte voor vraagtekens die je wel of niet links laat liggen.
En ik besef dat in functie van de wetenschap de bestaande modellen op basis van T=0 als start van ons heelal werkbaar en juist zijn.
Maar de wetenschap is beperkt tot wat voor ons waarneembaar is (direct of indirect).
T als 0 voor het heelal is fysica, T als echt absolute 0 is metafysica. (blijft dan de vraag: wat is T?)
Eric
Puzzels